2 132 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Hjälp -blir det konstigt med 80 hög köksö?
Tror ni att det ser konstigt ut med en något lägre köksö? Jag har ett minikök på 9 m2 där högra långsidan består av själva köket och vänstra av ett kallskafferi samt ett väggskåp som börjar 150 cm över golvet. Under detta väggskåp har jag tänkt mig en 2 m lång väggfast bänk, dels för förvaring och dels som sittplats. Eftersom köket inte är särskilt brett får det inte plats med något stort bord där och därför har jag tänkt mig en mobil köksö baserat på ikeas väggskåp (37 cm) samt en 60 cm skiva ovanpå. Jag tror inte att det blir så bra att göra den väggfasta bänken 60 cm hög, 50 skulle nog kunna gå så att man har några extra centimeter från normalt 45 cm sitthöjd. För att köksön då ska kunna funka även som matbord kan den inte vara 90 cm hög om man ska kunna använda den som bord också. Jag hade tänkt mig att den skulle kunna vara 80 cm hög. Men frågan är alltså kommer detta att se konstigt och pluttigt ut? Tror ni på denna idé eller finns det nån annan lösning?
(Ska se om jag kan få till en skiss)
(Ska se om jag kan få till en skiss)
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Jag funderar mest över stabiliteten. Du säger mobil köksö. Då antar jag att du sätter hjul under skåpen. Om du då jobbar med så grunda skåp som 37cm, och hjulen antagligen kommer in en liten bit från kanten så tror jag att kombinationen med 60 skiva kommer att bli ostadigt. Dvs risk att det tippar om du ex. lutar dig mot bordskanten.
Nja jag tänkte nog att två ben skulle vara fasta och två vara hjul så att man kan rulla undan köksön om man har fest och inte vill ha den där. Men det är definitivt något att tänka på. Frågan är om man kan kapa skivan på bredden något? Eller om det kommer förta proportionerna?
Klicka här för att svara