Hej. Håller på och bygger ett attefallshus vid sommarstugan. Tanken är att den delen som är markerad inom rött, är gästrum och en liten toa (Separett el Förbränningstoalett). Tänker mig ha det kallställt vintertid (värms upp ibland under kortare perioder) Angränsande rum är ett förråd, en bastu och en Relax. Dessa delar kommer inte ha någon uppvärmning alls, förutom när bastun är tänd då.
Hur ska jag tänka kring, Ångbromsens placering? ytterväggar isoleras med 120, innerväggar isoleras med 95.

Bör jag använda mig av bastufolie i bastun?

Tipps på hur jag ska tänka kring/placera ventilation?

Tacksam för kloka råd och tips.

• Ritning av attefallshus med markerat gästrum och toa, förråd, bastu och relax. Dimensioner och dörrar markerade i rött och svart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skippa plastfolien, lägg trallgolv i bastun så löser du både fukt och ventilation på bästa sätt

F fribygg skrev:
Skippa plastfolien, lägg trallgolv i bastun så löser du både fukt och ventilation på bästa sätt
Har valt bort trallgolv och det ligger redan golvspån på plats.

Tomture61
N Norpan22 skrev:
Hej. Håller på och bygger ett attefallshus vid sommarstugan. Tanken är att den delen som är markerad inom rött, är gästrum och en liten toa (Separett el Förbränningstoalett). Tänker mig ha det kallställt vintertid (värms upp ibland under kortare perioder) Angränsande rum är ett förråd, en bastu och en Relax. Dessa delar kommer inte ha någon uppvärmning alls, förutom när bastun är tänd då.
Hur ska jag tänka kring, Ångbromsens placering? ytterväggar isoleras med 120, innerväggar isoleras med 95.

Bör jag använda mig av bastufolie i bastun?

Tipps på hur jag ska tänka kring/placera ventilation?

Tacksam för kloka råd och tips.
Aldrig en bra ide att kallställa en byggnad som isoleras med mineralull .
Risken för sommarstugelukt / mögel är stor .
En byggnad med timmerstockar , inga problem eftersom timmerväggen kan reglera fukten som blir .
Tänker du sätta fuktspärr i klimatskalet är det ännu tokigare att kalställa .

Bastufolie i en bastu reflektera värmen / fukten tillbaka till rummet .

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.