Hej,
Skulle bara fixa till sovrummet lite snabbt genom att spackla småsprickor och måla men när jag kom till ett hörn så var där plötsligt helt tomt. Efter att jag skar bort allt som satt löst blev det ett hål på 10-15 mm i hörnet mellan vägg och tak och en springa ner längst med väggen på kanske 5mm.
Skulle gärna fixa till det snabbt då det var tänkt att vara en överraskning men vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Förmodar att det inte lär hålla med spackel i hörnan och antagligen inte heller i 5mm springan som går ner mot golvet.
Ska jag kanske försöka såga/fila till någon liten träbit och skruva dit för att sedan spackla eller vad gör man? Lister vore nog inte populärt och dessutom vill jag i vilket fall inte ha ett stort hål där ändå.
Skulle uppskatta alla kloka tips och råd.
Skulle bara fixa till sovrummet lite snabbt genom att spackla småsprickor och måla men när jag kom till ett hörn så var där plötsligt helt tomt. Efter att jag skar bort allt som satt löst blev det ett hål på 10-15 mm i hörnet mellan vägg och tak och en springa ner längst med väggen på kanske 5mm.
Skulle gärna fixa till det snabbt då det var tänkt att vara en överraskning men vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Förmodar att det inte lär hålla med spackel i hörnan och antagligen inte heller i 5mm springan som går ner mot golvet.
Ska jag kanske försöka såga/fila till någon liten träbit och skruva dit för att sedan spackla eller vad gör man? Lister vore nog inte populärt och dessutom vill jag i vilket fall inte ha ett stort hål där ändå.
Skulle uppskatta alla kloka tips och råd.
Produkter som diskuteras: "såga/fila"
Sågar & filar
Vårt sortiment av handhållna sågar och filar är utformade för att möta alla dina snickeri och metallbearbetningsbehov. Vi har ett brett utbud av sågar, inklusive bågsågar, sticksågar, fogsvansar och mycket mer. Våra sågar är tillverkade
Läs mer
Aldrig hört talas om bottningslist. Ser ut som något skummgummiaktigt. Bara att trycka in i springan och sen latexfog menar du?K kest skrev:
Är latexfog bättre än spackel för större hål eller varför det istället för spackel?
Nä, måste inte vara idag så tidningen kan vänta
vit Latexfog klarar de ev rörelser som kan uppstå i ett hörn, men tjocka fogar tar en lång tid att torka samt att en tjock fog sätter sig en del. Bättre att bottna med något billigt.
https://www.byggmax.se/bottningslis...qEs6lJPmDIwa6OQSh-lQxxoCzJgQAvD_BwE#884=33184
https://www.byggmax.se/bottningslis...qEs6lJPmDIwa6OQSh-lQxxoCzJgQAvD_BwE#884=33184
Tack så mycket för tipset!K kest skrev:
Får testa med en sådan då. Dock lite rädd att det kommer synas med en så stor fog även om jag bottnar med en sådan list.
Jag är på inget sätt målare eller expert.
Men angående hålet uppe i hörnet har jag goda erfarenheter av denna.
https://www.bauhaus.se/one-strike-f...MIhOLu0rSi5wIVhOiaCh3xxA9ZEAQYAyABEgLLqfD_BwE
Torkar fort, är lätt att applicera, kan läggas tjockt och krymper inte ett dyft. Svår att slipa dock.
Jag hade en nästan identisk skada på en gipsskiva jag lagade.
Bottnade med den här så nära kant i kant och lät torka.
La sen på ett lager vanligt spackel och slipade jämnt.
Håller fortfarande, 2 år senare i alla fall.
Men angående hålet uppe i hörnet har jag goda erfarenheter av denna.
https://www.bauhaus.se/one-strike-f...MIhOLu0rSi5wIVhOiaCh3xxA9ZEAQYAyABEgLLqfD_BwE
Torkar fort, är lätt att applicera, kan läggas tjockt och krymper inte ett dyft. Svår att slipa dock.
Jag hade en nästan identisk skada på en gipsskiva jag lagade.
Bottnade med den här så nära kant i kant och lät torka.
La sen på ett lager vanligt spackel och slipade jämnt.
Håller fortfarande, 2 år senare i alla fall.
Röstar också på One strike-filler, ev med någon form av bottningslist om hålet är riktigt djupt. Den enda egentliga nackdelen med one strike tycker jag är att den inte blir riktigt lika hård och tålig som spackel eller fog, men uppe vid takvinkeln är det ju ett icke-problem.
Så även jag. Har precis haft exakt samma problem, och det blir bra med OneStrike.N Nyrostad skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden