Hej,

Jag kan inget om värmepumpar...
Vi har en fjärrvärme med en pump som heter CTC-101.
Vi flyttade in för ett år sen, det enda vi lärt oss från förra ägarna är att man kan höja och sänka temperaturen genom att skruva på "ventil". Detta har fungerat fint - fastän det konstiga är att ventilen har siffrorna 1-10 och vi max haft den mellan 1 och 2. Det finns ett läge som heter Automatic med (fast jag vet inte vad den är till för?)...

För ett par dagar har den börjat ticka... det har den aldrig gjort förr. Tickandet kommer från en timerliknande grej som sitter vid pumpen. Någon som har någon aning vad det kan vara fel? Håller apparaten på att sluta fungera?

Förra ägarna sa att de ville byta ut pumpen till en nyare, men enl dem så har en service tekniker sagt att de inte ska göra det för gamla maskiner som CTC-101 håller och fungerar bättre än nya... Stämmer detta verkligen?

Vi bor i 1,5 våningshus på 154 kvm.

Tacksam för svar.

Det sitter ofta en timer på värmesystem. Det är för att du ska ha möjlighet att ställa om värmen i huset mellan natt och dag. En timer brukar låta lite beroende på elmotorn som sitter i.

Tack för svar. Det stämmer, det är en timer. Men vad jag förstår så är den inte igång alls. För där är en knapp som man kan trycka för att aktivera den.

Pumpen från 81 - är det dags att byta ut tro?
Det är en CTC-101.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.