Hej

jag har VP och golvvärme i hela huset förutom tre sovrum där det idag är elradiatorer. Huset är enplan med källare och de tre rummen där golvvärme ska läggas in är på övervåningen och det är träbjälkar mellan över och undervåning.

Jag har tagit bort befintliga golvet och har nu bara träbjälkarna kvar. För att höjdskillnad ska bli så liten som möjligt till de andra rummen tänkte jag lägga golvvärme mellan träbjälkarna och sedan lägga på ett självbärande furugolv(25mm) (Vi har mörkoljat furugolv i alla andra rum på övervåning så jag vill ha samma i de tre nya rum). Isoleringen idag som ligger mellan träbjälkarna är sågspån.

Hur når jag optimal läggning av golvvärme för att det ska ledas upp i golvet på bästa sätt? Så här hade jag tänkt:

- Planen är alltså att lägga glespanel och golvvärmeplåtar av aluminium.
- Alternativet funderar jag på golvvärmekassetter eller "varma fack". Vet inte vilket av dem som är bäst?
- Slangens diameter är 16mm till alla övriga rum så jag funderar på att köra samma diameter. Är det en bra diameter? Vilket avstånd ska jag ha mellan slangarna?
- Ska jag behålla träspånet eller ska jag byta ut det till nyare isolering? Hur bra isolering är träspån jämfört med nyare typer?

Det blev mycket frågor :-)

tack på förhand

Tobias

Hej!

Jag lade glespanel mellan golvbjälkarna så som du tänkt dig nu i höstas i fyra sovrum. Glespanel-värmeplåtar-slang-golvspånskiva och klickgolv. Med ett självbärande furugolv kan du skippa golvspånet såklart. Jag valde glespanel framför alu-kassetterna pga. deras pris och att jag hade tillgång till gratis virke. Kasetterna verkar annars väldigt smidiga att lägga och det går snabbt, dock så förstod jag när vi höll på att det inte hade fungerat med kassetter hos oss eftersom det var lite si och så med cc-måtten. Det varierade några cm hit och dit emellanåt. Det kan också vara svårt med alu-kassetterna utmed innerväggar om dessa inte står direkt på bjälkarna utan på kortlingar.

Någon skillnad på värmeöverföring mellan glespanel med värmeplåtar och kasetter kan jag inte tänka mig att det är. Men det är väldigt viktigt att ditt furugolv ligger dikt an mot golvvärmeplåtarna eller kasetterna!

Lägg så lite C-C på slangen som möjligt med hänsyn till dess böjradie och vad som är mest praktiskt. Med 20-slang så lägger man normalt med C-C 30 cm. (alltså två slang i varje fack). Om du har möjlighet så lägg extra slang nära ytterväggar. Och tänk på att framledningen skall vara den som ligger närmast yttervägg.

Jag köpte allt golvvärme mtrl på billigtvvs.se som hade väldigt bra priser på alltihop.Fick leverans på en dryg vecka. Golvvärmeplåtarna hittade jag inte billigare någonstans.

Sågspån isolerar ungefär hälften så bra som modern isolering så det är nog klokt att skotta ur den och lägga i något annat. Dessutom brinner den rätt bra jämfört med modern isolering...

Lycka till!

Hej

tack för ditt svar :). Nu lutar det verkligen mot glespanel och plåt. Bra och ekonomiskt.

mvh

Tobias

Hej

en till fråga. Det står i lägganvisningen till furugolvet att man ska ha ångspärr under. Är det lumppapp jag ska använda eller är det åldersbeständig plast som jag ska lägga?

tack på förhand.

Tobias

Lumppapp ogillar fukt och späpper igenom mycket ånga så vill du ha ångspärr är det plast som gäller. Kör med den modellen som golvtillverkaren rekomenderar så har du kött på benen om golvet inte blir som förväntat.

// Mats

ok tack. Har läst lite på forumet om ångspärr men blir inte riktigt klok. Ska jag som har golvvärme på övervåningen på träbjälkar och sedan furugolv ovanpå behöva lägga ångspärr. Och för vad är det jag ska skydda mot fukt? Är det furugolvet eller är det för bjälklaget?

Och en annan fundering. Om jag ska ha ångspärr så har jag tänkt skruva fast furugolvet i bjälklaget. Och om jag då har ångspärr i form av plast så kommer jag skruva igenom det. Är det något problem?

tack på förhand

Tobias

Siljan har en pdf på sin hemsida som tar upp deras vy på det hela och om jag förstår det rätt rekomenderar de ångspärr vid golvvärme på både betongbjälklag och träbjälklag. Skruvar gör du genom både ångspärr och lumppapp ner i bjälkar eller glespanel. Nu kanske det inte är ett siljan du har så kolla med din leverantör om något speciellt.

Siljans guide hittar du här

// Mats

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.