Kan någon hjälpa mig hur jag kopplar in signalstyrningen mellan takfläkt och spiskåpa?

Jag har en fläktkåpa i köket med EC-styrning från Tovenco. http://tovenco.se/flaktar/wave/

På taket sitter en extern takfläkt av EC-modell från östberg. http://www.luftbutiken.se/takflakt/4888-ostberg-takflakt-tkc-ec-300c-svart.html

Strömmatning är draget separat från elcentralen till fläktkåpan respektive takfläkten.

Mellan fläkt och kåpa går en fyrledad signalkabel.

Kopplingschema takfläkt:
schema_motor.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vid leverans satt en sådan här "vridgrej" (har glömt namnet...) inkopplad för att manuellt styra hastigheten på takfläkten.
Det fungerade fint.
vrid.jpg.jpg
Skapa konto

Nu har jag tagit bort den och skall ansluta signalkabeln från fläktkåpan istället.

Nere vid fläktkåpan finns dels en 230 V strömmatning som jag inte kommer använda. Dels en signalkabel med två kablar. Kablar_kåpa.jpg
Skapa konto

Jag tänker att signalkabeln är dels nolla/jord/minus, och dels pluskabel 0-10 V. Då borde detta kopplas till GROUND respektive 0-10 V på takfläkten. Men den startar inte. Behöver jag få med 10V-ingång/utgången på takfläkten?

Någonstans tänker jag fel. HJÄLP! :-)

Hej,
såg ett par saker i manualen till fläkten som får mig lite fundersam till om det bara går att koppla in takfläkten rakt upp och ner via bef styrkabel:

1. Denna kåpa är utrustad med transformator för reglering av centralfläkt, intern supportfläkt, elektronisk styrning, motordrivet spjäll samt möjlighet för våtrumsforcering.

2. Obs! Rådfråga alltid Tovenco för att säkerställa att produkten är anpassad för aktuellt system.

Som jag tolkar kopplingsschemat för takfläkten borde du ha 3 anslutningar i fläkten för styrning. På det lilla kortet som du monterat bort sitter en potentiometer som ska ha alla 3 anslutningar inkopplade till takfläkten. Styrningen av varvtalet fås genom spänningsdelning av 10 volten.

Svårt att se hur köksfläkten är uppbyggd när det inte finns ett kopplingsschema till den eller tydlig beskrivning av vad som "kommer ut" på dess kontrollutgång.

Möjligen går det att koppla takfläkten annorlunda och utnyttja den inbyggda transformatorn i köksfläkten. Jag skulle fråga tillverkaren av köksfläkten om råd.

Nu har jag pratat med tillverkarna. Tovenco (tillverkaren av kökskåpan) säger att gul kabel från kåpan är 0-10 V, och att blå kabel är jord/nolla. Bara att koppla in till takfläkten således på nolla respektive 0-10 V-ingången.

Får kolla hur jag kopplat och återkomma med resultatet så småningom.

tommib
Mät vad styrkabeln från din fläkt egentligen matar ut. Kommer det 0-10V i den gula ledaren?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.