5 803 läst ·
53 svar
6k läst
53 svar
Hjälp! För låg returtemp på golvvärme
Kan du ta bild vad de visar för flöden? Alla rumstermostater måste stå på max så inte ställdonen stryper.
Cirkulationspump ställer du på PP2 om det finns sådant i menyn.
Då har förmodligen ett utekompenserande system för golvvärme separat från värmekällan. Du har säkert en vit låda på yttervägg någonstans eller snarare 2st. Motorventilen är den vita grejen till höger. Den styr framledningstemperatur mot ute temp.
Cirkulationspump ställer du på PP2 om det finns sådant i menyn.
Då har förmodligen ett utekompenserande system för golvvärme separat från värmekällan. Du har säkert en vit låda på yttervägg någonstans eller snarare 2st. Motorventilen är den vita grejen till höger. Den styr framledningstemperatur mot ute temp.
Rekommenderad nivå på cirkulationspump är näst längst till höger, vi tryckte upp den på max nu vilket var ett alternativ som jag förstod det i manualen
Du säger att det är 40-43 grader och retur på 26-28 grader, det är i värmepumpen? Jag ser en liten temperaturklocka på bilden som är strax under 40 grader? Sitter det även en på returen? Matchar dom i så fall det du läser av i värmepumpen?Jag förstod inte riktigt men det är vanliga element på ovanvåningen och golvvärme på nedervåningen? Då är det väl en shunt någonstans som kan strula?
6,7,8,9 på bilden är helt stängda utan flöde. Resten verkar vara rejält strypta. Öka dina rumstermostater till max så de står alltid öppna så vi får se flödet.
Shunten är ju den på bilden...rqu skrev:
Du säger att det är 40-43 grader och retur på 26-28 grader, det är i värmepumpen? Jag ser en liten temperaturklocka på bilden som är strax under 40 grader? Sitter det även en på returen? Matchar dom i så fall det du läser av i värmepumpen?Jag förstod inte riktigt men det är vanliga element på ovanvåningen och golvvärme på nedervåningen? Då är det väl en shunt någonstans som kan strula?
Du borde ha injusteringsprotokoll på flöden för de olika slingorna.
Stämmer, det är på värmepumpen den infon står. Finns ingen mätare på returen på golvvärmen. Vi har vanliga element på övervåningen och golvvärme nererqu skrev:
Aha.....
Bara öka på flödet genom att skruva upp skruven som sitter under hatten på den övre fördelaren, en diff på Cirka 4 - 5 C mellan det som går ut och det som kommer tillbaka på en slinga. då är du sanning närmast med flödet i den.
Menar du de röda flödesmätarna på övre fördelaren? Har förstått det som att de ska vara full uppskruvade (står även på klisterlapparna på fotot,” flowmeter only used for closing the circuit”)J jonaserik skrev: