Jag håller på renovera en bostadsrätt där det är krav på alliancefläkt, och efter kontroll med styrelsen skall det vara en med inbyggd fläktmotor.

Innebär det att det skall finnas styrtrådar från fläkten på taket ner till köket? Det gör det icke, inte som jag kan hitta i alla fall.
En bekant som bor i ett identiskt grannhus har denna i sitt kök;

https://www.elgiganten.se/product/v...A7pWj7H0vCZz_t1WOdymXMK8eBwzxY1BoCRnYQAvD_BwE

Hjälp mig försöka förstå detta.

Här är ett urklipp från monteringsanvisningen på den fläkten
Elektrisk installationsdiagram för fläkt visar kopplingsschema med färgkodade kablar för anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag bytte en sådan för typ 20år sedan i min lägenhet och den alliance fläkten gick bara på stickpropp men hade ett ständigt grundflöde om jag inte minns fel. Inga extra styrtrådar då iallafall.

• Gilla
Raskus
  • Laddar…
Aha, då handlar det nog mer om att grundflödet skall gå justera snarare än att den skall samverka med centralfläkten?

BirgitS
Alliance-fläktar brukar man kalla fläktar som samarbetar med en central fläkt. Sen finns det spiskåpor som är självständiga och där man bara kan öppna ett spjäll mer eller mindre.
Raskus Raskus skrev:
Jag håller på renovera en bostadsrätt där det är krav på alliancefläkt, och efter kontroll med styrelsen skall det vara en med inbyggd fläktmotor.

Innebär det att det skall finnas styrtrådar från fläkten på taket ner till köket? Det gör det icke, inte som jag kan hitta i alla fall.
Kan du höra med styrelsen om att du inte hittar någon ledning för att styra centralfläkten?
Det kan ju vara så att styrelsen har använt "fel" ord.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.