Byggahus.se
Marike
useless useless skrev:
Då kan man ju skita i flänsarna också och svetsa ihop rören. Men jag tror inte att TS vill köpa vare sig en svarv eller en svets...
Jag uppfattade det som att flänsarna var en del av designen.
 
M malarmaster skrev:
haki ställning är järnrör. man bygger inte fasadställningar i alu
Haki är tämligen ovanliga i dag.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Här tänkte jag -vilket skitsnack!
Men sedan började jag räkna. Fel har du Mathias, men inte så mycket som jag trodde! Av egen erfarenhet vet jag att de numera blå men tidigare gröna rören användes flitigt i allehanda nydragna värmesystem 1980. De levererades med gängade ändar. Vi hade naturligtvis en uppsättning gängkloppor och en röravskärare i Transiten. Vid större jobb tog vi med oss gängmaskinen. Naturligtvis av märket "Ridgid tools". I verkstaden hängde en informativ kalender där "Miss Ridgid tools" iförd adekvat skyddsutrustning bestående av en bikiniunderdel (det är varmt i Californien) demonstrerade delar av det digra sortimentet. Så TS. Skall du bygga rörmöbler på allvar, köp en gängkloppa med tillhörande spärrskaft av god kvalitet. För att gänga är lika roligt som det låter om man är välutrustad! Viktigt är också att smörja in grejorna ordentligt samt att du tänker på att backar då och då, för det är lätt att man bara pumpar på av bara farten och det
kan skada såväl gänga som kloppa. Har du en röravskärare kapar du rören löjligt enkelt. Viktigt är också att du har ett rörskruvstycke. Efter denna lilla beskrivning är det bara att köra igång.

Staffan

P.S.
Även jag har retat mig ordentligt på inkompetenta journalister som inte kan skillja mellan järn och aluminium!
Oj tur att du var ensam på forumet när det skrevs, annars hade det nog kunnat tolkas lite sexistiskt ..:p
 
K knipo skrev:
Min första tanke när jag läste rubriken var att TS ville slå världen med häpnad.;)

[bild]
Ahhh Socker-Conny!

Fick mig att tänka på denna från samma tidsperiod ..

Seriefigur med öl och cigarett, textbubbla: "Att tänka innan man talar är som att torka sig i röven innan man skiter...
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
elpaco elpaco skrev:
Oj tur att du var ensam på forumet när det skrevs, annars hade det nog kunnat tolkas lite sexistiskt ..:p
Det må så vara. Men om så, säger det mer om läsarens egna vidlyftiga ekivoka fantasier än om min instruktion om hur ett utvändigt koniskt skruvförband tillverkas.
 
Ni som är modemedvetna - är inte den här rör-industri-trenden över? Nog för att man får gilla den ändå ..
 
N Nephew skrev:
Jag använde järnrör när jag stambytte i vårt hus byggt 1919. En tidigare rörmokare visste inte hur man skulle böja dem 90 grader utan att de knickade. Fick hjälp av en pensionerad rörmokare som fyllde dem med sand innan böjning med perfekt resultat.
Ok. Får man fråga varför? Järnrören som fick lämna mitt hus såg inte så kul ut inuti....
 
Här finns det järnrör och lite annat för att bygga möbler/inredning.från en svensk webbutik https://www.inredningsror.se/sv/
Finns även en del "färdiga" möbler.
 
N
MathiasS MathiasS skrev:
Ok. Får man fråga varför? Järnrören som fick lämna mitt hus såg inte så kul ut inuti....
Ja, du får gärna fråga. Vi återställde husets rör till originalform samtidigt som vi renoverade gjutjärnsradiatorerna. Du hade nog tyvärr ett ”blandat” rörsystem. Finns en del att läsa här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/kombinera-jaern-och-kopparroer.48162/
 
När du skriver stambyte tänker nog de flesta på tappvatten och avlopp. Där ser jag tydliga nackdelar med järnrör. Till värme funkar de bra, men tar längre tid att montera.
 
N
D Daniel 109 skrev:
När du skriver stambyte tänker nog de flesta på tappvatten och avlopp. Där ser jag tydliga nackdelar med järnrör. Till värme funkar de bra, men tar längre tid att montera.
De tapprör som togs bort var faktiskt över förväntan så de nya lär nog hålla 100 år till.
 
K kuggmodul skrev:
[länk]

Finns även rördelar

[länk]

Att tänka på är att de behöver gängas...
Ett tips. Det är inga problem att få 6m rör skickade från Rinkaby. Det fixar DHL eller Schenker eller vem de nu anlitar. Jag köpte mängder med sådana i olika dim då jag byggde stommen till ett staket.
 
N Nephew skrev:
Ja, du får gärna fråga. Vi återställde husets rör till originalform samtidigt som vi renoverade gjutjärnsradiatorerna. Du hade nog tyvärr ett ”blandat” rörsystem. Finns en del att läsa här:
[länk]
Näe det hade jag inte, det var bara 50 år av rostande som ställde till det.....har bytt ut alla järnrör till plast eller koppar nu. Det ska ju sägas att rören till värmesystemet såg rätt ok ut, rören till tappvattnet var vidriga, hittar tyvärr inte bilden nu.
 
Förresten - är det inte enklare att köpa långa längder rör, presskopplingar och strunta i gängorna? Sedan limmar man delarna med nya extrema lim. Borde hålla utan problem? Fast ts kanske inte gillar utseendet på press?
 
elpaco elpaco skrev:
Fast ts kanske inte gillar utseendet på press?
Men om man tänker efter...
Om man kapar rören till exakta längder, och sedan gängar ändarna.
Då är det svårt att få millimeterprecision när man skruvar på T-anslutningar eller vad det skall vara.
För det blir ju några mm fel beroende på hur man vrider anslutningen.
Ett halvt varv på en rörgänga är ca 3 mm?
Och det är väl inte snyggt om hyllorna slumpmässigt pekar upp och ner några mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.