Hjälp!
Vi har precis målat tak och  väggar i köket--- med hemskt resultat!!!!  :( Både tak o väggar är helflammigt!.

Vad gör vi för fel?? :'(

Tak/Vägg är förberedd enligt anvisningar vad det gäller tvätt o sånt.
Taket är nu ommålad fyra gånger. Vi kanske var lite snåla med färgen första omgången så vi har ökat på men det har inte hjälpt. Till vår chock så blev väggarna samma sak. Till väggarna har vi satt upp renoveringstapeter och i och med att de kunde suga så hade vi tänkt att grunda med lite billigare vit färg innan vi målar på med bruten kulör av lite finare sort. Vi är fortfarande på grundstadiet och vissa delar av väggen är nu målad 3 ggr - fortfarande flammigt....

Vi tänkte att det är antingen fel på oss, rollen eller färgen, så vi har provat måla båda två, bytt roller, bytt riktning på rollerdragningen....men nä. Återstår är färgen.  Tror ni att det kan bero på färgen? Är vitt extra svårt att måla? Vi har inte köpt någon märkesfärg, utan vi åkte till byggmax (tak) / k-rauta (vägg) och köpte en 10-litersdunk av vit som de hade. Takfärgen är av märket "Alpina", vägg "Color5". Enligt anvisningar skall båda färgerna vara täckande. På hur sätt skiljer sig färg typ "Becker, Jotun" med de lite billigare? Jag har tidigare köpt väggfärg från biltema och målat med gott resultat och det var ingen dyr färg precis.

Jag vore jättetacksam för alla tips ni har!

Det känns som att det är en himla skillnad på olika färger,

Jag köpte en burk som hette basic vit helmatt på beijer, kostade typ 250 kr för 10 liter.

den gick bara inte att få till bra flammig, oså såg man varenda roller drag.

testade sedan Becker matt vit, burken kostade 850 kr för 10 liter(känns som lite mer kvalitet)

o med den färgen fick till o med jag till ett resultat som ja e mycket nöjd med.... för att vara amatör......

P.S vad kör ni för glans på typ vanliga väggar oså, jag hörde att glans 7 ska vara hyfssat matt, men ändå så att den går att torka av, stämmer det?

Håller med! Det vanligaste felet man gör som ammatör är att snåla med färgen.

tror felet här ligger i undermålig kvalitet på färgen, det är gigantisk skillnad på "dyr" kvalitetsfärg och undermålig billig färg. målade själv med "täckande" billig färg och jag målade tills handflatorna blödde men inte f*n täckte färgen ändå, det ljusa spacklet lyste (lyser) igenom 4 lager färg och väggarna blev flammiga

Och jag har motsatt erfarenhet. Har målat betong, puts, gips och mdf med k-rautas billigaste vita väggfärg och den var grymt täckande och det blev inte flammigt alls (2 lager).

Vill med det bara säga att det inte automatiskt blir bättre när man betalar mer.

falkeye skrev:
tror felet här ligger i undermålig kvalitet på färgen, det är gigantisk skillnad på "dyr" kvalitetsfärg och undermålig billig färg. målade själv med "täckande" billig färg och jag målade tills handflatorna blödde men inte f*n täckte färgen ändå, det ljusa spacklet lyste (lyser) igenom 4 lager färg och väggarna blev flammiga
Numera kör jag en "combo". Första strykningen med billig färg, brukar alltid gå åt lite extra då och 199 pix för 10 liter är inte fel... Sedan andra strykningen med kvalitetsfärg (senast Alcro). Kanonresultat!

Har testat med två strykningar med den billiga färgen, men det blev lite lite flammigt - ej godkänt alltså.  ;)

Tack för alla tips!

Jag ringde till Byggmax och bara när jag nämnde att taket blev flammigt så visste de vilken färg det handlade om! Varning för denna färg alltså!

Har nu målat om med dyrare Beckers takfärg matt (matthet 3) -- och fortfarande flammigt!!!!  :'(
Och vi har vräkt på med färg, ca 8 liter till 24kvm.

Svängde förbi Fredells I morse och fick lite tips /att inte försöka släta ut ojämnheter med torr roller/ och inte trycka för hårt när man målar) så det blir nog ett laget till.....

Fortsättning följer

Hej igen!

Vad är er erfarenhet av färgåtgång som står på burken?
Frågan gäller ej sugande tidigare målat tak.

Jag menar, man ska inte snåla med färg men man ska väl inte ta tok-förmycket heller?

Tack!

mish skrev:
Hej igen!

Vad är er erfarenhet av färgåtgång som står på burken?
Frågan gäller ej sugande tidigare målat tak.

Jag menar, man ska inte snåla med färg men man ska väl inte ta tok-förmycket heller?

Tack!

Flammighet i tak beror oftast på att man inte rollar i
rätt riktning. D.v.s i ljusets riktning.
Man skall alltså rolla MOT eller IFRÅN föstret.

Färgåtgång är olika beroende på märke/kvalitet.
6-8 kvm per liter brukar man kunna räkna med om man
använder sig av en kvalitetsfärg (Flugger/Alcro/Beckers/Nordsjö).

MrSandman skrev:
Flammighet i tak beror oftast på att man inte rollar i
rätt riktning. D.v.s i ljusets riktning.
Man skall alltså rolla MOT eller IFRÅN föstret.
Målare gör normalt tvärtom för att slippa färgstänk på fönstren.
Vet inte om det brukar bli så flammigt trots att det är mot ljusinsläppet.

Jag misstänker att det mera hänger på hur flödigt man lägger på färgen och hur snabbt man jobbar undan.

/Fredrik

De tipsade olika på olika ställen men vi körde första lagret från fönstret, och andra lagret 90 graders vinkel mot fönstret (dvs enligt Beckers rekommendationer)

Vi köpte tillslut en oljebaserad färg( Beckers Non-drop ) och hör och häpna DET BLEV BRA!!

Jag vet inte vad det beror på - förutom att vi blev duktigare efter så många ommålningar. Jämfört med första gången så har vi definitivt tagit mera färg och försökt jobba snabbare. Det kanske var helt enkelt superbra färg, eller så var det nikotinskadat tak (men syns det verkligen efter 6 lager??), men bra blev det!

Burken var rätt dyr (399 för 3l) men det gick med en strykning och löste våra problem så mycket värt pengarna.

Tack till er alla för hjälp, tips o råd!

mish skrev:
..nikotinskadat tak (men syns det verkligen efter 6 lager??), men bra blev det!
 :-/

Ja, det syns.  :-X

Men va kul att det blev bra till slut.  :)

/Fredrik

> Ja, det syns.  :-X

Det visste jag inte, det är ju helt otroligt! :o
Det är mao lika bra att köra samma typ av färg i de andra rummen alltså....

Nu har jag ett bra argument på lager, om man ska hjälpa nån som slutar röka!

miis skrev:
De tipsade olika på olika ställen men vi körde första lagret från fönstret, och andra lagret 90 graders vinkel mot fönstret (dvs enligt Beckers rekommendationer)

Vi köpte tillslut en oljebaserad färg( Beckers Non-drop ) och hör och häpna DET BLEV BRA!!

Jag vet inte vad det beror på - förutom att vi blev duktigare efter så många ommålningar. Jämfört med första gången så har vi definitivt tagit mera färg och försökt jobba snabbare. Det kanske var helt enkelt superbra färg, eller så var det nikotinskadat tak (men syns det verkligen efter 6 lager??), men bra blev det!

Burken var rätt dyr (399 för 3l) men det gick med en strykning och löste våra problem så mycket värt pengarna.

Tack till er alla för hjälp, tips o råd!
Oljefärgen torkar inte lika snabbt så det ä enklare att som amatör ej få slammor. VÅTT I VÅTT är mkt viktigt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.