4 932 läst ·
28 svar
5k läst
28 svar
Hjälp!! De bygger för små sovrum
Sida 1 av 2
Medlem
· Halland
· 132 inlägg
Hej, jag håller på att bygga hus och upptäckte att 2 sovrum som enligt ritningen ska vara 9,9 kvm bara är ca: 7 kvm. Vad ska jag göra? Mycket tacksam för hjälp.
Redigerat:
Hej hej du.
Bygger du själv och har mätt fel, eller har du lejt någon att bygga åt dig och de har mätt fel? Eller är det ett prefabricerat hus som inte stämmer med ritningen?
Lite mer information om vad som hänt underlättar rådgivningen.
Bygger du själv och har mätt fel, eller har du lejt någon att bygga åt dig och de har mätt fel? Eller är det ett prefabricerat hus som inte stämmer med ritningen?
Lite mer information om vad som hänt underlättar rådgivningen.
Medlem
· Halland
· 132 inlägg
Hej, jag bygger inte själv, huset ska stå klart 1 mars och jag har mätt de 2 sovrummen och de stämmer inte enligt ritningen jag har.
Om det är hantverkare och de har en ritning som gäller så är det bara att säga till dem göra om och göra rätt.Det låter som du borde kontrollera hela bygget, om dessa hantverkare inte lyckas placera några enkla inner väggar rätt så kan mycket annat också vara galet.
Och du inga betalningar fören du fått det du beställt, det är din enda påtryckning du har att komma med.
Och du inga betalningar fören du fått det du beställt, det är din enda påtryckning du har att komma med.
Medlem
· Halland
· 132 inlägg
Nej absolut inte, rummen ska vara 9,9 kvm med det stämmer inte, vi upptäcke att när garderoberna satts in så verkade rummen väldigt små och mätte, och rummen är ca:7 kvm "utan garderober"
Medlem
· Halland
· 132 inlägg
hej cesar 33, göra om och göra rätt,,hur ska jag kunna få dem till det när huset är så gott som klart ??
Medlem
· Västra götalands län
· 348 inlägg
Jag kan ju tycka att det inte är "så gott som klart" om det inte stämmer med de ritningar ni beställt efter?
Medlem
· Halland
· 132 inlägg
nej det tycker inte jag heller men vad ska jag göra ??? suck
Medlem
· Västra götalands län
· 348 inlägg
Vad säger hantverkarna?
Medlem
· Halland
· 132 inlägg
ska dit efter jobbet och se vad de säger,,misstänker att de inte bryr sig efersom de i sin tur är inhyrda.
Medlem
· Halland
· 132 inlägg
Tittade nu på ritningen och det är absolut inte yttermått, ska försöka mäta alla rummen ikväll så återkommer jag.
Hej hej! Som jag skrev har de gjort fel så rättfärdigas inte det genom att bygget är färdigt.Nu vet jag ju inget om vad ni har för avtal men ritningarna gäller så är det bara. Vi slutbesiktningen kommer du att påtala felet hoppas jag och då måste de rätta till det i alla fall.Det kommer självklart att gnällas om kostnaden för detta men det är ointressant för om det skulle bli en uppgörelse så är det just den kostnaden dem skall ersätta er med. Så vad ni gör betala inget mer fören alla är nöjda men framför allt du och din familj.
PS välj en riktigt bra besiktningsman det lönar sig. acceptera ingen som föreslås av husfirma eller hantverkare.
PS välj en riktigt bra besiktningsman det lönar sig. acceptera ingen som föreslås av husfirma eller hantverkare.
Medlem
· Halland
· 132 inlägg
Tack cecar33, låter bra