2 517 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Hjälp, golvvärmen orkar inte hålla inomhustempen...
Har upptäck först nu när det varit -20 grader ute att golvvärmen i mitt hus inte orkar hålla inomhustemperaturen.
Bakgrundsfakta:
Vattenburen golvvärme på nedre våningen, vanliga radiatorer på övervåningen.
Alltsammans gemensamt shuntat från en slavtank.
Alla slingor indikerar flöde (5 st), över 4 liter/minut som är maxindikeringen.
Cirk-pumpen går på högsta läget (Grundfos UPS 25-40).
Golvet är inte jämnvarmt, varmare på vissa "fläckar", har testat att lufta slingorna genom att köra en i taget men det hjälper inte.
Shuntar ut sanslösa 60-70 grader men det blir ändå inte över 19-20 grader på nedre våningen.
Värmen på övervåningen funkar bara bra.
Huset har torpargrund, trägolv i stort sett överallt, inte det bästa för golvvärme kanske men verkar dock vara ganska tjockt med isolering i bjälklaget.
Köpte huset för c:a ett år sedan, det är första vintern som vi bor här fullt ut, förra vintern hade vi inte flyttat in riktigt så jag hade tempen nerställd så det märktes inte då.
Har lyckats kolla lite i en springa i golvet i vardagsrummet där golvvärmeslingan syns, det ser ut som att det ligger nån slags "aluminiumfolie" under slingan som jag antar är tänkt att den ska reflektera värmen uppåt. Brukar det vara så?
Är det nån som har några ideer???
Bakgrundsfakta:
Vattenburen golvvärme på nedre våningen, vanliga radiatorer på övervåningen.
Alltsammans gemensamt shuntat från en slavtank.
Alla slingor indikerar flöde (5 st), över 4 liter/minut som är maxindikeringen.
Cirk-pumpen går på högsta läget (Grundfos UPS 25-40).
Golvet är inte jämnvarmt, varmare på vissa "fläckar", har testat att lufta slingorna genom att köra en i taget men det hjälper inte.
Shuntar ut sanslösa 60-70 grader men det blir ändå inte över 19-20 grader på nedre våningen.
Värmen på övervåningen funkar bara bra.
Huset har torpargrund, trägolv i stort sett överallt, inte det bästa för golvvärme kanske men verkar dock vara ganska tjockt med isolering i bjälklaget.
Köpte huset för c:a ett år sedan, det är första vintern som vi bor här fullt ut, förra vintern hade vi inte flyttat in riktigt så jag hade tempen nerställd så det märktes inte då.
Har lyckats kolla lite i en springa i golvet i vardagsrummet där golvvärmeslingan syns, det ser ut som att det ligger nån slags "aluminiumfolie" under slingan som jag antar är tänkt att den ska reflektera värmen uppåt. Brukar det vara så?
Är det nån som har några ideer???
Det kanske är så att golvvärmen inte klarar av att värma upp bottenvåningen utan hjälp från några radiatorer när det är så kallt ute.
Att det ligger aluminium under är bara bra. Det är för att värmen inte ska ta andra vägar än upp.
Att värmen är ojämn kan bero på att slingorna ligger med för långt cc mellan varandra. Det kallas för randning om jag inte minns fel.
Att det ligger aluminium under är bara bra. Det är för att värmen inte ska ta andra vägar än upp.
Att värmen är ojämn kan bero på att slingorna ligger med för långt cc mellan varandra. Det kallas för randning om jag inte minns fel.
Men brukar det inte vara såna där plåtar med ett spår i som fördelar värmen? Det här ser ut som nån tunn folie bara.Jens_H skrev:Det kanske är så att golvvärmen inte klarar av att värma upp bottenvåningen utan hjälp från några radiatorer när det är så kallt ute.
Finns ingen termostat vad jag kan se, efter shunten är det bara fördelaren med ställdonen som är kopplade till rumstermostaterna och de är fullt öppna.marre493 skrev:
Men skulle du verkligen få ut 60-70 grader på golvet skulle du behöva dansa fram, måste vara något annat som tar ner temperaturen. Som mest har jag haft 40 grader ut på våra slingor och då börjar det kännas svettigt om fötterna.
Hur varm är fördelaren då, 60-70 grader ska du inte kunna hålla kvar handen på då det känns för varmt?
Hur varm är fördelaren då, 60-70 grader ska du inte kunna hålla kvar handen på då det känns för varmt?
Har kollat jättemånga gånger på detta utan att bli klokare. Var och kollade nu igen, fördelaren är lika varm som framledningen. Kände på slingorna också som sticker upp c:a 30 cm från golvet och de är också tämligen varma även om de inte känns fullt så varma som kopparrören förstås (kan inte hålla handen som du säger).Bezt skrev:Men skulle du verkligen få ut 60-70 grader på golvet skulle du behöva dansa fram, måste vara något annat som tar ner temperaturen. Som mest har jag haft 40 grader ut på våra slingor och då börjar det kännas svettigt om fötterna.
Misstänker att antingen så ligger slingorna för glest eller så har de dålig kontakt mot golvet.
Känns ju sådär lagom kul.....
Om man ska säga nåt om yt-tempen på golvet så är det väl ljummet men knappast jättevarmt. Huset i övrigt är rätt så välisolerat.
Troligen har du ett budgetalternativ som jag sett nånstans, man lägger bara folie och sen slang ovanpå detta. Det ger mycket dålig värmeöverföring från slang till golv. Det normala är en plåt som sluter tät mot slangen och leder ut värmen till golvet. Sen är det mycket viktigt att bjälklaget är dragfritt annars ventileras en stor del av värmen ut.
Vid ett visst flöde beror avgiven effekt helt på temperaturskillnaden mellan framledning och retur. Tejpa fast utegivaren till en elektronisk termometer eller liknade på en slingas tillopp och anteckna tempen efter ett tag. Gör om samma sak på samma slingas retur. Då kan du räkna ut effekten för det rummet.
Vid ett visst flöde beror avgiven effekt helt på temperaturskillnaden mellan framledning och retur. Tejpa fast utegivaren till en elektronisk termometer eller liknade på en slingas tillopp och anteckna tempen efter ett tag. Gör om samma sak på samma slingas retur. Då kan du räkna ut effekten för det rummet.
Har inte kollat tempen där, men det är inte det att det går åt mycket energi, snarare tvärtom.gaia skrev:
Har jämfört framlednings och returtemp och det är inte många graders skillnad så det verkar helt enkelt vara så att slingorna inte ger ifrån sig nån värme precis som Matss säger, utan returen går tillbaks till tanken med nästan samma temp.
Slangarna är diam 20 mm.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vill konvertera en Lohberger vedspis till kökspanna, hjälpa golvvärmen
Värme allmänt -
Hjälp att ställa in thermostaten till golvvärmen
Värme allmänt -
Hjälp. För tidig påsättning av golvvärmen?
Badrum -
Hjälp att ställa in golvvärmen
Värme allmänt -
Diskmaskin torkar/värmer inte, hjälp med felsökning
Vitvaror