4 179 läst ·
16 svar
4k läst
16 svar
Hjälp! Bef. ventilationskanal är lågt nedpendlad för nya köket
Hejsan!
Jag har börjat planera det nya köket, köket vi avser att bygga är ett IKEA kök som jag själv bygger ihop och monterar. Köket kommer att bygga på höjden: 14 parkett, 880 bänkskåp, 38 bänkskiva, 500 fritt mellan bänkskåp/väggskåp, 800 väggskåp = 2232 mm.
För att vinna höjd var tanken att kapa imkanal och kör med 90 graders böj + don ut till kökets ena täcksida. Köksfläkten blir då en kolfilterfläkt.
MEN problemet började när jag öppnade upp ena täcksida och upptäckte grannen avloppsrör och att 125mm kanalen var nedpendlad, se bild. Det visade sig att kanalen är nedpendlad ca 300 mm, detta ger oss en fri höjd på 2200 att arbeta med, vilket är surt! Ventkanalen + röret ansluter till ett schakt inom lägenhet.
Finns det några kreativa tankar som inte sabbar ventilationen i lägenheten eller påverkar höjden på skåpen ?
Supertack!
Jag har börjat planera det nya köket, köket vi avser att bygga är ett IKEA kök som jag själv bygger ihop och monterar. Köket kommer att bygga på höjden: 14 parkett, 880 bänkskåp, 38 bänkskiva, 500 fritt mellan bänkskåp/väggskåp, 800 väggskåp = 2232 mm.
För att vinna höjd var tanken att kapa imkanal och kör med 90 graders böj + don ut till kökets ena täcksida. Köksfläkten blir då en kolfilterfläkt.
MEN problemet började när jag öppnade upp ena täcksida och upptäckte grannen avloppsrör och att 125mm kanalen var nedpendlad, se bild. Det visade sig att kanalen är nedpendlad ca 300 mm, detta ger oss en fri höjd på 2200 att arbeta med, vilket är surt! Ventkanalen + röret ansluter till ett schakt inom lägenhet.
Finns det några kreativa tankar som inte sabbar ventilationen i lägenheten eller påverkar höjden på skåpen ?
Supertack!
innan du gör något mer prata med styrelsen i din förening, det är inte säkert att du får göra ändringar.
Och om du ändå gör det så måste du prata med föreningen då det påverkar alla lägenheter ovanför när du utför arbetet.
Avloppet får du inte göra ändringar i utan föreningens tillstånd.
880 bänkskåp är det bara måtten på skåpen eller mått inklusive ben, eller står dom direkt på golvet?
Och om du ändå gör det så måste du prata med föreningen då det påverkar alla lägenheter ovanför när du utför arbetet.
Avloppet får du inte göra ändringar i utan föreningens tillstånd.
880 bänkskåp är det bara måtten på skåpen eller mått inklusive ben, eller står dom direkt på golvet?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Ikeas bänkskåp är 880 mm inkl. benen.A Andy78 skrev:
Har du inte tänkt att ha något högskåp?P plymen skrev:
De har en höjd på 2280 mm.
Tänk också på att plastmattan ska bort och det ska vara en foam under parketten.P plymen skrev:
Högskåp kommer också, men de kolliderar inte med något. Köket kommer ha ett snarlik planering som en av bifogade bilder.BirgitS skrev:
Avloppet förstår jag att det är fixerat och att man får röra
Ventilationen är helt OK enligt föreningen att anpassa såvida man inte kopplar på sig med fläkt eller ändrar flödena (ska ju gå igenom OVK om något så jag är mån om att frånluftsdonet ska kunna gå att justera).
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Men det ser väl väldigt konstigt ut om överkanten på ett högskåp är annorlunda än överkanten på väggskåpen?
Ofta drar man ut ventilationsröret från schaktet/stammen till närmsta takanslutning (passbit mellan väggskåpen och taket) där man sätter ventilationsdonet, behöver inte alls vara nära kolfilterfläkten.
Är det ett 70- eller 80-talskök?
Ofta drar man ut ventilationsröret från schaktet/stammen till närmsta takanslutning (passbit mellan väggskåpen och taket) där man sätter ventilationsdonet, behöver inte alls vara nära kolfilterfläkten.
Är det ett 70- eller 80-talskök?
Tanken var riktigt god! Min stora farhåga är att ventilationskanalen kommer ut i samma nivå från schaktet, därmed måste man öppna upp schaktet och försöka ändra nivån den vägen, men det känns som ett riskabelt och sannolikheten att det går vägen som låg.H Henrik.S skrev:
Ja eller så sätter man en extra krök direkt från anslutningen, så att man får upp kanalen därifrån. Möjligen måste du ju då kapa bort en bit av ovansidan på det skåp som sitter just vid anslutningen. Men så länge det inte är ett vitrinskåp är det ju inget man ser förutom när skåpet öppnas.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Vi tog ur överskåpen för ventilationskanal, men på ett ställe körde vi ett lägre högskåp, men med högre lucka så att säga och flyttade bara gångjärnen och byggde igen ovanför bakom skåpsluckan. Tycker inte att det ser snyggt ut med lägre skåp för att lämna plats åt kanaler. Men jag skulle inte vilja ha ett avloppsrör i köksskåpet heller, känns ofräscht.
Hej!
Fick en ide om att sätta ett 60 cm väggskåp samt köra med en KF-slang, se köksuppbyggnaden (röd linje visar avloppsröret och blå ventslangen)
Täcksidan blir lite bökig såga ut, men borde gå?
http://www.rec-indovent.se/wp-content/uploads/13-0303_Prodblad_KF_low_140522.pdf
KF-slangen är typgodkänd för att nyttjas som en vanlig ventilationskanal + don
Fick en ide om att sätta ett 60 cm väggskåp samt köra med en KF-slang, se köksuppbyggnaden (röd linje visar avloppsröret och blå ventslangen)
Täcksidan blir lite bökig såga ut, men borde gå?
http://www.rec-indovent.se/wp-content/uploads/13-0303_Prodblad_KF_low_140522.pdf
KF-slangen är typgodkänd för att nyttjas som en vanlig ventilationskanal + don
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Kolla också att den verkligen är OK för kök. De kan anse att den är en imkanal, även om den inte är kopplad till någon spiskåpa.
I så fall behöver du dels ha en slang/kanal som kan rensas. Vissa slangar tål inte det våld som rensmaskinerna orsakar. Dels gäller att den behöver vara brandisolerad där den går dolt inne i köket.
Där du har 90 graders vinkeln, till höger, så skulle jag tror att du behöver ha en renslucka.
I så fall behöver du dels ha en slang/kanal som kan rensas. Vissa slangar tål inte det våld som rensmaskinerna orsakar. Dels gäller att den behöver vara brandisolerad där den går dolt inne i köket.
Där du har 90 graders vinkeln, till höger, så skulle jag tror att du behöver ha en renslucka.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Informationen är från när jag renoverade köket för mer än 10 år sedan, det kan ha ändrats idag. Men då hävdade sotaren jag pratade med att den anses "lämna" köket när den går in i en dold kanal även om kanalen är inom köket.
Lite förenklat så skall brandkåren kunna släcka branden genom att spruta i köket utan att riva ned något. Och de skall kunna spruta vatten ned i imkanalen, utan att värmen från imkanalen har tänt på något material den passerar.
Det bef. röret ser inte ut att ligga i direkt kontakt med något brännbart. Som alternativ till brandisoleringsmatta, duger det att säkerställa att röret har en viss distans med luft till brännbart material, osäker på hur stort avståndet skall vara.
Samme sotare hävdade (felaktigt?) att slangen som brukar gå sista biten mellan fläkten och imkanalen, som där är åtkomlig ex. inne i ett skåp, skall anslutas med snabb kopplingar, alltså slangklämmor med små spännhandtag, inte skruvklämmor. Tanken är att OM det brinner på spisen, så skall man kunna slita bort slangen utan att använda verktyg, och på så sätt hindra att branden sprider sig upp i röret. Fast vem har den sinnesnärvaron om det brinner för fullt? Enligt samma princip så skulle kryddhyllor som ju var standard på 70 - 80 talet som "fläktfront" vara monterade med snabbfästen, de fick inte vara skruvade.
Lite förenklat så skall brandkåren kunna släcka branden genom att spruta i köket utan att riva ned något. Och de skall kunna spruta vatten ned i imkanalen, utan att värmen från imkanalen har tänt på något material den passerar.
Det bef. röret ser inte ut att ligga i direkt kontakt med något brännbart. Som alternativ till brandisoleringsmatta, duger det att säkerställa att röret har en viss distans med luft till brännbart material, osäker på hur stort avståndet skall vara.
Samme sotare hävdade (felaktigt?) att slangen som brukar gå sista biten mellan fläkten och imkanalen, som där är åtkomlig ex. inne i ett skåp, skall anslutas med snabb kopplingar, alltså slangklämmor med små spännhandtag, inte skruvklämmor. Tanken är att OM det brinner på spisen, så skall man kunna slita bort slangen utan att använda verktyg, och på så sätt hindra att branden sprider sig upp i röret. Fast vem har den sinnesnärvaron om det brinner för fullt? Enligt samma princip så skulle kryddhyllor som ju var standard på 70 - 80 talet som "fläktfront" vara monterade med snabbfästen, de fick inte vara skruvade.
Redigerat:



