Hej
Har en husqvarna 315 som jag kört på den "lätta" öppna delen av min tomt. Nu har jag börjat dra slinga på baksidan men vet inte riktigt hur jag ska göra på ett ställe.

Trädgård med odlingslåda och begränsningskabel för robotgräsklippare vid häcken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har 1m mellan odlingslådan och häcken.

Om jag drar begränsningskabel längs häcken och gör en Ö runt odlingslådan, då får jag bara ca 35cm mellan slingorna.

Kommer klipparen hitta in där ? Eller ska man dra guiden mellan där också?

Bästa svaret

Jag skulle bara dra kabel mot häcken. Lådan tål att krockas med, så för att inte stjäla några extra cm från en redan trång passage skulle jag inte dra tråd runt den.

Klipparen hittar nog in ibland oavsett. Guide ser jag inget stort behov av. Det är ju i så fall för att få den att börja klippa precis där, för normalt klippet ju inte klipparen när den går längs guiden. Risk att det blir spårigt också om guiden går genom en onödigt trång passage.

Hej. Som redan skrivits behövs inte någon ö eller guide dit. Roboten hittar säkert dit ändå.

Som sagt. Dra en kabel mot häcken bara. Ingen guide. Ingen ö.

Äppelträd, dra ö eller inte?

Bara om du inte vill att roboten ska krocka med trädet. Eller tänker du dra en så stor ö så den inte klipper äpplena när de faller till marken ?

Okej, tack för svaren. Ska dra en längs häcken.

Gjorde en ö runt äppelträdet, tänker mest på att inte slita på roboten med krockar hela tiden, men det kanske är överdrivet

R
mackee mackee skrev:

Gjorde en ö runt äppelträdet, tänker mest på att inte slita på roboten med krockar hela tiden, men det kanske är överdrivet
Just 315 kan jag inte svara för med personlig erfarenhet, men om den krockar som de övriga HQ-klipparna så behöver du inte lägga begränsningskabel runt vuxna träd om de inte har ytliga rötter eller liknande som klipparen kan fastna på.

De krockar så mjukt att det varken skadar träd eller klippare.

• Gilla
lassebrun och 1 till
  • Laddar…
galento
mackee mackee skrev:

Våras robotar har en massa grejer de krockar mot och det är de väl byggda för.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.