Maxwells demon TotalControl skrev:
Har du flödesmätare på den översta fördelaren? Svårt att se. Motorventilen är den för utetemperaturstyrning?
Ja det är flödesmätare på översta fördelaren. Osäker på vad som är motorventil, men kontrollmetod är inställd på ”ute”

Kan du ta bild vad de visar för flöden? Alla rumstermostater måste stå på max så inte ställdonen stryper.
Cirkulationspump ställer du på PP2 om det finns sådant i menyn.

Då har förmodligen ett utekompenserande system för golvvärme separat från värmekällan. Du har säkert en vit låda på yttervägg någonstans eller snarare 2st. Motorventilen är den vita grejen till höger. Den styr framledningstemperatur mot ute temp.

Kan du ta bild vad de visar för flöden? Alla rumstermostater måste stå på max så inte ställdonen stryper.
Cirkulationspump ställer du på PP2 om det finns sådant i menyn.

• Värmeinstallation med märkta ventiler och rör under en byggnad. Etiketter och kablar syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rekommenderad nivå på cirkulationspump är näst längst till höger, vi tryckte upp den på max nu vilket var ett alternativ som jag förstod det i manualen

Du säger att det är 40-43 grader och retur på 26-28 grader, det är i värmepumpen? Jag ser en liten temperaturklocka på bilden som är strax under 40 grader? Sitter det även en på returen? Matchar dom i så fall det du läser av i värmepumpen?Jag förstod inte riktigt men det är vanliga element på ovanvåningen och golvvärme på nedervåningen? Då är det väl en shunt någonstans som kan strula?

6,7,8,9 på bilden är helt stängda utan flöde. Resten verkar vara rejält strypta. Öka dina rumstermostater till max så de står alltid öppna så vi får se flödet.

rqu rqu skrev:
Du säger att det är 40-43 grader och retur på 26-28 grader, det är i värmepumpen? Jag ser en liten temperaturklocka på bilden som är strax under 40 grader? Sitter det även en på returen? Matchar dom i så fall det du läser av i värmepumpen?Jag förstod inte riktigt men det är vanliga element på ovanvåningen och golvvärme på nedervåningen? Då är det väl en shunt någonstans som kan strula?
Shunten är ju den på bilden...

Och trycket i systemet, är det korrekt?

Du borde ha injusteringsprotokoll på flöden för de olika slingorna.

rqu rqu skrev:
Stämmer, det är på värmepumpen den infon står. Finns ingen mätare på returen på golvvärmen. Vi har vanliga element på övervåningen och golvvärme nere

• Wow
Maxwells demon
  • Laddar…
rqu rqu skrev:
Och trycket i systemet, är det korrekt?
Ja den inom intervallet

Du borde ha injusteringsprotokoll på flöden för de olika slingorna.
Dessvärre inget protokoll, enbart en ritning som visar längs på respektive slinga. Magkänslan är att det inte är rätt inställt för de slingor som är längst är kallast

Bara öka på flödet genom att skruva upp skruven som sitter under hatten på den övre fördelaren, en diff på Cirka 4 - 5 C mellan det som går ut och det som kommer tillbaka på en slinga. då är du sanning närmast med flödet i den.

• Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Bara öka på flödet genom att skruva upp skruven som sitter under hatten på den övre fördelaren, en diff på Cirka 4 - 5 C mellan det som går ut och det som kommer tillbaka på en slinga. då är du sanning närmast med flödet i den.
Menar du de röda flödesmätarna på övre fördelaren? Har förstått det som att de ska vara full uppskruvade (står även på klisterlapparna på fotot,” flowmeter only used for closing the circuit”)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.