37 538 läst ·
89 svar
38k läst
89 svar
Hjälp....köks bekymmer.
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Som sagt, kolla in köket i länken som jag la in i inlägg #6, det är ett trimmat Ikea-kök.
Vi har nästan samma planlösning på vårt kök som är köpt på ballingslöv 2012. Vi var oxå inne på ett högskåp med ugn o Micro i. Men så hittade vi denna spiskåpa som avgjorde allt. Så det blev en 90 spis från Smeg med dubbla ugnar. Micron gömde vi i ett skåp i köksön istället då vi ändå inte använder den så mycket. Vi tog svarta bänkskivor i granit förutom köksön som fick massiv ek. Det mesta ingick såsom spottar i och under skåp, knoppar och handtag, socklar och passbitar. Det var väldigt smidigt där vi inte behövde tänka på att alla tillval kostade extra, utan vi betalade för en helhetslösning. Totalt gick köket på 145000:- efter 20% rabatt inklusive diskbänk och köksfläkt. Det som inte ingick var vitvarorna som vi hade delvis sen innan och blandare som vi köpte på annat håll. Stommen till köksön byggde jag själv där jag monterade 2 bänkskåp på ena sidan med inspiration från ett lidhultskök. Alla bänkskåp består av utdragslådor. Brevid kyl o frys byggde jag ett snedställt skafferi man kan gå in i med en nybeställd spegeldörr i gammal stil (syns inte på bild. Se om jag kan bifoga det).
Mvh Andreas
Mvh Andreas
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
27k för en köksö, 12k för en diskmaskin verkar rätt saftigt.
Jag skulle alla dagar i veckan köpa ikeastommar, (Som är i riktigt bra kvalite jämfört mot vissa märkeskök) och sen låta tillverka luckor för stilen ni vill ha.
Vitvarorna hade jag letat rätt på "bäst i test" produkterna och sedan bett om offert på elgiganten, whiteaway tretti etc.
Att kompromissa är ofta sunt.
Jag skulle alla dagar i veckan köpa ikeastommar, (Som är i riktigt bra kvalite jämfört mot vissa märkeskök) och sen låta tillverka luckor för stilen ni vill ha.
Vitvarorna hade jag letat rätt på "bäst i test" produkterna och sedan bett om offert på elgiganten, whiteaway tretti etc.
Att kompromissa är ofta sunt.
Vi kollade oxå efter bla ikeakök. Och visst, du får mycket för pengarna. Men är man lite mer mån om detaljerna så dög inte det till oss. Det man ser på håll eller bild är inte detsamma när man börjat syna lite grand. Sen är jag medveten om att ballingslöv kanske inte håller superkvalite när man pratar material, som tex spånskivor/mdf i stommar och luckor. Men vi föll ändå för deras alternativ. Ska du ha massiv kvalitet så pratar vi om helt andra pengar. Då räcker inte 250000:- speciellt långt. / Andreas
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
ante75 skrev:Vi kollade oxå efter bla ikeakök. Och visst, du får mycket för pengarna. Men är man lite mer mån om detaljerna så dög inte det till oss. Det man ser på håll eller bild är inte detsamma när man börjat syna lite grand. Sen är jag medveten om att ballingslöv kanske inte håller superkvalite när man pratar material, som tex spånskivor/mdf i stommar och luckor. Men vi föll ändå för deras alternativ. Ska du ha massiv kvalitet så pratar vi om helt andra pengar. Då räcker inte 250000:- speciellt långt. / Andreas
Det finns massvis med företag som gör luckor till Ikea-stommar.
Riktigt fint. Har beställt hem deras katalog. Fanns snarlika. Den färgen Ni har vill jag ha och sambon tyckte köksön var fin .mhan är egentligen möbelsnickare. Så vi kan fixa extra lösningar själva. Hade vi tiden men nu har vi inte det då jag varit sjuk ock det varit problem med regn mm som försenat hela bygget så väljer vi att köpa köket. Rent kunskapsmässigt kan sambon bygga själv då han byggt många kök.
Som sagt jag blev även fundersam behöver vi kromade kylning frys..näe... Eller en integrerad diskmaskin...näe....
Ca 150000 för köket vore som ett kap det kan jag acceptera. Och det är just helhetslösningar vi vill ha. Men skottarna ingick inte hos de vi tittade på.
Vi ska ha spisen i hörn annars var kåpan ruggit fin.
Som sagt jag blev även fundersam behöver vi kromade kylning frys..näe... Eller en integrerad diskmaskin...näe....
Ca 150000 för köket vore som ett kap det kan jag acceptera. Och det är just helhetslösningar vi vill ha. Men skottarna ingick inte hos de vi tittade på.
Ikea är fina. Men de där små smarta förvaringarna små lådor här och där... Vinklar och vrår...det har inte IKea. Har kollat och ska kolla mer hos dem med men sen är stommarna kritvita inte snyggt till vissa färger på luckor.
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Ska ni leja bort monteringen också?cc80 skrev:Riktigt fint. Har beställt hem deras katalog. Fanns snarlika. Den färgen Ni har vill jag ha och sambon tyckte köksön var fin ��.mhan är egentligen möbelsnickare. Så vi kan fixa extra lösningar själva. Hade vi tiden men nu har vi inte det då jag varit sjuk ock det varit problem med regn mm som försenat hela bygget så väljer vi att köpa köket. Rent kunskapsmässigt kan sambon bygga själv då han byggt många kök.