17 264 läst ·
6 svar
17k läst
6 svar
Hjälp! Hur får bort "luddet" efter bortriven linoleummatta??
Har hamnat i en ganska prekär situation här, som väl iofs inte har så mycket med själva golvet att göra, men ändå. Vi (eller rättare sagt en golvläggare) skall lägga stavparkett i två rum och hall där det tidigare legat linoleum- eller plastmattor som limmats på ett lager flytspackel. Enligt golvläggaren skall det gå bra att limma parketten i flytspacklet. Den grova missen vi gjorde var att slita bort mattorna i hallen och ett av rummen i ett för tidigt skede och i det "ludd" som blev kvar på golvet har det fastnat en massa skräp av tapet, gips och puts - eftersom vi samtidigt arbetat med tak och väggar i lägenheten. Som det verkar när man lägger stavarna i varandra vill det till att det inte kommer något skräp i vägen, för då blir det svårt att få ihop stavarna ordentligt... Problemet nu är att det är riktigt jävla besvärligt att få bort skräpet då luddet fungerar som nåt slags kardborreband. Golvläggaren kommer på måndag och jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till, eller för den delen hur stort problem det egentligen är. Han har sagt att han skall lägga nån slags primer på golvet innan man börjar limma själva staven. Nån som vet hur noga det är med att få bort allt småskräp och hur man i så fall ska bära sig åt. Att dammsuga skulle ta timmar och jag har försökt få bort limresterna och luddet med både t-röd och lacknafta... Vilket inte fungerade alls...
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Hej, ja det är jobbigt med filten.
Jag har lyckats ta bort luddet efter plastmatta med filtbaksida med "Grovrengörare" från Biltema:
http://biltema.se/sv/Sok1/?quicksearchquery=grovreng%c3%b6rare
Tag den grövsta du hittar.
Det dammar ordentligt, men resultatet blir bra.
Har väl rensat ca 60 kvm på detta sätt.
Lycka till! Du hinner det lätt till på måndag!
//KoW
Jag har lyckats ta bort luddet efter plastmatta med filtbaksida med "Grovrengörare" från Biltema:
http://biltema.se/sv/Sok1/?quicksearchquery=grovreng%c3%b6rare
Tag den grövsta du hittar.
Det dammar ordentligt, men resultatet blir bra.
Har väl rensat ca 60 kvm på detta sätt.
Lycka till! Du hinner det lätt till på måndag!
//KoW
Ja grovrengöraren i en vinkelkap är grym! Funktionen blir i pricip som att slipa med grovt papper, utan att pappret sätter igen sig. Är det en stor yta så kan det nog gå åt ett par stycken. Finns en tråd om någon som byggt en "golvslip" med en vinkelkap och en plastburk kopplad till dammsugaren, kan nog vara en bra ide i detta fall (orkar inte leta reda på tråden, du får söka själv)
Hepp! Hittade tråden... http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/87023-fattigmansbetongfraes.html
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hjälp målad altan! Ta bort färg!
Altan & Uteplats -
Råd för att ta bort färg och slipa altan med fasadfärg på?? Hjälp
Altan & Uteplats -
Hjälp! Hur får jag bort vresrosor?
Häckar, Buskar & Träd -
Missfärgad silikonfog runt induktionshäll. Ta bort och göra om? Hjälp
Kök -
Hjälp! Hur får man bort fult märke på gjutjärnskamin.
Värme allmänt