Hej! Stressig morgon.

Behöver hjälp med att reda ut en sak här. Nyligen köpt ett radhus och är inte allmän kunnig ännu.

Hur som haver, i vår tvättstuga idag så har det forslat vatten från våran vattenslang. Vi har en diskhon i tvättstugan där det finns en vattenslang med pistolhuvud, där du kan stänga av och på. Vattenslangen hade tydligen vridits så mycket så att vatten forslade ut i natt och hela tvättstugan blev rätt blött. Från vägg, tak och golv. Jag stängde av vattnet direkt och torkade av allt vatten. Nu är det torrt och har fläkten på så det kan avfuktas lite.

Bör jag vara orolig nu? Vad jag vet så är golvet betong i tvättstugan men det finns en blå plastmatta över betonggolvet. Väggar och tak verkar vara plastaktigt material.
Jag ska ta kontakt med Försäkringsbolaget, men tror ni risken för fukt är hög ? Det är ju ändå en tvättstuga liksom?

• Tvättstuga med vitt tak, lysrör, väggkontakter, fönster och en upphängd torkställning ovanför en bänkskiva med skål och sax.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvättstuga med torktumlare, diskho och träpall. Blått golv med vattenproblematik och handdukar på golvet för att torka upp.
    Skapa konto
  • Vask i en tvättstuga med diverse rengöringsartiklar och tygstycken omkring, samt synlig vattenkran och flaskor med rengöringsmedel.
    Skapa konto
BirgitS
Är inte golvet bara målad betong eftersom man ser luckan så tydligt?
Väggarna tycker jag ser ut att vara målad glasfiberväv, det är rätt vattentåligt men inte helt vattentätt.

Jag tror att någon, t.ex. via försäkringsbolaget, behöver mäta fukthalt i rummet och i angränsande rum.

BirgitS BirgitS skrev:
Är inte golvet bara målad betong eftersom man ser luckan så tydligt?
Väggarna tycker jag ser ut att vara målad glasfiberväv, det är rätt vattentåligt men inte helt vattentätt.

Jag tror att någon, t.ex. via försäkringsbolaget, behöver mäta fukthalt i rummet och i angränsande rum.
Nej, utan det är en plastmatta ovanför. Men är det bättre med målarfärg eller plast ovanför betongen?

Redigerat:
BirgitS
Numera har man ju tätskikt (våtrumsmatta, inte godtycklig plastmatta) på tvättstugegolv med 5-10 cm uppvik på väggarna och det är ju bättre om det samlas vatten på golvet. Jag inte säker på hur det ser ut hos dig, eller hur mycket vatten det var, men det kan finnas en risk för att vatten har tagit sig in i väggarna. Det är därför som jag tyckte att det vore bra att mäta fukt även i angränsande rum.

Låg den trasiga slangen i diskhon när vattnet rann?

Hur mycket vatten uppskattar du att det fanns på golvet?

Från bilderna så ser det rätt så oskadat ut. Det är våtrumsmiljö med golvbrunn och det ska tåla en hel del.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Beror väl så klart på hur det sprutat men om du inte ser några uppenbara skador hade jag inte varit så orolig, bara att se till att dörrar är öppna och hoppas på det bästa. Har ni en fläkt så kan ni ju ställa in den där med för att hålla luften i rörelse.

• Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Låg den trasiga slangen i diskhon när vattnet rann?

Hur mycket vatten uppskattar du att det fanns på golvet?

Från bilderna så ser det rätt så oskadat ut. Det är våtrumsmiljö med golvbrunn och det ska tåla en hel del.
Ja slangen låg i diskhonen när det forslade ut vatten.

W Wisiano skrev:
Ja slangen låg i diskhonen när det forslade ut vatten.
OK, låter då som ett mindre problem. Under hon finns en golvbrunn som borde ha tagit det mesta av vattnet.

Måste bara påpeka att det heter "forsade", forsla gör man när man förflyttar/transporterar något.

• Gilla
RoAd och 5 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Måste bara påpeka att det heter "forsade", forsla gör man när man förflyttar/transporterar något.
..eller forsande...i den mening rubriken är..

Någon av er som har en vattenfelsbrytare och ser effektiviteten av en sådan?

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Det känns som att det ska läcka så mycket vatten innan det är rimligt att den slår av att om man har otur med hur/vart det sprutar så lär det inte göra mycket nytta.

C
Lite off topic, men häng för i h-vete inte tvätt i vattenrören!

• Gilla
  • Haha
RoTe och 5 till
  • Laddar…
J
W Wisiano skrev:
Någon av er som har en vattenfelsbrytare och ser effektiviteten av en sådan?
Ja, men som sagt, man kan fylla ett badkar, ta en lång dusch men vattnar man gräsmattan i en timme slår den av. Så det kan hinna komma mkt vatten innan den reagerar.

Men den mäter även dropp läckor över tid. Och har puckar man kan placera på golvet som slår av om vatten kommer på golvet.

Uppdatering : Det var enbart förhöjd fuktnivå i en liten yta i tvättstugan. Längst ner rakt fram.
Cirka 30x10 cm.
Killen från försäkringsbolaget rekommenderade att man bara skär bort ytan, och lägger nytt trämaterial och sedan målar över. Men hur snabbt kan fukten sprida sig ? Bör man göra detta direkt. Vi ska ändå renovera tvättstugan till våren. Kan detta vänta tills dess?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.