31 269 läst ·
17 svar
31k läst
17 svar
Hjälp - färgen spricker!
Hej, upplever just samma problem med Alcro Servalack. Jag målar fönsterfoder och fönstersmyg inomhus. Trots grundning med Alcro Panelgrund så krackelerar färgen fläckvis. Oerhört frustrerande. Jag vet inte om underlaget är gammal alkydfärg eller linoljefärg. Jag har slipat, tvättat och grundat innan. Oerhört frustrerande. Jag har målat mycket tidigare men aldrig varit med om detta. Någon som har en aning om vad det är som händer? Se bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det målat med linoljefärg, fortsätt med det. Att måla "modern" färg ovanpå linoljefärg är sällan en bra ide även om det oftast funkar. Jag försöker fortsätta med linoljefärg - speciellt exteriört.M matsarfors skrev:Hej, upplever just samma problem med Alcro Servalack. Jag målar fönsterfoder och fönstersmyg inomhus. Trots grundning med Alcro Panelgrund så krackelerar färgen fläckvis. Oerhört frustrerande. Jag vet inte om underlaget är gammal alkydfärg eller linoljefärg. Jag har slipat, tvättat och grundat innan. Oerhört frustrerande. Jag har målat mycket tidigare men aldrig varit med om detta. Någon som har en aning om vad det är som händer? Se bild.
[bild]
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Man ska aldrig blanda. Vatten-vatten. Enkel färger fungerar om man blandar men målar i rätt ordning, en färger fäster inte på den ena eller den andra. Färg från samma märke som någon annan skrev och ett råd från en kunnig färgbutik och eller från färgleverantören som vet vilka färger som passar bäst ihop är bäst.L linnalinna skrev:
Klicka här för att svara