Hejsan!

Jag har börjat planera det nya köket, köket vi avser att bygga är ett IKEA kök som jag själv bygger ihop och monterar. Köket kommer att bygga på höjden: 14 parkett, 880 bänkskåp, 38 bänkskiva, 500 fritt mellan bänkskåp/väggskåp, 800 väggskåp = 2232 mm.

För att vinna höjd var tanken att kapa imkanal och kör med 90 graders böj + don ut till kökets ena täcksida. Köksfläkten blir då en kolfilterfläkt.

MEN problemet började när jag öppnade upp ena täcksida och upptäckte grannen avloppsrör och att 125mm kanalen var nedpendlad, se bild. Det visade sig att kanalen är nedpendlad ca 300 mm, detta ger oss en fri höjd på 2200 att arbeta med, vilket är surt! Ventkanalen + röret ansluter till ett schakt inom lägenhet.

Finns det några kreativa tankar som inte sabbar ventilationen i lägenheten eller påverkar höjden på skåpen ?

Supertack!

• Ett gammalt kök med träskåp och skåpdörrar öppna visar en ventilationskanal och avloppsrör markerade med röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätsticka visar höjden på en öppnad vägg med synligt avloppsrör och ventilationskanal i ett renoveringsprojekt.
    Skapa konto
innan du gör något mer prata med styrelsen i din förening, det är inte säkert att du får göra ändringar.
Och om du ändå gör det så måste du prata med föreningen då det påverkar alla lägenheter ovanför när du utför arbetet.

Avloppet får du inte göra ändringar i utan föreningens tillstånd.

880 bänkskåp är det bara måtten på skåpen eller mått inklusive ben, eller står dom direkt på golvet?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
A Andy78 skrev:
880 bänkskåp är det bara måtten på skåpen eller mått inklusive ben, eller står dom direkt på golvet?
Ikeas bänkskåp är 880 mm inkl. benen.

P plymen skrev:
= 2232 mm
Har du inte tänkt att ha något högskåp?
De har en höjd på 2280 mm.

P plymen skrev:
Köket kommer att bygga på höjden: 14 parkett,
Tänk också på att plastmattan ska bort och det ska vara en foam under parketten.

BirgitS BirgitS skrev:
Ikeas bänkskåp är 880 mm inkl. benen.

Har du inte tänkt att ha något högskåp?
De har en höjd på 2280 mm.
Högskåp kommer också, men de kolliderar inte med något. Köket kommer ha ett snarlik planering som en av bifogade bilder.

Avloppet förstår jag att det är fixerat och att man får röra :)

Ventilationen är helt OK enligt föreningen att anpassa såvida man inte kopplar på sig med fläkt eller ändrar flödena (ska ju gå igenom OVK om något så jag är mån om att frånluftsdonet ska kunna gå att justera).

BirgitS
Men det ser väl väldigt konstigt ut om överkanten på ett högskåp är annorlunda än överkanten på väggskåpen?

Ofta drar man ut ventilationsröret från schaktet/stammen till närmsta takanslutning (passbit mellan väggskåpen och taket) där man sätter ventilationsdonet, behöver inte alls vara nära kolfilterfläkten.

Är det ett 70- eller 80-talskök?

Om du nu får ändra ventilationskanalen kan du väl lägga den bredvid avloppet (dvs framför) i stället för under. Beror ju möjligen på hur den är ansluten i andra änden dock...

H Henrik.S skrev:
Om du nu får ändra ventilationskanalen kan du väl lägga den bredvid avloppet (dvs framför) i stället för under. Beror ju möjligen på hur den är ansluten i andra änden dock...
Tanken var riktigt god! Min stora farhåga är att ventilationskanalen kommer ut i samma nivå från schaktet, därmed måste man öppna upp schaktet och försöka ändra nivån den vägen, men det känns som ett riskabelt och sannolikheten att det går vägen som låg.

Ja eller så sätter man en extra krök direkt från anslutningen, så att man får upp kanalen därifrån. Möjligen måste du ju då kapa bort en bit av ovansidan på det skåp som sitter just vid anslutningen. Men så länge det inte är ett vitrinskåp är det ju inget man ser förutom när skåpet öppnas.

BirgitS
P plymen skrev:
Min stora farhåga är att ventilationskanalen kommer ut i samma nivå från schaktet
Går det inte att se mer om du fotar med mobilen efter att ha sträckt upp handen till taket eller så långt in det går att nå (samt bra upplyst)?

Vi tog ur överskåpen för ventilationskanal, men på ett ställe körde vi ett lägre högskåp, men med högre lucka så att säga och flyttade bara gångjärnen och byggde igen ovanför bakom skåpsluckan. Tycker inte att det ser snyggt ut med lägre skåp för att lämna plats åt kanaler. Men jag skulle inte vilja ha ett avloppsrör i köksskåpet heller, känns ofräscht.

• 3D-modell av kök med väggskåp, rött och blått markerat avlopp och ventilation genom skåpet.
    Skapa konto
Tänk på att det måste gå att enkelt göra rent den nya ventilationskanalen - annars blir det underkänt på OVK.

Kolla också att den verkligen är OK för kök. De kan anse att den är en imkanal, även om den inte är kopplad till någon spiskåpa.

I så fall behöver du dels ha en slang/kanal som kan rensas. Vissa slangar tål inte det våld som rensmaskinerna orsakar. Dels gäller att den behöver vara brandisolerad där den går dolt inne i köket.

Där du har 90 graders vinkeln, till höger, så skulle jag tror att du behöver ha en renslucka.

BirgitS
H hempularen skrev:
Dels gäller att den behöver vara brandisolerad där den går dolt inne i köket.
Är du säker på det?
Tror nog att jag har läst att brandisolering är när den lämnar köket och det dolda ventilationsröret är inte isolerat idag heller.

Informationen är från när jag renoverade köket för mer än 10 år sedan, det kan ha ändrats idag. Men då hävdade sotaren jag pratade med att den anses "lämna" köket när den går in i en dold kanal även om kanalen är inom köket.

Lite förenklat så skall brandkåren kunna släcka branden genom att spruta i köket utan att riva ned något. Och de skall kunna spruta vatten ned i imkanalen, utan att värmen från imkanalen har tänt på något material den passerar.

Det bef. röret ser inte ut att ligga i direkt kontakt med något brännbart. Som alternativ till brandisoleringsmatta, duger det att säkerställa att röret har en viss distans med luft till brännbart material, osäker på hur stort avståndet skall vara.

Samme sotare hävdade (felaktigt?) att slangen som brukar gå sista biten mellan fläkten och imkanalen, som där är åtkomlig ex. inne i ett skåp, skall anslutas med snabb kopplingar, alltså slangklämmor med små spännhandtag, inte skruvklämmor. Tanken är att OM det brinner på spisen, så skall man kunna slita bort slangen utan att använda verktyg, och på så sätt hindra att branden sprider sig upp i röret. Fast vem har den sinnesnärvaron om det brinner för fullt? Enligt samma princip så skulle kryddhyllor som ju var standard på 70 - 80 talet som "fläktfront" vara monterade med snabbfästen, de fick inte vara skruvade.

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.