H
V Vindens skrev:
Det är inte kul att göra detta i -12 grader men jag grävde upp cirka 5 cm i bredden strax under nivå med husgrunden ett par meter i längden. Fyllde på med grus, stenkross och stålnät (nedvikt mot grunden) tillsammans med stålull.
Förhoppningsvis har den lämnat platsen under dagen då jag körde lövblås in i öppningshålet som väsnas ordentligt.

[bild]

Är det en sork eller mårddjur borde den/de tröttna till slut? Jag menar dyker det upp nya hål är det bara att jag tätar ordentligt? Det finns väl inte många djur som vill gräva genom packad sten, grus, galvaniserad nät och stålull? Funderar på att sätta upp en skylt och visa vägen till grannens hus :crysmile:
Frigolit vill de inte gärna gå igenom verkar det som.

H
V Vindens skrev:
Ingen aning om det är sork. Tanken har slagit mig men hur blir man säker på det? Det grävs precis intill husgrunden för att komma under grunden. Det såg ej ut som mer på djupet än så. Fick in en hand som sagt och petade lite med en pinne och det kändes som den grävt grunt där under.
Frågan om Anticimex om de ser bilderna skulle kunna kunna ge dig ett bättre svar? De bör ju ha en samlad erfarenhet.

Satsuki
Jag hade också försökt få en bild på djuret (om inte annat av ren nyfikenhet ;) )
Det man direkt kan utesluta är sorkar, möss och näbbmöss, endast pga storleken.

Mårddjur har en tendens att hoppa fram när de går över öppen terräng, vilket ses i spåren - försök spåra på andra sidan muren/häcken och se om du hittar andra spår.

Vad gäller råttor kan det inte uteslutas eftersom de när de sätter ner baktassarna även sätter ner en del av hasen vilket då ger ett stort spår. Tydligast ser man svansmärken eftersom deras svans alltid hänger ner mot marken. Märken efter framtassar ser ut ungefär som att de spretar med alla 5 fingrarna.

Mink finns ungefär överallt, men det måste finnas vatten i närheten. Iller är generellt ganska skygga. Mård är större, ungefär som en katt.

Försök få bra bilder på spår så man ser hur djuret rört sig och hur spårstänplen ser ut!

Satsuki KristinaRT skrev:
Vad gäller råttor kan det inte uteslutas...
Det kan visst uteslutas! Hade det varit en råtta hade den inte skuttat flera meter i (för en råtta) djup snö, över en öppen yta för att ta sig till TS' hus. En råtta hade smugit längs husväggen, eftersom råttor ser dåligt. Råttspår i snön ser man alltid i anslutning till byggnader, häckar, murar (eller rader med gravstenar på kyrkogården, är min senaste observation) eller containrar med sopor.

Både råttor, minkar och illrar är skygga och visar sig sällan för människor, men söker sig ändå till människomiljöer för att finna mat eller skydd.

Hermelin?

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Liten uppdatering:
Det ser ut som det grävts igen intill husgrunden cirka 1 m till höger från gårdagens plats som jag fyllde igen ordentligt men precis intill första grävhålet jag hittade. (Svårt att komma åt pga under altanen)

Då jag själv gått runt området är det svårt att se nya spår men jag hittade dessa på altanen intill fasaden:

Grävt hål intill husgrund och fotavtryck på altan som kan vara djurspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fotspår i damm på en altan nära en husvägg med grässtrå och skugga.
Skapa konto

Fotavtryck av djur i snö på altangolv intill en husgrund och elledningar.
Skapa konto

Går det att säga något mer utifrån dessa fotavtryck?

V Vindens skrev:
Jag står fast vid mårddjurs-teorin även efter att ha sett dessa bilder!

• Gilla
TreeView och 1 till
  • Laddar…
Satsuki
V Vindens skrev:
Liten uppdatering:
Det ser ut som det grävts igen intill husgrunden cirka 1 m till höger från gårdagens plats som jag fyllde igen ordentligt men precis intill första grävhålet jag hittade. (Svårt att komma åt pga under altanen)

Då jag själv gått runt området är det svårt att se nya spår men jag hittade dessa på altanen intill fasaden:

[bild]
[bild]
[bild]

Inte råtta iaf :)

Ekorre, iller/annat mindre mårddjur eller möjligen katt....

Räkna tårna, lättare irl än på bild :)

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag står fast vid mårddjurs-teorin även efter att ha sett dessa bilder!
Mårddjur är väl bra jägare av gnagare?
Synd att jag inte kan ta ett snack med den nya grannen. Skulle kunna ordna en sovplats i bastustugan bara den lät bli och gräva runt huset :p

Satsuki KristinaRT skrev:
Inte råtta iaf :)

Ekorre, iller/annat mindre mårddjur eller möjligen katt....

Räkna tårna, lättare irl än på bild :)
Vi har ett ekorrepar som bor i en gran på tomten bara 10-15m bort. Finns det risk att de skulle börja tycka det är för kallt uppe i granen nu och börja gräva runt huset?

Hur tår tyder på vilket djur?

T TechChad skrev:
Här har du bästa sättet att identifiera den som gräver (om du inte har sjuk mkt fritid och orkar vara uppe hela natten):

[länk]
Tack för tips. Jag kommer nog inte orka gräva igen efter denna nya granne i all evighet och risken finns att kameraköp står nära till hands.
Vad är det för skillnad mellan denna och exempelvis åtelkamera på biltema?

T
Åtelkameran klara nog lite mera hårda tag.
Denna kan du koppla upp med wifi ( kan du inte med åtelkameran) och kan då få meddelande i telefon när det är någon som rörsig.
Vet dock inte om nedis har djur igenkänning men den aktiveras pp rörelse.

V Vindens skrev:
Mårddjur är väl bra jägare av gnagare?
Synd att jag inte kan ta ett snack med den nya grannen. Skulle kunna ordna en sovplats i bastustugan bara den lät bli och gräva runt huset :p
Ja, de är rovdjur och sätter gärna i sig en gnagare eller två! (Tyvärr kan de också ge sig på höns och andra mindre fjäderfän om en har såna.)
Tror inte du behöver oroa dig för att djuret ska gräva så mycket så det blir skador på ditt hus, det är ju som sagt ingen grävling.

T TechChad skrev:
Åtelkameran klara nog lite mera hårda tag.
Denna kan du koppla upp med wifi ( kan du inte med åtelkameran) och kan då få meddelande i telefon när det är någon som rörsig.
Vet dock inte om nedis har djur igenkänning men den aktiveras pp rörelse.
Det låter bra.
Dock kanske jobbigt om det är ett nattaktivt djur och telefonen plingar till kl kl 04 och man behöver gå upp för att identifiera.
Kanske spelar sådan kamera in annars?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.