Byggahus.se
Gruvanna
Har stort problem med att få en vettig offert på att sätta upp gips och plyfa väggar. Det är en gammal vind som är isolerad. Totala ytan är ca 190 kvm. VArav största delen bara gips. Det är tvådelat så att det totalt är 4st sneda tak. En hel del hörn och utskärningar behöver göras.

Vad kan en rimlig arbetstid för det jobbet - på ett ungefär - om man räknar två erfarna snickare/byggare?
Hur många dagar?
 

Bästa svaret

R
Gruvanna Gruvanna skrev:
Har stort problem med att få en vettig offert på att sätta upp gips och plyfa väggar. Det är en gammal vind som är isolerad. Totala ytan är ca 190 kvm. VArav största delen bara gips. Det är tvådelat så att det totalt är 4st sneda tak. En hel del hörn och utskärningar behöver göras.

Vad kan en rimlig arbetstid för det jobbet - på ett ungefär - om man räknar två erfarna snickare/byggare?
Hur många dagar?
Omöjligt att svara på utan o vart på plats och sett en ritning.
Det borde inte vara svårt o få offerter nu när hela byggbranschen krisar!
 
  • Gilla
Gruvanna
  • Laddar…
Gruvanna
R Rejäl skrev:
Omöjligt att svara på utan o vart på plats och sett en ritning.
Det borde inte vara svårt o få offerter nu när hela byggbranschen krisar!
Tack för svar. Jo jag förstår att det är svårt att säga. Jag tänker mer en grov estimering. Pratade med en byggare och han sa runt 3 dagar för två gubbar.
 
R
Gruvanna Gruvanna skrev:
Tack för svar. Jo jag förstår att det är svårt att säga. Jag tänker mer en grov estimering. Pratade med en byggare och han sa runt 3 dagar för två gubbar.
Jag kan inte säga emot🙃
 
  • Gilla
Gruvanna
  • Laddar…
Gruvanna Gruvanna skrev:
Har stort problem med att få en vettig offert på att sätta upp gips och plyfa väggar. Det är en gammal vind som är isolerad. Totala ytan är ca 190 kvm. VArav största delen bara gips. Det är tvådelat så att det totalt är 4st sneda tak. En hel del hörn och utskärningar behöver göras.

Vad kan en rimlig arbetstid för det jobbet - på ett ungefär - om man räknar två erfarna snickare/byggare?
Hur många dagar?
Är det bara skivorna som skall upp?
skivor har väl en enhetstid på 0,1/m2. men det är lite enkelt att tänka så kanske.
men två YA ska fixa detta på Max en vecka dvs 80 timmar.
 
Lite oklart vad som skall göras. Är det gips idag? Det står isolerad. Behövs det ny diffusionsspärr (plast)? Skall gammal gips bort?
Hur svårt är det att få skivorna till byggplatsen? Om det är en vind, med bra bred trappa, så tar det kanske lika mycket arbete att bära upp skivorna som att montera dem. Är det en trång trappa eller andra hinder kan det bli mycket mer arbete med bärandet

Jag tror att uppskattningen med 3 dagar för två gubbar är vettig, lite optimistisk. OM materialet finns på plats. Men räkna på dubbelt eller tredubbelt så mycket tid, om man räknar in allt.
 
  • Gilla
Gruvanna
  • Laddar…
Gruvanna
H hempularen skrev:
Lite oklart vad som skall göras. Är det gips idag? Det står isolerad. Behövs det ny diffusionsspärr (plast)? Skall gammal gips bort?
Hur svårt är det att få skivorna till byggplatsen? Om det är en vind, med bra bred trappa, så tar det kanske lika mycket arbete att bära upp skivorna som att montera dem. Är det en trång trappa eller andra hinder kan det bli mycket mer arbete med bärandet

Jag tror att uppskattningen med 3 dagar för två gubbar är vettig, lite optimistisk. OM materialet finns på plats. Men räkna på dubbelt eller tredubbelt så mycket tid, om man räknar in allt.
Allt material på plats. Ligger på golvet. Isoleringen är helt klar med plast och glesar.
Det är bara att sätta gips och plyfa på väggarna och bara gips i taken. Eftersom det är en vind är det större delen av ytan snedtak.
 
Redigerat:
Jag tror att uppskattningen du fårr om 3 dagar, är rimlig som "best case". Alltså om det är raka fina regelbundna ytor. Och inget strul inträffar. Du har troligen en del eldosor som det skall tas hål för också. Det går rätt snabbt, men är exempel på strulfaktorer.
 
  • Gilla
Gruvanna
  • Laddar…
Gruvanna
H hempularen skrev:
Jag tror att uppskattningen du fårr om 3 dagar, är rimlig som "best case". Alltså om det är raka fina regelbundna ytor. Och inget strul inträffar. Du har troligen en del eldosor som det skall tas hål för också. Det går rätt snabbt, men är exempel på strulfaktorer.
Ja det är ca 10 dosor samt flera hörn som möts.
 
R
Gruvanna Gruvanna skrev:
Ja det är ca 10 dosor samt flera hörn som möts.
Kan du inte lägga upp en ritning skulle vara så mycket lättare att se?
 
R
Gruvanna Gruvanna skrev:
Ja det är ca 10 dosor samt flera hörn som möts.
190m2 med 10 st eldosor?
 
Gruvanna
R Rejäl skrev:
190m2 med 10 st eldosor?
Nej det är inte 190 kvm, Golvytan är ca 50 kvm med snedtak så antar att det är ca 120 kvm vägg och takyta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.