Jag ska bygga ett pooldäck och har en del frågor innan jag börjar.

Området där jag ska bygga har existerande staket redan (mot grannar), och på marken ligger det små marksten (ca 13x20 cm). Området där det ska bli trall är ca 8x15 meter. Själva trallen kommer bli ca 100 kvm. Har tänkt använda 28x120 eller 28x145 till däcket.

Tanken är att "byta ut" markstenen mot ett trädäck och sedan lägga ett pooltak (4x8m) ovanpå trallen. Inget annat av betydande vikt ska byggas ovanför trallen. Reglarna har jag tänkt lägga direkt direkt på marksten för inte bygga mer än nödvändigt på höjden.

* Kan jag lägga trallen direkt på existerande (13x20) marksten eller borde jag ta bort dem dem och lägga ut 30x30- eller 40x40-plattor för att få det stabilare? Det sistnämnda är det jag hört från andra att jag borde göra.

* Vill helst att den ska bygga så lite som möjligt på höjden. Duger 45x70-reglar (och tätare mellan markstenarna) eller borde jag använda 45x95?

* Hur tätt bör markstenen ligga, dvs hur tätt borde reglarna ha kontakt med marken?

* Där det är ojämnt, är det bäsdt att använda vertikalstående reglar eller kilar för att få kontakt med markstenen?

* Pga existerande staket kan jag inte skruva fast reglarna i ramen utifrån, ska jag snedskruva eller finns det bättre lösningar för det?

* Hur skarvar man reglar bäst? Överlapp med en bit eller finns det några specialplattor?

* Området är inte perfekt fyrkantigt, utan diffar några centimeter (på ca 8 meters djup). Är det något jag behöver ta hänsyn till när jag fäster reglarna (annat än att de blir lite olika långa)? Eller är det sån liten skillnad att det bara är att köra på?

K
Du gör dig själv en grov otjänst om du ska ta så klent virke till stommen. 45x120 C14 får max ha 1,5m mellan upplagen vid cc 600, så på ett djup av 8m blir det 6 upplag. Och på längden 25 st. Totalt 150 marksten! Om du tar 45x70 eller 45x95 behöver du ännu fler! Vansinnesprojekt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.