Hej
Här kommer en fråga som jag vet är svår att besvara pga. många olika faktorer.
Men jag ställer den ändå och skriver lite fakta och hoppas att någon kan ge ett ungefärligt svar.

Nu till frågan,
Har ett garage på 60m2 och ska värma den med en LVP till ca 16°C.
Hur mycket effekt tror ni man behöver när det är ca -5°C eller -10°C ute?

Dubbelgarage på garage 60m2 byggt 1969.
Isolering tak = 195mm.
Isolering vägg = 140mm.
Betongplatta med kallförråd under hela garaget. (blir alldrig kallare än 0°C i förrådet)
6st 2-glas fönster på totalt 1,5m2

Finns i Borlänge
Medel temperaturer
Dec 2006 3,5°C
Jan 2007 -2,1°C
Feb 2007 -4,8°C
Mars 2007 3,3 °C

Under vintrarna 2005/2006 & 2006/2007 var det ca 10-15 dagar då det var kallare än -15°C

/Stefan

Hmm vet inte exakt hur man räknar ut effektbehovet men min granne har ett garage på 65 m2 som han håller varmt (16-18°) med hjälp av en liten 5 kW l/l vp från citcop, Han har samma isoleringstjocklek i väggar/tak o graget är 4 mil norr om umeå med likvärdig årsmedeltemp som Borlänge...

Han betalade 4600:- + moms för pumpen som han installerade själv för 2 år sedan, Då det va kring -20° gick det ca 12 kW/dygn för att hålla 18° vilket knappast gått med ett 500 W elradiator..

Tack för svaret,
12 kW/dygn när det är -20° låter inte så farligt.
Jag har tänkt att montera en pump på 5 kW själv men jag har inte bestämt vilken pump än.
Vet du vad han har för pump?

Det är en Argo, Dom säljer inte den modellen längre ser ja utan nu är det bara Argo multi....

Han pratade med en som installerar l/l vp om han kunde montera den själv o det visade sej inte va något problem, Tar bara lite mer tid med luftningen vilket görs på samma sätt som då man luftar radiatorer...

Nää 12 kWh/dygn är inte mycket, Man ska ju ta hänsyn till att det är en mindre bra isolerad port från skånska bygg oxå..
Lite synd bara att inte förbrukningen han kollas med byggfläkten som va där tidigare bara, Jag måste höra hur mycket totala förbrukningen sjönk...

Jag har själv tittat på en Argo på 5KW, priset för den är 7300 inkl moms.
Bara för att testa lite så har jag köpt ett flyttbart konvektorelement (2kW) på Clas Ohlsson. Satt på det idag och har ca 17° i garaget. Kopplade in den på en energimätare och det ska bli intresant att se vad den förbrukar på ett dygn nu när det inte är så kallt ute.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.