Vi har hittat ett intressant hus. Det här är planlösningen på ovanvåningen. Vi behöver fyra sovrum. Hur skulle ni ändra planlösningen för att få fyra sovrum utan att något blir ett som man behöver gå igenom för att komma till ett annat? Kontor och klädkammare behöver inte finnas.

Idag är det två olika hus men framöver är tanken att det ska vara ett hus. Enbart trappen överst på planlösningen behöver finnas kvar. Murstocken går mitt i avdelningen mellan husen.

Så tacksam om någon har en idé kring detta :)

Planlösning av en ovanvåning med två sovrum, två kontor, klädkammare, hall och trappor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L
Hej, ni planerar inte att sätta in ett badrum eller åtminstone en toalett på den våningen också?

L Lärospånet skrev:
Hej, ni planerar inte att sätta in ett badrum eller åtminstone en toalett på den våningen också?
God tanke! Det finns på planet nedan och i källaren... men såklart en poäng med det! Har du någon idé om hur man får ihop det?

L
Det måste gå att få in, har du några kvadratuppskattningar på hela eller del av hela i dagsläget?

M mami m skrev:
Hur skulle ni ändra planlösningen för att få fyra sovrum utan att något blir ett som man behöver gå igenom för att komma till ett annat?
Vad jag kan se är där redan fyra sovrum (såvida du inte har trixat med ritningen).
men två av dem betecknas som SOVRUM 1 och två som SOVRUM 2.
Eller är det två olika lägenheter i ett parhus?
Lite mått skulle så klart inte skada heller. Hur stort är det?

L
Det är ett tvåbostadshus som ska slås ihop till ett.

OK, men då har ni ju fyra sovrum där uppe!

• Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Jag tror att den bästa lösningen skulle inkludera att trappan flyttas till en mer central position i huset, exempelvis till vänstrer om murstocken. Men det krävs nog mycket väggflyttande hur man än gör då murstocken ställer till enkla lösningar som en central korridor.

• Gilla
Ellenkaramellen och 1 till
  • Laddar…
två förslag. har inte tagit tex med snedtak i beräkning, och svårt att ge tydliga förslag utan att veta måtten på väggarna.

Ritning av husplan som visar layout med flera sovrum, kontor, WC och hallar.
Skapa konto
Ritning av en våningsplan med olika rum betecknade, inkluderande sovrum och kontor, utan specifika mått.
Skapa konto

• Gilla
mami m och 4 till
  • Laddar…
L
Det var ju bra förslag!

• Gilla
mami m och 1 till
  • Laddar…
här är två varianter till men föredrar de två i det tidigare inlägget.

Ritning av en husplan med fyra sovrum, WC och korridor nära murstock, potentiellt trång passage och mörk korridor.
Skapa konto

i den här är det ev för trångt när man ska förbi murstocken
Ritning över en våningsplanslayout med smal korridor nära murstock och flera markerade sovrum.
Skapa konto

nackdelen med dessa två är att korridoren har en risk att bli riktigt mörk.

• Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
L
Skickligt av dig att få till så många lösningar, håller med dig om att dagsljus i varje område är guld. Vad använder du för ritverktyg? Jag försökte hjälpa en kille i denna tråd med väldigt kladdiga ändringar på ritningarna (använde nåt online-ritverktyg).

L Lärospånet skrev:
Skickligt av dig att få till så många lösningar, håller med dig om att dagsljus i varje område är guld. Vad använder du för ritverktyg? Jag försökte hjälpa en kille i denna tråd med väldigt kladdiga ändringar på ritningarna (använde nåt online-ritverktyg).
sparade TS bild och sen ritade jag ovanpå i ritprogram av typ Illustrator (använder ett program som heter Affinity Designer som är bra mycket billigare än Adobe-produkterna). Så alltså inget verktyg just för planlösningar.

L
Tack för tipset!

(förtydligande av min ovanstående post - det var jag som gjorde kladdiga ritningar, inte TS i tråden jag hänvisar till).

Tusen tack för bra idéer! Det finns inte någon helt skalenlig ritning men jag har fått bra förslag ändå! Vi har även fått den här som förslag på annat håll :) Den liknar de första idéerna lite.

Översiktsbild på en byggnadsplan som visar layouten av fyra sovrum och ett badrum.

• Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.