2 422 läst ·
1 svar
2k läst
1 svar
Hjälp bygga nytt, nybörjare
Tja,
jag är ny här...Vi har i snart 1 år letat efter ett fritidshus i hyfsat skikt, tyvärr så har det visat sig vara mycket svårt. Vi har tänkt lägga ut ca. 1000000 eftersom vi egentligen har inga andra lån med undantag utav bilen. Vi kom underfund,efter många men många visningar, med att en del mäklare är inte de mest ärliga, som tur är så är en god vän till mig "besiktningsman". Han har hjälpt oss med att gå igenom husen.
Vi funderar starkt på att försöka hitta en tomt istället och bygga nytt. Tyvärr, så vet jag inte vart man börjar. Det är mycket att tänka på, kan någon tipsa mig om vart jag hittar information.
tack på förhand
jag är ny här...Vi har i snart 1 år letat efter ett fritidshus i hyfsat skikt, tyvärr så har det visat sig vara mycket svårt. Vi har tänkt lägga ut ca. 1000000 eftersom vi egentligen har inga andra lån med undantag utav bilen. Vi kom underfund,efter många men många visningar, med att en del mäklare är inte de mest ärliga, som tur är så är en god vän till mig "besiktningsman". Han har hjälpt oss med att gå igenom husen.
Vi funderar starkt på att försöka hitta en tomt istället och bygga nytt. Tyvärr, så vet jag inte vart man börjar. Det är mycket att tänka på, kan någon tipsa mig om vart jag hittar information.
tack på förhand
Skulle säga så här: Börja med att fundera vilken typ av hus ni vill ha, vilka behov ska det fylla? Hur engagerade har ni tänkt vara (tid o arbete för er)? Om ni kan tänka er att lägga ner både tid och arbete själva så finns ingen begränsning när det gäller husföretag (även lösvirke kan ju vara alt) men om ni vill göra så lite som möjligt så gör ni lista över de som erbjuder totalentreprenad (sök på forumet). Börja sedan kolla efter hus som lever upp till era behov. Kolla priset på byggsatsen och multiplicera med 2 så har ni en ungefärlig uppfattning om var det kommer landa (om tomten är hyfsat enkel o ni inte kommer välja supermkt dyra tillval). Välj ut de som är intressanta och fråga efter offert. Jämför husen mot varandra (konstruktion o standard). Kolla även på konsumentverkets produktionskostnadskalkyl så ni ser vilka utgiftsposter ni bör räkna med.
Någon annan kanske skulle gjort i annan ordning, men detta tycker jag funkade.
Lycka till!
Någon annan kanske skulle gjort i annan ordning, men detta tycker jag funkade.
Lycka till!
Klicka här för att svara