Byggahus.se
Det går säkert att beställa kapade och gängade rör från en rörkrökare.
 
  • Gilla
Anders8888 och 2 till
  • Laddar…
J
Brokkr Brokkr skrev:
jag är ute och leter efter järnrör,
Enklast och billigast är att leta reda på en sprinklerfirma , dom har rör och gängmaskiner så du får dom i precis den längden du vill ha , kanske t.o.m att det är ett sprinklerjobb i närheten och prata med grabbarna , det ska finnas sprinkler på de flesta större byggen i dag , fabriker , matcentra e.t.c
 
D Daniel 109 skrev:
Aluminium.
Måste säga att jag älskar denna invändning mot järnrörsskandalen. Lite ordning får det vara.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Måste säga att jag älskar denna invändning mot järnrörsskandalen. Lite ordning får det vara.
OT
Inse varför det kallas järnrörsskandalen:
Dagens journalister kan inte stava till aluminium, och vet inte vad det är :cool:
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Brokkr Brokkr skrev:
Mjo sett den men den har ingen tvändig NPT tyvärr och den är blå.
Skulle tro att de som säljs hos Rinkaby och de som de flesta rörfirmor snabbt får tag på är exakt samma rör som du letar efter!
De har samma koniska gänga med tum mått på både rör och gängor som på dina bilder, dimensonerna är std i hela världen typ.
Enda skillnaden är att de i Sverige har varit målade blå eller gröna i säkert 50år.
Det finns även omålade rör men de är galvaniserade. https://www.rinkabyror.se/artikel/galv-gangror-dn20-26-9x2-6mm-/
Kapa de i de längder du önskar och vilken röris som helst kan gänga ändarna.

Att man mer och mer har frångått gängade järnrör och mera ofta använder presskopplinga beror på att det är väldigt arbetskrävande att jobba med gängade järnrör i EU. I USA är de låga lönerna mkt lägre och läget kanske ettt annat.
 
Staffans2000
MathiasS MathiasS skrev:
Anledningen till att det inte finns är ju att man inte använder denna typ av rör i den moderna delen av världen. Det slutade man med för 50 år sedan.
Här tänkte jag -vilket skitsnack!
Men sedan började jag räkna. Fel har du Mathias, men inte så mycket som jag trodde! Av egen erfarenhet vet jag att de numera blå men tidigare gröna rören användes flitigt i allehanda nydragna värmesystem 1980. De levererades med gängade ändar. Vi hade naturligtvis en uppsättning gängkloppor och en röravskärare i Transiten. Vid större jobb tog vi med oss gängmaskinen. Naturligtvis av märket "Ridgid tools". I verkstaden hängde en informativ kalender där "Miss Ridgid tools" iförd adekvat skyddsutrustning bestående av en bikiniunderdel (det är varmt i Californien) demonstrerade delar av det digra sortimentet. Så TS. Skall du bygga rörmöbler på allvar, köp en gängkloppa med tillhörande spärrskaft av god kvalitet. För att gänga är lika roligt som det låter om man är välutrustad! Viktigt är också att smörja in grejorna ordentligt samt att du tänker på att backar då och då, för det är lätt att man bara pumpar på av bara farten och det
kan skada såväl gänga som kloppa. Har du en röravskärare kapar du rören löjligt enkelt. Viktigt är också att du har ett rörskruvstycke. Efter denna lilla beskrivning är det bara att köra igång.

Staffan

P.S.
Även jag har retat mig ordentligt på inkompetenta journalister som inte kan skillja mellan järn och aluminium!
 
  • Gilla
  • Haha
likblek och 5 till
  • Laddar…
Brokkr Brokkr skrev:
Hejsan! Jag behöver hjälp, jag är ute och leter efter järnrör, blåarör, black iron pipes, svarta rör. Kärt barn har många namn. Jag leter efter rör som finns på bilden. Jag har letat i alla olika VVS butiker i hela Sverige och alla online butiker i Sverige.

Problemet är
1. De är alltid ca 6 meter långa.
2. Hemsidorna har inte sådana rör.
3. Vissa VVS butiker har kopplingarna men inte själva rören.

I USA så finns de ÖVERALLT i alla homedepots utan problem men de är OMÖJLIGT att hitta i Sverige. Jag vill bara ha Black iton pipes i ca 1 meter till 0.5 meter längder. Vart kan man hitta? någon som vet snälla?
OBS. Jag hittade en sida inredningsror.se men där säljer rören för ca 10x priset och är extremt dyrt!
Jag är inte så jättekunnig och skulle verkligen behöva eran hjälp att hitta vart i hela norden man köper normala järnrör... <3
Bor du nära Göteborg så finns det en smed som är väldigt duktig i Surte! Han kan garanterat hjälpa dig o ta fram exakta längder, gänga, färga osv beroende på vad du efterfrågar!
Strömbergs rör och svets!
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Här tänkte jag -vilket skitsnack!
Men sedan började jag räkna. Fel har du Mathias, men inte så mycket som jag trodde! Av egen erfarenhet vet jag att de numera blå men tidigare gröna rören användes flitigt i allehanda nydragna värmesystem 1980. De levererades med gängade ändar. Vi hade naturligtvis en uppsättning gängkloppor och en röravskärare i Transiten. Vid större jobb tog vi med oss gängmaskinen. Naturligtvis av märket "Ridgid tools". I verkstaden hängde en informativ kalender där "Miss Ridgid tools" iförd adekvat skyddsutrustning bestående av en bikiniunderdel (det är varmt i Californien) demonstrerade delar av det digra sortimentet. Så TS. Skall du bygga rörmöbler på allvar, köp en gängkloppa med tillhörande spärrskaft av god kvalitet. För att gänga är lika roligt som det låter om man är välutrustad! Viktigt är också att smörja in grejorna ordentligt samt att du tänker på att backar då och då, för det är lätt att man bara pumpar på av bara farten och det
kan skada såväl gänga som kloppa. Har du en röravskärare kapar du rören löjligt enkelt. Viktigt är också att du har ett rörskruvstycke. Efter denna lilla beskrivning är det bara att köra igång.

Staffan

P.S.
Även jag har retat mig ordentligt på inkompetenta journalister som inte kan skillja mellan järn och aluminium!
Bra gissat alltså, ibland ska man ha tur. Hade iofs väntat mig att någon skulle titta in och avslöja 150 ställen man aldrig hört om där man fortfarande använder dessa rör, men kanske inte ändå.....:)
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Skulle tro att de som säljs hos Rinkaby och de som de flesta rörfirmor snabbt får tag på är exakt samma rör som du letar efter!
De har samma koniska gänga med tum mått på både rör och gängor som på dina bilder, dimensonerna är std i hela världen typ.
Enda skillnaden är att de i Sverige har varit målade blå eller gröna i säkert 50år.
Det finns även omålade rör men de är galvaniserade. [länk]
Kapa de i de längder du önskar och vilken röris som helst kan gänga ändarna.
(....)
Vi har ju Whitwoth rörgängor kallade BSP (betyder British Standard Pipe) på allt medan amerikanerna har någon egen standard för rörgängor. Jag har för mig att de inte passar ihop.
 
  • Gilla
jigun
  • Laddar…
Marike
Eller så skiter man i att gänga. Köp en liten svarv istället och kör av den invändiga gängan i flänsarna, peta ihop delarna, lås med locktite för cylindrisk fastsättning, stifta eller lås med stoppskruv. Då slipper man se gängan på röret.
 
Då kan man ju skita i flänsarna också och svetsa ihop rören. Men jag tror inte att TS vill köpa vare sig en svarv eller en svets...
 
N
MathiasS MathiasS skrev:
Anledningen till att det inte finns är ju att man inte använder denna typ av rör i den moderna delen av världen. Det slutade man med för 50 år sedan.

Jag skulle gå till min närmaste järnhandlare, Bromma Stål och köpa rör, och sedan leta upp ett lämpligt gängsnitt så jag kan kapa och gänga rören i längder som är lämpliga för mitt projekt. Kopplingar verkar ju gå att köpa online.
Jag använde järnrör när jag stambytte i vårt hus byggt 1919. En tidigare rörmokare visste inte hur man skulle böja dem 90 grader utan att de knickade. Fick hjälp av en pensionerad rörmokare som fyllde dem med sand innan böjning med perfekt resultat.
 
D Daniel 109 skrev:
Aluminium.
haki ställning är järnrör. man bygger inte fasadställningar i alu
 
M malarmaster skrev:
haki ställning är järnrör. man bygger inte fasadställningar i alu
Jo
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
C
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.