Någon som vet vilken adapter jag skall ha?
jag bifogar bilder på radiatorn, bef. termostat och framtida termostat

Där sitter en Danfoss termostat nu med klämringskoppling med ca diameter 24 mm
Den jag vill montera har dels en anslutning på M30 (skruv) och även en påbyggnad som är av klämringskopplingstyp, men med mindre diameter än radiatorn har, ca 22 mm

Jag tror att ett alternativ är att köra dubbla adaptrar, typ först den här:
https://www.evbutiken.se/media/cata...a91a73fae93b1b7f686bf3c2723e8/4/8/4805281.jpg

sedan den här:
https://www.evbutiken.se/media/cata...1b8831af351724e87699273a63014/4/8/4814934.jpg

men känns som att det borde finnas något annat alternativ då det blir mycket adaptrar :)
Hand håller en Danfoss termostatända med klämringskoppling framför en radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en termostatadapter framför en radiator, adaptern har en klämringskoppling.
Skapa konto
Hand håller en Danfoss termostat med klämringskoppling mot en radiator i bakgrunden.
Skapa konto
Hand håller en befintlig Danfoss termostat med klämringskoppling mot en radiatorbakgrund.
Skapa konto
Hand håller en demonterad Danfoss termostat med öppen klämringskoppling.
Skapa konto
Närbild av en befintlig Danfoss-termostat med klämringskoppling på en radiator, i behov av adapterbyte.
Skapa konto

Samma anslutning som jag har, enklast är ju att köpa termostater som passar direkt. Är du säker på att den du har är fel då? Man får ju liksom tränga över dem över vulsten på ventilen.

Kan prova en gång till, men förra gången försökte jag bända upp den med en skruvmejsel för att få över den och lyckades ändå inte. Termostaterna är av specialtyp, såna smarta som är sammankopplade i ett system. De har normalkoppling M30 x 1,5

svårt att se men du får ju titta så du har en motsvarande fördjupning för vulsten i adaptern också, finns säkerliger varianter på de med slangklämmefäste också.

Ja de ser inte likadana ut exakt och den jag har är för liten. Jag kanske borde höra av mig till danfoss och fråga vad för adapter jag borde ha :)

Lyften denna tråd då jag har nästan ett identiskt problem.

Har köpt samma termostat med samma adapter fanns i, har utseendemässigt samma samma radiatoranslutning med undantag att min är ca 26mm i diameter där man trycker på adapter eller termostat mot radiatorn. Lyckades du hitta något tillslut? Försökt hitta en fungerande adapter länge nu och tror jag behöver RAVL 26mm mot radiatorkopplingen och M30x1,5 gänga mot termostat, hittar dock inget som passar, till och med varit över i en VVS-butik, trodde jag hittade en men visade sig vara för liten gäng på det jag hade hittat och trodde var rätt.

Eller finns det möjligtvis någon annan på forumet som kan radiatorer bättre än mig och har något förslag?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.