Hej!
Jag ska lufta elementen i mitt hus för första gången. Jag har sökt reda på steg för steg-instruktioner men det varken pyser eller rinner vatten när det ska göra det. Vad gör jag för fel? Jag bifogar bilder på vad jag tror är pumpen och hydropressen.

Elementen är förresten kalla i överdel och varma i nederdel plus att de droppar och låter.

• Orange hydropress med etiketter och mätinstrument, placerad bredvid vitt element och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Orange hydropress med specifikationsklistermärke på en värmesystemkomponent i ett hem.
    Skapa konto
  • Värmesystem med pump, manometer och ventiler visas, möjlig orsak till elementproblem.
    Skapa konto
B
du verkar ju ha tryck, är detta mätaren som sitter på vämeledningen? eller är det en hydropress för att ni har egen brunn?

B Boan skrev:
du verkar ju ha tryck, är detta mätaren som sitter på vämeledningen? eller är det en hydropress för att ni har egen brunn?
Vi har egen brunn. Jag kan inte styra trycket med den röda ratten heller, inget låter eller förändras när jag vrider på den.

B
Menar den du kan ha tagit kort på, är de. För ert vatten? Det ser ut så. 3 bar i värmesystem är rätt mycket, om du inte har väldigt högt hus....

Vi har ett tvåvåningshus. Max arbetstryck är 6 bar på hydropressen.

B
Jo, men du borde har en klocka som ligger på 1-1,5 bar. Nära din värmepanna

B Boan skrev:
Jo, men du borde har en klocka som ligger på 1-1,5 bar. Nära din värmepanna
Den är precis bredvid värmepannan den klockan.

B
Men en annan. Följ ledningarna. På ett ställe finns det en kran, som används för att fylla på vatten i värmesystemet från ditt dricksvatten

B Boan skrev:
Men en annan. Följ ledningarna. På ett ställe finns det en kran, som används för att fylla på vatten i värmesystemet från ditt dricksvatten
Den här hittade jag i luftvärmepumpen, är det den?

• Interiör av luftvärmepump med synlig tryckmätare, rör och isolering.
    Skapa konto
B
Om du har luft/vatten är det nog den. Har du någon manual till pumpen? Det ska någonstans där finnas en kran så du kan fylla på vatten så du har ca 1 bar.

• Gilla
ParadisOskar93
  • Laddar…
ParadisOskar93 ParadisOskar93 skrev:
Den här hittade jag i luftvärmepumpen, är det den?
Ja. Du har inget tryck i värmesystemet. Det bör vara runt 1,5

• Gilla
ParadisOskar93 och 1 till
  • Laddar…
B
Kranen kan sitta lite var som helst

B Boan skrev:
Om du har luft/vatten är det nog den. Har du någon manual till pumpen? Det ska någonstans där finnas en kran så du kan fylla på vatten så du har ca 1 bar.
Jag hittade kranen så jag håller på att fylla systemet till cirka 1 bar. Vad ska jag göra sen när den är uppe i det trycket?

• Gilla
Boan
  • Laddar…
B
ParadisOskar93 ParadisOskar93 skrev:
Jag hittade kranen så jag håller på att fylla systemet till cirka 1 bar. Vad ska jag göra sen när den är uppe i det trycket?

Då luftar du element, varvat med att du ökar på trycket

B Boan skrev:
Då luftar du element, varvat med att du ökar på trycket
Vad/var ska jag stänga av pumpen? Jag har inte riktigt fattat var jag ska göra det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.