48 553 läst ·
123 svar
49k läst
123 svar
Hjälp med att identifiera något som gräver vid husgrund och lämnar mystiska spår i snön
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Frigolit vill de inte gärna gå igenom verkar det som.V Vindens skrev:Det är inte kul att göra detta i -12 grader men jag grävde upp cirka 5 cm i bredden strax under nivå med husgrunden ett par meter i längden. Fyllde på med grus, stenkross och stålnät (nedvikt mot grunden) tillsammans med stålull.
Förhoppningsvis har den lämnat platsen under dagen då jag körde lövblås in i öppningshålet som väsnas ordentligt.
[bild]
Är det en sork eller mårddjur borde den/de tröttna till slut? Jag menar dyker det upp nya hål är det bara att jag tätar ordentligt? Det finns väl inte många djur som vill gräva genom packad sten, grus, galvaniserad nät och stålull? Funderar på att sätta upp en skylt och visa vägen till grannens hus![]()
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Frågan om Anticimex om de ser bilderna skulle kunna kunna ge dig ett bättre svar? De bör ju ha en samlad erfarenhet.V Vindens skrev:
Jag hade också försökt få en bild på djuret (om inte annat av ren nyfikenhet
)
Det man direkt kan utesluta är sorkar, möss och näbbmöss, endast pga storleken.
Mårddjur har en tendens att hoppa fram när de går över öppen terräng, vilket ses i spåren - försök spåra på andra sidan muren/häcken och se om du hittar andra spår.
Vad gäller råttor kan det inte uteslutas eftersom de när de sätter ner baktassarna även sätter ner en del av hasen vilket då ger ett stort spår. Tydligast ser man svansmärken eftersom deras svans alltid hänger ner mot marken. Märken efter framtassar ser ut ungefär som att de spretar med alla 5 fingrarna.
Mink finns ungefär överallt, men det måste finnas vatten i närheten. Iller är generellt ganska skygga. Mård är större, ungefär som en katt.
Försök få bra bilder på spår så man ser hur djuret rört sig och hur spårstänplen ser ut!
Det man direkt kan utesluta är sorkar, möss och näbbmöss, endast pga storleken.
Mårddjur har en tendens att hoppa fram när de går över öppen terräng, vilket ses i spåren - försök spåra på andra sidan muren/häcken och se om du hittar andra spår.
Vad gäller råttor kan det inte uteslutas eftersom de när de sätter ner baktassarna även sätter ner en del av hasen vilket då ger ett stort spår. Tydligast ser man svansmärken eftersom deras svans alltid hänger ner mot marken. Märken efter framtassar ser ut ungefär som att de spretar med alla 5 fingrarna.
Mink finns ungefär överallt, men det måste finnas vatten i närheten. Iller är generellt ganska skygga. Mård är större, ungefär som en katt.
Försök få bra bilder på spår så man ser hur djuret rört sig och hur spårstänplen ser ut!
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Det kan visst uteslutas! Hade det varit en råtta hade den inte skuttat flera meter i (för en råtta) djup snö, över en öppen yta för att ta sig till TS' hus. En råtta hade smugit längs husväggen, eftersom råttor ser dåligt. Råttspår i snön ser man alltid i anslutning till byggnader, häckar, murar (eller rader med gravstenar på kyrkogården, är min senaste observation) eller containrar med sopor.KristinaRT skrev:
Både råttor, minkar och illrar är skygga och visar sig sällan för människor, men söker sig ändå till människomiljöer för att finna mat eller skydd.
Liten uppdatering:
Det ser ut som det grävts igen intill husgrunden cirka 1 m till höger från gårdagens plats som jag fyllde igen ordentligt men precis intill första grävhålet jag hittade. (Svårt att komma åt pga under altanen)
Då jag själv gått runt området är det svårt att se nya spår men jag hittade dessa på altanen intill fasaden:
Går det att säga något mer utifrån dessa fotavtryck?
Det ser ut som det grävts igen intill husgrunden cirka 1 m till höger från gårdagens plats som jag fyllde igen ordentligt men precis intill första grävhålet jag hittade. (Svårt att komma åt pga under altanen)
Då jag själv gått runt området är det svårt att se nya spår men jag hittade dessa på altanen intill fasaden:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Här har du bästa sättet att identifiera den som gräver (om du inte har sjuk mkt fritid och orkar vara uppe hela natten):
https://www.bauhaus.se/overvakningskamera-smart-utomhus-laddningsbar
https://www.bauhaus.se/overvakningskamera-smart-utomhus-laddningsbar
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Inte råtta iafV Vindens skrev:Liten uppdatering:
[bild]
[bild]
[bild]
Ekorre, iller/annat mindre mårddjur eller möjligen katt....
Räkna tårna, lättare irl än på bild
Vi har ett ekorrepar som bor i en gran på tomten bara 10-15m bort. Finns det risk att de skulle börja tycka det är för kallt uppe i granen nu och börja gräva runt huset?KristinaRT skrev:
Hur tår tyder på vilket djur?
Tack för tips. Jag kommer nog inte orka gräva igen efter denna nya granne i all evighet och risken finns att kameraköp står nära till hands.T TechChad skrev:
Vad är det för skillnad mellan denna och exempelvis åtelkamera på biltema?
Åtelkameran klara nog lite mera hårda tag.
Denna kan du koppla upp med wifi ( kan du inte med åtelkameran) och kan då få meddelande i telefon när det är någon som rörsig.
Vet dock inte om nedis har djur igenkänning men den aktiveras pp rörelse.
Denna kan du koppla upp med wifi ( kan du inte med åtelkameran) och kan då få meddelande i telefon när det är någon som rörsig.
Vet dock inte om nedis har djur igenkänning men den aktiveras pp rörelse.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Ja, de är rovdjur och sätter gärna i sig en gnagare eller två! (Tyvärr kan de också ge sig på höns och andra mindre fjäderfän om en har såna.)V Vindens skrev:
Tror inte du behöver oroa dig för att djuret ska gräva så mycket så det blir skador på ditt hus, det är ju som sagt ingen grävling.
Det låter bra.T TechChad skrev:
Dock kanske jobbigt om det är ett nattaktivt djur och telefonen plingar till kl kl 04 och man behöver gå upp för att identifiera.
Kanske spelar sådan kamera in annars?