3 769 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Hjälp! Hur räknar banken???!!!
Fått vår värdering på ett nybygge och ska in till banken på fredag och diskutera hur vi ska lägga upp lånet.
Fick ett mail av vår bank som jag inte riktigt kan lista ut hur dom räknat..
Värdering på huset= 3.6 milj
Och om jag citerar banken: Det innebär i siffror att det går in 2 700 000 kr i bottenlån och ytterligare 540 000 kr i topplån (även det bostadslån).
Hur funkar detta med topplånet/bottenlån? Får man inte 85% av husvärdet i bottenlån eller är detta nått man ska förhandla om?
Fick ett mail av vår bank som jag inte riktigt kan lista ut hur dom räknat..
Värdering på huset= 3.6 milj
Och om jag citerar banken: Det innebär i siffror att det går in 2 700 000 kr i bottenlån och ytterligare 540 000 kr i topplån (även det bostadslån).
Hur funkar detta med topplånet/bottenlån? Får man inte 85% av husvärdet i bottenlån eller är detta nått man ska förhandla om?
Har för mig SBAB har 85% bottenlån.
Beror på var man bygger också. När vi diskuterade med banken så sa de direkt att i vårt område är det inga problem att få 85% i bottenlån men om man bygger i ett mindre attraktivt område så får man bara 75%.
Moderator
· Stockholm
· 56 253 inlägg
De där detaljerna kan man ju tycka att banken borde gått igenom med er innan bygget. Sådant skulle ju kunna vara en "showstopper" för hela bygget.
Begreppet "bottenlån" har enligt min bankkontakt (Öresundsbanken) försvunnit iom bolånetaket. Nu är det 85% som gäller, resten blanco. Förut kunde man få 75% botten, 15% topp och 10% blanco (med varierande procentsiffror beroende på bank och andra faktorer).
Hos Nordea får man låna 85% till "bolåneränta" men det är amorteringskrav ner till 75% Lån över 85% är blanco men lite fördelaktigare ränta än vanliga blancolån utan säkerhet eftersom det faktiskt finns en fastighet bakom som säkerhet även om den inte pantsätts för sista delen av lånet.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ansökt om amoteringsfrihet, banken ohjälpsam
Juridik -
Snälla Hjälp.. fattar inte hur man räknar ut bruttoarea
Bygglov -
Hjälp med att kunna stänga av vattnet under diskbänken.
Vatten & Avlopp -
Räknar banken privat uthyrning som en inkomst?
Köpa & Sälja hus -
Hjälp! vattenläcka under diskbänken
Vatten & Avlopp