8 905 läst ·
46 svar
9k läst
46 svar
Hjälp en kvinna i nöd - Avloppslukt från golvbrunnen
Det kan ju vara att det är en propp i rören längre ner som gör att det inte rinner undan som det ska. Du kan ju alltid prova att rensa med rensspiral och se om det gör nån skillnad.
https://www.clasohlson.com/se/Avlopps--rörrensare/p/Pr308666000
https://www.clasohlson.com/se/Avlopps--rörrensare/p/Pr308666000
Nu är det en hyresrätt så anmäl till fastighetsägaren så får de ta in spolbil.D Dublin skrev:
TS har redan gjort allt hon kan förväntas göra. Vilken våning av hur många är lägenheten på?
Har du tittat i vattenlåset för handfatet? En bekant flyttade in några veckor i en lägenhet där vattenlås saknades i handfatet vilket inte var en särskilt trevlig upplevelse.
Tror inte du läst TS inlägg speciellt noga... Kontakt har gjorts åtskilliga ggr utan att nåt hänt, fastigheten ska stambytas om nåt år. Gissningsvis kommer inte hyresvärden göra ett skit innan dess. Det är svårt att förstöra nåt med en rensspiral...T Tompafix skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 243 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 243 inlägg
Fröken Yxskaft skrev:
Fröken Yxskaft skrev:
Fröken Yxskaft skrev:
Fröken Yxskaft skrev:Ja, så som mitt användarnamn lyder, i samma tecken kommer även denna fråga att fortskrida. Så svara gärna bara om du är på ditt allra bästa och mest pedagogiska humör.
Jag är en 30-årig kvinna som tidigare haft förmånen att överlåta trassel likt detta till män i mitt liv, men nu står jag här på egna ben med skit(lukt) upp till hakan och måste lära att reda mig själv.
Nyinflyttad i en riktigt gammal hyreskåk som ska stambytas inom nåt år men borde blivit det ungefär när Persson fortfarande var statsminister.
Flyttstädningen innan jag kom hit var ungefär lika undermålig.
Lukten i badrummet är vidrig. Det fullkomligen stinker ur golvbrunnen och tar sig ut i varenda rum om dörren får stå öppen.
Jag har använt allsköns kemiska medel och husmorsknep och Fan och hans moster men faktum kvarstår.
Jag hajjar att inte mycket går att göra åt rördragningar från 40-talet för min del. Men efter en del research har jag förstått att det finns saker man kanske kan göra själv ändå, med packningar och vattenlås och tätningar och så vidare.
Jag har öppnat och kollat men blir verkligen inte klokare.
Ligger något svart snöre när man tar bort metalllocket, ska detta stackars lilla pyre tjäna något till??
Det sitter skruvar där, ska man skriva upp?
Vad är fel? Hur ser en packning ut? Vad köper jag och var? Hur sätter jag fast det? Hur skruvar jag upp detta så att jag kan städa och rengöra inuti?
Ber er vänligen att tala till mig som till en femåring.
Tack på förhand från ett olyckligt Yxskaft
Det Rickard skrev är en bra fråga då det betyder att luftningen inte fungerar korrekt. Detta kan endast fastighetsägaren byta/renovera dock!Fröken Yxskaft skrev:
Enkelt förklarat så går luften åt "fel" håll och suger ur brunnen från vatten och då uppstår det lukt.
Du måste pressa hyresvärden, pröva även fråga grannar, förmodligen har de liknande problem.
Tack!JAAM91 skrev:Det Rickard skrev är en bra fråga då det betyder att luftningen inte fungerar korrekt. Detta kan endast fastighetsägaren byta/renovera dock!
Enkelt förklarat så går luften åt "fel" håll och suger ur brunnen från vatten och då uppstår det lukt.
Du måste pressa hyresvärden, pröva även fråga grannar, förmodligen har de liknande problem.
Tack för input! Handfatet verkar lira som det ska, förutom att det rinner undan lite dåligt. Men vattenlås och allt där ska vara rätt nyligen utbytt.R Riverground skrev:
Jag tycker du har fått bra råd.Fröken Yxskaft skrev:
1) byt packningen.
2) rensa röret under med lämplig vajer
Vad du också kan göra är att lägga något ovanpå och bara ta bort när du använder duschen. Typ en säck med sand eller nåt.