6 359 läst ·
37 svar
6k läst
37 svar
Hjälp en nybörjare kring värme
Vi har en nyckel måste bara förstå hur man gör. Både jag och min man har tummen mitt i handenJ Josth skrev:De termostaterna på radiatorerna bör stå helt öppna när man justerar in en lagom värmekurva på värmepumpen. Om det bara fräser i enstaka radiator så kan det betyda att de måste luftas. Man har en speciell luftningsnyckel som öppnar en ventil och släpper ut luft tills man ser att det bara kommer vatten. [länk]
Har du manualen? Det finns en förteckning där och bild som visar var t.ex. cirkulationspumparna sitter. F750 har två och det är den nere till höger innanför panelen som man själv kan justera.
Vad innebär stå helt öppna?J Josth skrev:De termostaterna på radiatorerna bör stå helt öppna när man justerar in en lagom värmekurva på värmepumpen. Om det bara fräser i enstaka radiator så kan det betyda att de måste luftas. Man har en speciell luftningsnyckel som öppnar en ventil och släpper ut luft tills man ser att det bara kommer vatten. [länk]
Har du manualen? Det finns en förteckning där och bild som visar var t.ex. cirkulationspumparna sitter. F750 har två och det är den nere till höger innanför panelen som man själv kan justera.
Förlåt för många inlägg nu. Men om jag vill ja mer värme uppe så bär jag till en början att ställa alla element i sovrummen på 5 (max) tills de blivit varma och sedan sänka? Hur barnakuten blir dom. För ljust nu är dom mest ljumna.J Josth skrev:Hur ser radiatorerna ut på övervåningen? F750 jobbar med flytande kondenserinsgtemperatur så helst bör alla termostater stå på max och man reglerar värmen genom att ställa värmepumpen på en lagom värmekurva. Sedan kan man dra ner termostaterna i några enstaka om rum om det är för varmt där (t.ex. sovrum). Om det väser mycket i radiatorerna står nog cirkulationspumpen för högt.
Den sista bilden var spännande - ser ut som det finns ett reglersystem till vid golvvärmefördelaren.
Gällande den röda lampan så ser man ju om man zoomar att tempen är inställd på 20 grader, alltså lika mycket som pannan är inställd på.
Det beror väl helt på värmebehov i rummet om det tunna är för tunt eller inte. Förhoppningsvis har den som byggde (gissar på proffs eftersom det är ett radhus) räknat rätt när de satte in radiatorn.Magnus Filip skrev:Den tunna är för oljeeldning eller vedeldning och hjälper inte mycket för att få värme. En värmepump levererar inte lika hög temperatur och oftast räcker inte så tunna radiatorer till då. Antagligen behöver man byta ut den till en med fler sektioner.
Den tjocka ser bättre ut, fast smal. Kanske är det ett litet rum?
Varför ska man koppla ur rumsgivarna? Under tiden man justerar in rätt värmekurva ska man inte låta rumsgivaren påverka, men det är bara att ställa in påverkan till noll i reglersystemet istället för att koppla ur den.Magnus Filip skrev:
PS.
Låt teknikern lufta radiatorerna och justera trycket i systemet sedan.
Om du inte har luftat själv innan så gör helst inte det. Speciellt om det inte är gjort på länge. Eftersom nippeln på någon radiator kan släppa och vara gammal. Då kommer radiatorvattnet rinna ut i huset och det är ganska många liter.
Om det väser beror det faktiskt på att rören är för små, alternativt termostaröppningen. Men detta är inget fel, för det går att justera bort. Det beror inte på luft i systemet för då är det inte ett väsande ljud. Det låter helt annorlunda.
Värmekurva m.m. ställer teknikern in sedan. Men fråga hur man shuntar upp/ned höjer/sänker kurvan. Det kan vara bra att veta. Så som jag skrev tidigare sommar/vinter.
Sista förslaget är att det kan vara lagret i cirkulationspumpen som är slut. Då väser det i stora delar av huset för att lagret "brummar". Man byter till en ny bara. Kostar cirka 600 kr + lite jobb. Man hör det lättast om det är pumpen som väsnas mest, mer än radiatorerna
Låt teknikern lufta radiatorerna och justera trycket i systemet sedan.
Om du inte har luftat själv innan så gör helst inte det. Speciellt om det inte är gjort på länge. Eftersom nippeln på någon radiator kan släppa och vara gammal. Då kommer radiatorvattnet rinna ut i huset och det är ganska många liter.
Om det väser beror det faktiskt på att rören är för små, alternativt termostaröppningen. Men detta är inget fel, för det går att justera bort. Det beror inte på luft i systemet för då är det inte ett väsande ljud. Det låter helt annorlunda.
Värmekurva m.m. ställer teknikern in sedan. Men fråga hur man shuntar upp/ned höjer/sänker kurvan. Det kan vara bra att veta. Så som jag skrev tidigare sommar/vinter.
Sista förslaget är att det kan vara lagret i cirkulationspumpen som är slut. Då väser det i stora delar av huset för att lagret "brummar". Man byter till en ny bara. Kostar cirka 600 kr + lite jobb. Man hör det lättast om det är pumpen som väsnas mest, mer än radiatorerna
Ventilerna för avluftning sitter upptill på radiatorn på motsatta kanten från termostaten sett. Bara att ha t.ex. en mugg under som samlar upp vattnet men det behöver inte komma ut mycket bara så luften är borta. Sedan kan man behöva lufta själva pannan också och det står i manualen hur man gör.
Du har en värmepump som värmer vatten, vattnet pumpas av cirkulationspumpen till fördelaren, ställdonen på fördelaren reglerar hur mycket vatten som går till de olika elementen och därmed hur mycket värme de ger.
Väsandet i de tunna elementen kan bero på högt flöde eller på luft i systemet. Lufta elementen och se om det kommer ut något. Luftskruven är på motsatt sida av termostaten. Det kommer fräsa svart vatten ur håler under luftningsskriuven så håll en trasa mot gör att slippa fläckar på väggen.
Väsandet i de tunna elementen kan bero på högt flöde eller på luft i systemet. Lufta elementen och se om det kommer ut något. Luftskruven är på motsatt sida av termostaten. Det kommer fräsa svart vatten ur håler under luftningsskriuven så håll en trasa mot gör att slippa fläckar på väggen.
För att man har inte rumsgivare numera. Det hade man förr. (Menar inte radiatorernas givare, menar inte heller golvvärmens givare)useless skrev:
Såvida inte rumsgivarna bara är till för att mäta temperaturen i rummet och inte reglerar systemet.
Jaha då fattar jag, tack! Ja jag vet att pannan kan behöva luftas men jag tror de gjort fel när den sattes in för man kommer inte åt ventilen på ovansidan. (Pga platsbrist har vi kåpan av flrvatt lättare komma åt filtret, sp sjukt lite space)J Josth skrev:
Tusen tack för ditt tydliga svar!T toolman77 skrev:Du har en värmepump som värmer vatten, vattnet pumpas av cirkulationspumpen till fördelaren, ställdonen på fördelaren reglerar hur mycket vatten som går till de olika elementen och därmed hur mycket värme de ger.
Huset är modernt och välisolerat. Det gör att radiatorerna inte behöver bli särskilt varma - som mest ca 55 °C när det är som allra kallast och kanske runt 37 °C vid ±0 °C ute.N Nemiia skrev:
Intressant inbyggnad! Det dämpar ljudet om inte annat men service blir trixigare. Ser ut som man kan skruva bort skivan ovanför dörren för att komma åt ovansidan.
Intressant... När slutade man med rumsgivare?Magnus Filip skrev:
Jag håller med om att rumsgivare ofta inte tillför jättemycket och risken är att den döljer en dålig injustering eller skapar konstiga svängningar i systemet. Men med rätt installation och injustering kan en innegivare ge jämnare inneklimat och bättre komfort i ett hus som t ex är känsligt för blåst eller mycket sol.
Och som jag sa bör man inte aktivera den förr än man är klar med alla annan injustering.