92 886 läst ·
216 svar
93k läst
216 svar
Hjälp! Fick besök efter bestridande av faktura
I så fall måste ju ändå hantverkaren ha åkt de 10 milen fram och tillbaka varje gång de handlat material och hem till kontoret för att dricka kaffe om de ska få ihop de timmarna.M msv skrev:
Så långt avstånd kan det inte handla om när hantverkaren dessutom väljer att lägga tid på att åka hem till TS för att framföra hot
Tycker "Dagars" inlägg om att alla hans kunder var företagskunder... Dessa kan vara minst lika jobbiga som privatkunder. Så jag skulle nog säga att om man påstår att företagskunder är så mycket bättre... Då har man nog sovit hela tiden.
Att prata om att en kund är beroende av en som något självklart är lite läskigt... Förresten det är vanliga människor som godkänner det utförda arbetet är inte de nöjda så lär inte chefen betala fakturan... Så de där kundsvinen finns även bland företag.
Att prata om att en kund är beroende av en som något självklart är lite läskigt... Förresten det är vanliga människor som godkänner det utförda arbetet är inte de nöjda så lär inte chefen betala fakturan... Så de där kundsvinen finns även bland företag.
Jag vet att jag inte har sovit hela tiden. Men håller helt med Dagars. Kan man undvika privatkunder och jobba mot företagskunder så gör man det så mycket man kan. Allt blir så mycket enklare, allt från första kontakt och projektering till betalning av slutfakturan. Det löper på utan problem så länge man levererar det kunden vill ha.O Odjuret skrev:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Givetvis gör man det, och helst mot företag som säljer mot stat, kommun och landsting inom något område som inte behöver hålla någon budget (finns minst ett sådant) , därnäst mot företag med monopol, och därefter oligopol. Om inte detta går, blir man tyvärr så illa tvungen att skaffa sig kompetens.H hakan_o skrev:Jag vet att jag inte har sovit hela tiden. Men håller helt med Dagars. Kan man undvika privatkunder och jobba mot företagskunder så gör man det så mycket man kan. Allt blir så mycket enklare, allt från första kontakt och projektering till betalning av slutfakturan. Det löper på utan problem så länge man levererar det kunden vill ha.
Vi vet ju hur det gick vid förra finanskrisen med alla företag som sålt till andra företag som inte kunde betala, och gick i konkurs, tidningsartikel efter tidningsartikel.
Det är väl snart dags för nästa kris, de går ju i vågor.
Ja, den ena killen hade behörighet BB1 och den andra ingen alls om det har betydelse.ricebridge skrev:
Ja du milde tid... Det här låter som en variant på temat "Hur många elektriker går det åt att sätta i en glödlampa?" (Svar: En som håller upp lampan medan resten av världen roterar runt dem, samt 24 som fakturerar för de närmaste sex månaderna.)
För det första. Kunden har alltid rätt. Även om hen är ett svin.
För det andra. Kunden har fortfarande alltid rätt. Även om hen fortfarande är ett svin.
För det tredje. Priset och arbetsinsatsen är oskäliga.
För det fjärde. Hembesök med hot om att ta ner elinstallation är olaga hot, egenmäktigt förfarande, samt hemfridsbrott, och skall polisanmälas. Låter lika seriöst som de där irländska asfaltsläggarna.
För det femte. Alla som vill ha betalt skramlar med de verbala vapnen om "inkasso", "rättsliga åtgärder" mm. Det betyder inte ett skit, det är bara psykologi. Låt dig inte hotas av språkbruk.
För det sjätte. Gången i ett betalningsärende är: 1. Faktura. 2. Påminnelse. 3. Inkassokrav, med tillägg av lagstadgad dröjsmålsränta samt avgift (brukar ligga på 160 kr). (Många företag överlämnar i detta läge sin fordran till ett inkassoföretag, som ofta har diverse hotfulla namn, och som i fortsättningen agerar i företagets ställe. Många av dem erbjuder avbetalning). 4. Överlämnas till Kronofogden. 5. Kronofogden delger dig att ansökan om betalningsföreläggande kommit in. 6. Du skickar in kvitto på att du fått delgivning. 7. Från det datumet har du tio dagar på dig att yttra dig om du tycker att kravet är rätt eller fel. 8. Kronofogden fattar beslut om att du ska betala, eller att målet ska överlämnas till tingsrätten, eller att målet avskrivs. 9. Bara om du får ett beslut mot dig i punkt nio uppstår betalningsanmärkning.
Anser du att kravet är felaktigt kan/ska du agera enligt följande i de olika punkterna ovan: 1. Kontakta den som skickat fakturan och försök komma överens, det tjänar alla på. 2. Bestrid fakturan. 3. Bestrid fakturan. 4. Bestrid fakturan. 5, 6. Ta emot delgivning och skicka in kvitto (annars skickar de delgivningsman och den får du betala för tyvärr). 7. Bestrid betalningskravet till Kronofogden. Observera att även ett meddelande om att du betalat räknas som bestridande, och då måste Kronofogden skriva av ärendet, dvs ingen betalningsanmärkning. 8. Bestrid i tingsrätten. Som tidigare sagts, enkel handläggning, inga stora rättegångskostnader. 9. Shit happens
Går det så långt som till rätten, och det rör sig om stora summor, kan det dock vara läge att be om juridisk rådgivning. Första timmen brukar vara gratis. Kolla om du har något avtal t ex via hemförsäkring.
För det sjunde. Jag undrar om företaget är seriöst, eller kanske ligger i egna ekonomiska svårigheter. Har de behörighet? Det kan du kolla här : [länk]
Om något verkar skumt, anmäl bolaget! Det gör du på [länk]
Kolla upp bolaget på upplysning.se. Ta en hel kreditupplysning (kostar 50 kr, kopia skickas till den omfrågade). Då ser du om företaget har ekonomiska svårigheter som gör att de försöker ta en rövare. Är du ovan vid att läsa ekonomiska rapporter så lägg upp eller länka här, så kikar vi på det tillsammans.
Har fått samtal och sms idag om att betala resten.
Om det känns bra för framtida händelser kanske det kan vara bra att installera en app på telefonen så alla samtal spelas in automatiskt. Lagligt och man behöver inte informera motparten. Gäller även inspelning av samtal ansikte mot ansikte. Däremot får man inte lämna inspelningsutrustning påslagen och lämna platsen.L LottisW skrev:
Jag undrar varför "dagars " överhuvudtaget registrerats sig på ett konsumentforum som byggahus.se?H hakan_o skrev:Jag vet att jag inte har sovit hela tiden. Men håller helt med Dagars. Kan man undvika privatkunder och jobba mot företagskunder så gör man det så mycket man kan. Allt blir så mycket enklare, allt från första kontakt och projektering till betalning av slutfakturan. Det löper på utan problem så länge man levererar det kunden vill ha.
Forumet är till för att hjälpa privatpersoner och konsumenter. Med dessas ("dagars" och "gundrics") kommentarer har de totalt missat forumets funktion, tillför inget och visar enbart för många att de är apart.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 12 288 inlägg
Men du förstår väl att "dagars" inte alls är hantverkare, utan otroligt besviken kund som på detta vis försöker maximera hantverkarföraktet i Sverige.Hemmakatten skrev:
Jag undrar varför "dagars " och "gundric" överhuvudtaget registrerats sig på ett konsumentforum som byggahus.se?
Forumet är till för att hjälpa privatpersoner och konsumenter. Med dessas ("dagars" och "gundrics") kommentarer har de totalt missat forumets funktion, tillför inget och visar enbart för många att de är apart.
Redigerat:
Varför inte undvika kunder helt? Så mycket enklare.H hakan_o skrev:Jag vet att jag inte har sovit hela tiden. Men håller helt med Dagars. Kan man undvika privatkunder och jobba mot företagskunder så gör man det så mycket man kan. Allt blir så mycket enklare, allt från första kontakt och projektering till betalning av slutfakturan. Det löper på utan problem så länge man levererar det kunden vill ha.