L
Hej,

Jag fick ett ryck och drog bort plastmattan i badrummet, och runt brunnen ser det ut såhär (se bilder)

Jag är orolig att det är fuktskador. Hantverkare kommer på måndag och ska egentligen flytta brunnen men nu är jag orolig att de kommer i onödan, för att det kanske krävs avfuktning och massa...

Vad tror ni, är det fuktskador eller har limmet försvunnit lite extra mycket runt brunnen bara?
 
  • Badrumsgolv med borttagen plastmatta som visar misstänkt fuktskada kring avloppsbrunnen, verktyg och rivningsavfall syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat badrumsgolv med synlig misstänkt fuktskada runt avloppsbrunnen och rester av lim eller färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är nog spacklat runt brunnen med handspackel som är mörkare. Be hantverkaren mäta fukten när Han kommer.
 
L
Tack för svar! Brunnen ska i och för sig flyttas 1 meter, så jag kanske bilar upp den "blöta" fukten för säkerhetsskull och gjuter igen i samband med brunnflytten.
 
Det måste du göra hursomhelst! Lycka till!
 
Även OM det är fukt så behöver det inte vara så illa. Vad är det för golv, är det betong under eller ett träbjälklag?

OM där är fukt så betyder det möjligen att du behöver låta det torka ut innan du lägger på ett nytt tätskikt.

Men spontan så ser det mest ut som man haft något spackel eller annat material just runt brunnen.
 
L
Tack för svar! Det verkar vara ett annat spackel helt enkelt.

Tack igen
 
Ser lugnt ut. Det blir mer fukt i den nya betongen, när ni gjuter igen efter brunnsbytet.
 
L
Tack för alla svar!

En till fråga.. en av väggarna ser ut såhär. Lättbetong? Otroligt svårt att bli av med all gammal fix.
Vad skulle ni säga är enklast, lägga en skiva utanpå allt eller spackla över allt?
 
  • Vägg med gammalt kakelfix och en synlig lättbetongstruktur, med en delvis exponerad yta och eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten vägg med synlig lättbetong och rester av gammal fix, fråga om renoveringsmetod.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Nichlas123 skrev:
Tack för alla svar!

En till fråga.. en av väggarna ser ut såhär. Lättbetong? Otroligt svårt att bli av med all gammal fix.
Vad skulle ni säga är enklast, lägga en skiva utanpå allt eller spackla över allt?

siporexbetong gissar jag. Gissar även på att det är ett hus 60-70 tal. Det är stor sannolikhet att de är asbest så överlät de till snickaren. De slipar ner de där på nolltid och du slipper exponering

Läs afs om asbest
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.