Halloj!

Ytterligare en tråd om vattenfilter :) Jag har läst massor av trådar om ämnet här vilket har hjälpt en hel del men nu har jag skickat in vattenprov till två olika firmor och skulle behöva lite hjälp att tolka. I dagsläget har jag ett väldigt gammalt (-98) Callidus järnfilter som fungerar men som verkligen sjunger på sista versen. Jag vill även gärna slippa Kaliumpermanganat om möjligt. Jag har skickat in prover till AquaExpert samt till BraVatten (se bifogade bilder). Båda anmärker på järn och jag förutsätter att det är därför det nuvarande filtret har satts in en gång i tiden. Dock diffar dom ordentligt på uppmätt PH värde.
Så till frågorna:

- Kan PH värdet diffa så mycket mellan olika provtagningar eller är det någon felmätning? BraVatten säger 6.9 och AquaExpert säger 8.0. Jag har även ett gammalt vattenprov som är taget efter nuvarande filter som visar 7.1 i PH.
- Utifrån vattenproven, är det "bara" järnfilter jag behöver eller är något annat värde som behöver åtgärdas? Bly verkar ju högt exempelvis.
- AquaExpert vill sälja på mig ett Göinge kombifilter för 55k exklusive montering medans BraExpert vill sälja på mig ett JC400 Excellent eller JC500 Excellent för 25900:- respektive 32900:- inklusive montering. Om det egentligen bara är järn som är ett problem så borde väl BraVattens filter klara det utan problem? AquaExpert är ju mer än dubbelt så dyrt..

Tack på förhand! :)

• Resultaten från vattenanalysen visar pH 8.0, järnvärde ospecificerat, med andra värden som klorid 12 mg/l, och alkalinitet 87 mg HCO3/l.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenanalysrapport från Eurofins med mätningar av olika ämnen, inklusive nitrit, hårdhet, natrium, järn och bly, samt kommentarer om vattenkvalitet.
    Skapa konto
  • Vattenrapport från BraVatten visar pH 6.9, järn 1.1 mg/l, låg grumlighet, och liten bottensats med riskbedömning för lågt pH och förhöjd järnhalt.
    Skapa konto
Vad gäller bly så kan det eventuellt komma av gamla kökskranar och liknande, kanske något att fundera på. Detta är väl den allvarligaste anmärkningen. Annars järnet: vi har rätt höga järn och manganhalter i råvattnet men tas omhand bra av ett filter typ Greensand (Glaukonit) som backspolas/renspolas typ varannat dygn. Gammal filterkonstruktion så man får regenerera manuellt ett par tre ggr per år med kaliumpermanganat. Finns andra filterlösningar för just järnet som syresätter filtermassan på annat sätt, utan KMnO4.

Ditt pH verkar optimalt redan som det är för att reduktionen av järn ska funka i denna typ av filter. I vårt fall används även avsyrningsfilter i form av Akdolit - dolomitkross för att reglera pH till rätt intervall.

Observera att jag inte är något annat än lekman, endast erfarenhet av vår egen filteranläggning.

• Gilla
AC79
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Vad gäller bly så kan det eventuellt komma av gamla kökskranar och liknande, kanske något att fundera på. Detta är väl den allvarligaste anmärkningen. Annars järnet: vi har rätt höga järn och manganhalter i råvattnet men tas omhand bra av ett filter typ Greensand (Glaukonit) som backspolas/renspolas typ varannat dygn. Gammal filterkonstruktion så man får regenerera manuellt ett par tre ggr per år med kaliumpermanganat. Finns andra filterlösningar för just järnet som syresätter filtermassan på annat sätt, utan KMnO4.

Ditt pH verkar optimalt redan som det är för att reduktionen av järn ska funka i denna typ av filter. I vårt fall används även avsyrningsfilter i form av Akdolit - dolomitkross för att reglera pH till rätt intervall.

Observera att jag inte är något annat än lekman, endast erfarenhet av vår egen filteranläggning.
Stort tack för snabbt svar! Glömde nämna att proverna togs rakt ur hydroforen för att kunna ta provet innan det befintliga filtret. Det är en relativt ny hydrofor i rostfritt stål men kanske kan komma bly från kranen på den eller så? Jag spolade dock i många minuter innan jag tog provet. Jag förstår inte riktigt varför det är så stor skillnad på PH mellan dom båda proven, dom togs dock med några dagars mellanrum tyvärr och inte samtidigt eftersom jag fick göra om ena provet efter att ha lyckats skicka in det första utan följesedel..

Vad gäller just ditt pH är det väl helt ok för efterföljande filter för järn, det lilla jag begriper av processen.

Dina höga blyvärden är litet svårare för mig att ge råd om. Vid vårt senaste Eurofins-test var det 0,00036 mg/l så ingen anledning till åtgärd där. För järnet (endast surgjort) var det 0,17 mg/l.

En intressant detalj är att vårt järn/manganfilter är åtminstone 20 år gammalt med original filtermassa, funkar uppenbarligen bra fortsatt.

Önskar dig stort lycka till med att navigera rätt i filterdjungeln, verkligen inte enkelt detta!

• Gilla
AC79
  • Laddar…
äldre mässing och rödmetall (som i pumpar) innehöll förr en smula bly för att tåla vattenmiljön bättre, så fundera på vad det kan finnas för potentiella källor - från backventilen ner i brunn och uppåt.

om möjligt också ta vattenprov direkt ur brunnen om det är grävd brunn och den vägen se om blyet redan finns i vattnet från början eller om det är något som läggs till på vägen.

• Gilla
AC79
  • Laddar…
X xxargs skrev:
äldre mässing och rödmetall (som i pumpar) innehöll förr en smula bly för att tåla vattenmiljön bättre, så fundera på vad det kan finnas för potentiella källor - från backventilen ner i brunn och uppåt.

om möjligt också ta vattenprov direkt ur brunnen om det är grävd brunn och den vägen se om blyet redan finns i vattnet från början eller om det är något som läggs till på vägen.
Tack för svar! Det är borrad brunn men den är bra gammal så kan ju vara pumpen som du säger :)

Vet inte om detta är intressant att jämföra med men vi har haft problem med mangan, så vi har ett filter från JMS. Manganet har gett brun-röd-gul beläggning i handfat och toalett. Väldigt svår bort skrubbat.
Våra värden på mangan och bly (bly forstod jag var ditt problem/oro?)

Mangan Mn (end surgjort) 0.49 mg/l

Bly Pb (end surgjort) 0.17 µg/l

Om jag såg rätt hade du ju i alla fall långt lägre mangan, men högre bly. Nu vet jag inte rekommenderade nivåer, men kanske kan andras värden vara intressant att jämföra med. I mitt fall, vad jag minns, har ingen filterleverantör nämnt att jag behövde filter mot bly.

• Gilla
AC79
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Vet inte om detta är intressant att jämföra med men vi har haft problem med mangan, så vi har ett filter från JMS. Manganet har gett brun-röd-gul beläggning i handfat och toalett. Väldigt svår bort skrubbat.
Våra värden på mangan och bly (bly forstod jag var ditt problem/oro?)

Mangan Mn (end surgjort) 0.49 mg/l

Bly Pb (end surgjort) 0.17 µg/l

Om jag såg rätt hade du ju i alla fall långt lägre mangan, men högre bly. Nu vet jag inte rekommenderade nivåer, men kanske kan andras värden vara intressant att jämföra med. I mitt fall, vad jag minns, har ingen filterleverantör nämnt att jag behövde filter mot bly.
Allt är av intresse och tack för svar! Jag är mest intresserad av att höra lite åsikter kring BraVattens filter kontra Göinges (AquaExpert) när det kommer till att ta hand om järn på den nivå jag har men tar tacksamt emot råd kring bly också :). Jag skall kolla in JMS, dom har jag missat! Tack igen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.