Jag glömde totalt bort att grundmåla när jag målat en massa massa ribbor och stolpar. Nu är jag nästan klar, bara en sida kvar. Jag brukar tänka på allt och läsa på först men var så sjukt stressad att komma igång och med jobb o allt annat så glömde helt. Nu i efterhand så tänker jag att snickaren sa det är vitt trä men du måste grundmåla ändå o måla 3 gånger. Tänkte bara 3 gånger ok o har målat 3 gånger men bara med färgen.

Vad kommer hända nu med allt? Kommer det bli fult snabbt eller något? Kan man lägga på något utanpå för att skydda istället för grundmålningen? Kommer grundmåla en sida nu som är kvar så får väl se skillnaden sen. Men vill bara veta hur stor skada jag gjort - är mina typ 20 timmar målande bortkastade?

Damn att man är dum ibland när man är stressad.

Kan även passa på att fråga vad man gör om det skulle råka börja regna efter man målat och det inte hunnit gå torktiden än? Framförallt med grundfärgen nu då det tar 24 timmar står det.

Tacksam för svar.
 
Bara slutfärgen är tyvärr ett ganska stort problem, skyddet sitter främst i grundfärgen, du kan läsa lite om akrylatfärger och hur det var när dom introducerades utan grundfärg. Men vad för färg är användt, och vad för virke?
 
Regn på plana ytor kan ge problem men generellt så är det ganska lugnt om det har "satt" sig. Slutstrykning bör göras utan risk för regn
 
Martin321 Martin321 skrev:
Bara slutfärgen är tyvärr ett ganska stort problem, skyddet sitter främst i grundfärgen, du kan läsa lite om akrylatfärger och hur det var när dom introducerades utan grundfärg. Men vad för färg är användt, och vad för virke?
Den här färgen
Akrylatfärg Beckers Max Front har jag användt.

Kan man lägga på något efter? Vad kommer hända utan grundmålning? Jag kan ju inte göra något nu ändå men om det går att sätta något ovanpå.
 
Är det målat på alla sidor? Var det trärent eller grundmålat från början? Det som händer är att fukt kommer in men inte ut genom färgen, finns där ingen grundfärg under så blir det lite som att plasta in fukten. färgen är också väldigt elastisk och följer med när det börjar bli dåligt under färgen , en exempelvis fönsterfärg eller alkyd skulle spricka.
 
Finns tyvärr inget att göra åt det nu i efterhand
 
S Sofia79 skrev:
Jag kan ju inte göra något nu ändå men om det går att sätta något ovanpå.
Det är nog bara att gilla läget. Jag tror inte det behöver vara så illa i praktiken utan det kan säkert komma att fungera bra trots allt. Tiden får helt enkelt visa hur det håller. Finns nog inget annat att göra och inget blir bättre för att du oroar dig.
 
  • Gilla
Sofia79 och 2 till
  • Laddar…
för ca 10 år sen rev jag ut mitt soppskåp från garaget och satte ditt 8-10 st 5" bräder , hoppade över grundningen och målade 2 gånger med beckers vattenbaserad oljefärg V
inga problem ännu
 
  • Gilla
Nissehuggtand och 2 till
  • Laddar…
Martin321 Martin321 skrev:
Är det målat på alla sidor? Var det trärent eller grundmålat från början? Det som händer är att fukt kommer in men inte ut genom färgen, finns där ingen grundfärg under så blir det lite som att plasta in fukten. färgen är också väldigt elastisk och följer med när det börjar bli dåligt under färgen , en exempelvis fönsterfärg eller alkyd skulle spricka.
3 sidor utan grundfärg. Vitt trä ej grundmålat.
 
Vad är vitt trä? Är det köpt grundmålat?
 
M Micke R. skrev:
Vad är vitt trä? Är det köpt grundmålat?
Tror hon menar obehandlat, "rent" trä.
 
Staffans2000
Alfredo Alfredo skrev:
Tror hon menar obehandlat, "rent" trä.
Eller också är det just vitt. Dvs. grundmålat från fabrik. Låter så pga. kommentaren " måste ändå grundmålas".

Staffans
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Eller också är det just vitt. Dvs. grundmålat från fabrik.
Ja är det så borde problemen vara minimala.
 
Tror inte det är någon panik vad gäller "skydd" för trä.
Grundfärg är billigare och täcker bättre fär att man ska slippa måla så mycket med täckfärgen. Täckfärgen innehåller ju de dyrare pigmenten så den vill man helst inte slösa med.

Hade du målat furu eller nått inomhus där du hade velat spärra kvistar med mera hade jag ojjat mig. Men för ribbor och stolpar utomhus. Not so much

Nej. Oroa dig inte. Det värsta som händer är att du får måla nått varv extra med dyra färgen :)
 
  • Gilla
Sofia79
  • Laddar…
M Micke R. skrev:
Vad är vitt trä? Är det köpt grundmålat?
Snickaren kallade det vitt men är inte grundmålat. Obehandlat så inte tryckimpregnerat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.