17 223 läst ·
24 svar
17k läst
24 svar
Hjälp glömde grundmåla ute
Sida 1 av 2
Jag glömde totalt bort att grundmåla när jag målat en massa massa ribbor och stolpar. Nu är jag nästan klar, bara en sida kvar. Jag brukar tänka på allt och läsa på först men var så sjukt stressad att komma igång och med jobb o allt annat så glömde helt. Nu i efterhand så tänker jag att snickaren sa det är vitt trä men du måste grundmåla ändå o måla 3 gånger. Tänkte bara 3 gånger ok o har målat 3 gånger men bara med färgen.
Vad kommer hända nu med allt? Kommer det bli fult snabbt eller något? Kan man lägga på något utanpå för att skydda istället för grundmålningen? Kommer grundmåla en sida nu som är kvar så får väl se skillnaden sen. Men vill bara veta hur stor skada jag gjort - är mina typ 20 timmar målande bortkastade?
Damn att man är dum ibland när man är stressad.
Kan även passa på att fråga vad man gör om det skulle råka börja regna efter man målat och det inte hunnit gå torktiden än? Framförallt med grundfärgen nu då det tar 24 timmar står det.
Tacksam för svar.
Vad kommer hända nu med allt? Kommer det bli fult snabbt eller något? Kan man lägga på något utanpå för att skydda istället för grundmålningen? Kommer grundmåla en sida nu som är kvar så får väl se skillnaden sen. Men vill bara veta hur stor skada jag gjort - är mina typ 20 timmar målande bortkastade?
Damn att man är dum ibland när man är stressad.
Kan även passa på att fråga vad man gör om det skulle råka börja regna efter man målat och det inte hunnit gå torktiden än? Framförallt med grundfärgen nu då det tar 24 timmar står det.
Tacksam för svar.
Bara slutfärgen är tyvärr ett ganska stort problem, skyddet sitter främst i grundfärgen, du kan läsa lite om akrylatfärger och hur det var när dom introducerades utan grundfärg. Men vad för färg är användt, och vad för virke?
Den här färgenMartin321 skrev:
Akrylatfärg Beckers Max Front har jag användt.
Kan man lägga på något efter? Vad kommer hända utan grundmålning? Jag kan ju inte göra något nu ändå men om det går att sätta något ovanpå.
Är det målat på alla sidor? Var det trärent eller grundmålat från början? Det som händer är att fukt kommer in men inte ut genom färgen, finns där ingen grundfärg under så blir det lite som att plasta in fukten. färgen är också väldigt elastisk och följer med när det börjar bli dåligt under färgen , en exempelvis fönsterfärg eller alkyd skulle spricka.
Produkter som diskuteras: "trärent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Det är nog bara att gilla läget. Jag tror inte det behöver vara så illa i praktiken utan det kan säkert komma att fungera bra trots allt. Tiden får helt enkelt visa hur det håller. Finns nog inget annat att göra och inget blir bättre för att du oroar dig.S Sofia79 skrev:
3 sidor utan grundfärg. Vitt trä ej grundmålat.Martin321 skrev:
Är det målat på alla sidor? Var det trärent eller grundmålat från början? Det som händer är att fukt kommer in men inte ut genom färgen, finns där ingen grundfärg under så blir det lite som att plasta in fukten. färgen är också väldigt elastisk och följer med när det börjar bli dåligt under färgen , en exempelvis fönsterfärg eller alkyd skulle spricka.
Tror inte det är någon panik vad gäller "skydd" för trä.
Grundfärg är billigare och täcker bättre fär att man ska slippa måla så mycket med täckfärgen. Täckfärgen innehåller ju de dyrare pigmenten så den vill man helst inte slösa med.
Hade du målat furu eller nått inomhus där du hade velat spärra kvistar med mera hade jag ojjat mig. Men för ribbor och stolpar utomhus. Not so much
Nej. Oroa dig inte. Det värsta som händer är att du får måla nått varv extra med dyra färgen
Grundfärg är billigare och täcker bättre fär att man ska slippa måla så mycket med täckfärgen. Täckfärgen innehåller ju de dyrare pigmenten så den vill man helst inte slösa med.
Hade du målat furu eller nått inomhus där du hade velat spärra kvistar med mera hade jag ojjat mig. Men för ribbor och stolpar utomhus. Not so much
Nej. Oroa dig inte. Det värsta som händer är att du får måla nått varv extra med dyra färgen