Hej!
Har idag en rätt dålig spis som jag och sambon är väldigt missnöjda med.
Har börjat att kika på en ny och insett att det är en djungel.
Kikar just nu på dessa två.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1414832,1414847

Vi vill inte lägga för mycket pengar då vi vill göra om köket inom en snar framtid och köper säkert en häll man lägger i skivan osv.

Nån som har några bra tips?
Den ena där har ju bra pris nu på Black fridag.
Men den andra har induktion vilket verkar najs.

Välj induktion, mycket snabbare att värma upp pannorna och de reagerar direkt när man ändrar värmen.

Man kan ha spis i nya kök också, välde själv denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=905038 när vi gjorde nytt kök 2013.

• Gilla
Sparris
  • Laddar…
Är den befintliga spisen så dålig att den inte ens duger under en kortare tid tills ni skall renovera? Lågprisvarianten är i så fall att skaffa en begagnad spis om du inte tror att ni skall ha kvar den efter renovering. I övrigt håller jag med föregående talare. Induktion är trevligt.

Det kommer säkert dröja ett år till. Den vi har ni en gorenje eller nått sånt är så seg och ugnen är under all kritik. Såg nu att den billigare av dom två jag länka kan man få för 3999kr nu på tretti.se. eller är det värt att lägga några tusen till och få induktion? Gör det så stor skillnad?

Induktion är mycket mer snabbreglerat. Skruvar du ner plattan när det börjar koka så kokar det omedelbart lugnare. Det kokar inte över för att det tar tid innan plattan kallnar.

Eftersom hällen inte blir lika varm så bränner inte sådant man spillt fast på hällen. Den blir lättare att göra ren.

Skall du koka upp en liten mängd vatten går det påtagligt fortare då inte plattan i sig måste värmas upp. För större mängder vatten är skillnaden mindre.

Värt skillnaden? Det är upp till var och en. Jag skulle välja induktion igen. Den jag har köptes för övrigt begagnad.

mattemaz skrev:
Hej!
Har idag en rätt dålig spis som jag och sambon är väldigt missnöjda med.
Har börjat att kika på en ny och insett att det är en djungel.
Kikar just nu på dessa två.
[länk]

Vi vill inte lägga för mycket pengar då vi vill göra om köket inom en snar framtid och köper säkert en häll man lägger i skivan osv.

Nån som har några bra tips?
Den ena där har ju bra pris nu på Black fridag.
Men den andra har induktion vilket verkar najs.
- Kan vara värt att notera att den ena du länkar till är 400V medan den andra är 230V... spisar som går på 230V brukar vara långsammare att värma max på eftersom de har lägre maxeffekt, men för er kanske det viktigaste är att inte behöva ta dit en elektriker för att dra fram ett annat uttag om ni ändå ska göra om köket igen om nåt år...?
= Köp en spis för samma typ av spänning / elanslutning som ni har i köket till den nuvarande spisen.

Martin E skrev:
- Kan vara värt att notera att den ena du länkar till är 400V medan den andra är 230V... spisar som går på 230V brukar vara långsammare att värma max på eftersom de har lägre maxeffekt, men för er kanske det viktigaste är att inte behöva ta dit en elektriker för att dra fram ett annat uttag om ni ändå ska göra om köket igen om nåt år...?
De flesta moderna spisar är 230V, och de har oftast inte lägre effekt för det. De två som länkas har nästan samma anslutningseffekt, men något högre för den som är 230V. Jag har aldrig sett en 400V induktionsspis.
Martin E skrev:
= Köp en spis för samma typ av spänning / elanslutning som ni har i köket till den nuvarande spisen.
Det är ett bra tips. Om det finns ett fullkopplat perilexuttag går båda sorterna att koppla in utan problem, men det är inte alltid man har sådan tur.

Ska du bara ha den i ett år så hade jag köpt en på Ikea billigt... Sen sålt den!!
Efter det är det induktion eller gas som gäller.
Allt annat är Omodernt idag!!!

Kolla på Blocket, många slumpar sina induktionsspisar när de renoverar och sätter in häll!

Ni skulle kunna köpa en vanlig 60cm skåpstomme på IKEA redan nu, + 60 cm billig bänskiva, så kan ni skaffa en bättre modell av ugn + häll redan nu, och behålla efter köksrenoveringen.

20160124_173856.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20160124_174156.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så ser det ut i kontakten. Fattar jag fel eller sitter nollan fel?
Vi har beslutat oss för denna spisen. Och den är ju 230 så antar attjag behöver ta hit en elektriker.
https://m.prisjakt.nu/product/3377192

Jag tycker att det ser ut som att den utanpåliggande kabeln är en 4-ledare. Och ingen ledare är ansluten på nollstiftet i perilexuttaget. Den blå är säkert en fasledare. Så du bör ta dit en elektriker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.