Hej!

Jag och min sambo har råkat ut för en jobbig grej, vi har beställt en bänkskiva i laminat. Vi ville ha en skiva med ett visst mönster och letade länge efter någon som kunde tillverka det enligt våra önskemål. Efter ett tag hittade vi en som kunde byta ut mönstret, båda mönstren tillverkas av Formica.

Så vi lade in vår beställning och försäkrade oss flera gånger på mail att mönstret skulle bli det vi önskade, självklart sa säljaren på företaget.

Efter tre veckors väntan fick vi äntligen hem skivan och samlade våra kompisar för att hissa upp den via balkongen och alla var nyfikna på hur den såg ut och döm vår förvåning och besvikelse över att dom inte hade bytt ut mönstret till det vi önskade.

Vi kontaktade företaget som sålde skivan och förklarade vad som hade hänt och att vi inte vill ha det mönstret. Företaget beklagade då att dom och sa att "det har blivit en miss i kommunikationen, mönstret fanns inte tillgängligt" och gav då förslaget att vi kunde få avdrag för kostnaden (895) som det skulle ha kostat oss att byta mönster.

För övrigt ville företaget att vi skulle betala för tillverkning av skivan, emballage och frakt på ca 8000 kr efter avdrag.

Så vi undrar hur ni hade gjort i det här läget? Vi har köpt på faktura och inte betalt än. Vad har vi för möjligheter? Kan vi emballera paketet igen och be företaget hämta det? Vad tror ni kunniga om detta?

Mvh K-J
 
Är det tydligt i sparad kommunikation att ni beställt något annat än vad de levererat är det inga problem att säga nej tack. Åtminstone så länge skillnaden i mönstret inte är för liten, för då kan de krångla och så får det bli en tvist om det.
 
  • Gilla
Newgolds och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Detta räknas som ett väsentligt fel i varan eftersom ni uttryckligen vid ett flertal tillfällen påtalat hur viktigt mönstret är.

Skriv till företaget, reklamera varan, be företaget att hämta tillbaka skivan och betala absolut ingenting.
 
  • Gilla
kareg
  • Laddar…
@
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Detta räknas som ett väsentligt fel i varan eftersom ni uttryckligen vid ett flertal tillfällen påtalat hur viktigt mönstret är.

Skriv till företaget, reklamera varan, be företaget att hämta tillbaka skivan och betala absolut ingenting.
Ja, eller erbjud er att betala hälften om det är en skiva ni kan tänka er att ha. Annars får de hämta den och då ska ni inte betala något...
 
  • Gilla
kareg
  • Laddar…
Tusen tack! Allt är dokumenterat i mail så vi kommer att reklamera produkten och be dom hämta den. Vi återkommer med hur det hela utvecklar sig.
 
  • Gilla
robbah
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.