Hej!

Jag har precis fått golvet slipat av ett företag. Golvet var tidigare vitmålat i alla rum.

Jag har bifogat bilder på "resultatet".

Jag är missnöjd.

Det är vit färg kvar på många ställen och ser inte alls färdigt ut enligt mig.

Enligt företaget var det detta som var avtalat och jobbet är klart. "En golvslipning har utförts" säger de.

Ifall de ska ta bort all vit färg i springorna så kommer de debitera extra för detta (1-2 dagar) för sk. "spårning". Detta var inget som hade nämnts innan.

I vårt avtal stod det såhär "Tillkommande arbeten såsom lagning, spackling etc debiteras löpande. Det som ingår är planslipning, finslipning och behandling."

Enligt mig så betyder "golvslipning "att allt slipas; dvs all gammal färg/lack tas bort, inte att färg ska sitta kvar på flera ställen.

Har jag rätt eller har jag fel? Gjorde jag fel som antog att golvslipning innebär att all färg tas bort...?

Ska jag anmäla detta vidare?

Uppskattar alla åsikter och hjälp.
 
  • Vertikala träplankor med tydliga ådringar och knutar, sannolikt en vägg eller ett golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätrappsteg med knutar, vit vägg, några steg synliga. Vertikal vy uppåt. Naturlig, obehandlad look.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggdetalj med träpanel, rör, vitmålad kant och synlig skadeplats. Repairation eller renovering verkar pågående.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv med synliga plankor, ådring, knutar och mellanrum fyllda med vit massa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
L Lomin skrev:
Hej!

Jag har precis fått golvet slipat av ett företag. Golvet var tidigare vitmålat i alla rum.

Jag har bifogat bilder på "resultatet".

Jag är missnöjd.

Det är vit färg kvar på många ställen och ser inte alls färdigt ut enligt mig.

Enligt företaget var det detta som var avtalat och jobbet är klart. "En golvslipning har utförts" säger de.

Ifall de ska ta bort all vit färg i springorna så kommer de debitera extra för detta (1-2 dagar) för sk. "spårning". Detta var inget som hade nämnts innan.

I vårt avtal stod det såhär "Tillkommande arbeten såsom lagning, spackling etc debiteras löpande. Det som ingår är planslipning, finslipning och behandling."

Enligt mig så betyder "golvslipning "att allt slipas; dvs all gammal färg/lack tas bort, inte att färg ska sitta kvar på flera ställen.

Har jag rätt eller har jag fel? Gjorde jag fel som antog att golvslipning innebär att all färg tas bort...?

Ska jag anmäla detta vidare?

Uppskattar alla åsikter och hjälp.
Hej,

En vanlig golvslipning innefattar normalt inte sponten det som är kvar, för hade ni målat om golvet på nytt så hade det inte spelat någon roll det skulle ni ha avtalat om i så fall. Det kan vara nästan mer jobb än med själva slipningen.

Mvh Janne
 
  • Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
BirgitS
Man kan inte plan- och finslipa så att färg som är långt ner i springor försvinner för då blir det alldeles för lite kvar av brädtjockleken. Däremot kanske de borde ha sagt någon innan de påbörjade jobbet men om du uttryckte dig väldigt bestämt om att det var just en golvslipning du ville ha gjort så kanske de fick intrycket av att du förstod vad det innebar.
 
  • Gilla
Newgolds och 13 till
  • Laddar…
L Lomin skrev:
Det som ingår är planslipning, finslipning och behandling
Den formuleringen ycker jag är skapligt tydlig om att det inte ingår att ta bort något ur spåren.

MEN en seriös firma skulle ha förklarat i förväg hur reslutatet kan föväntas bli, och kanske föreslagit även spårrensning.
 
  • Gilla
gaia och 23 till
  • Laddar…
Vet inte om det lättar upp ditt humör någonting men jag tycker du kan vara jättenöjd med det resultatet. Så brukar det se ut när man slipar ett gammalt målat golv. Det får en historik i och med att man ser att det varit målat, samtidigt som du har en ny, fin yta framme. Det du efterfrågar verkar snarare vara ett nytt golv.
Jag tycker det är snyggt.
 
  • Gilla
Jocke Best och 34 till
  • Laddar…
Min personliga åsikt är att de ser förjävligt ut. Men slipningen ser jämn och fin ut.
Jag hade sagt till att färg i fogen kommer vara kvar. Men samtidigt är det väldigt tydligt att den kommer vara kvar.

Så frågan återgår snarare till vad du beställt.
Har du nån gång sagt att du vill ha slipat för att få bort den vita färgen.
Eller visat en bild på golv utan vitt i fogarna så faller mer på sliparen.

Just nu lutar det åt att du har lärt dig till nästa gång.
Och återigen borde hantverkaren vara tydlig i förväntat resultat
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S
Om jag hade beställt en golvslipning och det står att planslipning, finslipning och behandling ingår så hade jag nog trott att finslipning innebar att man finslipar och får till springorna. Jag har aldrig beställt golvslipning eller sett hur det går till så termerna är inte glasklara för mig iaf.

Men det ser ju betydligt mer ut som ett undergolv än golvet man faktiskt ska gå på. Varför kostar ni på det där golvet något över huvud taget? :O
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 6 till
  • Laddar…
Davidbagare
Min åsikt är att de har levererat precis efter ert avtal. Men som andra säger, om det i din kontakt med firman framkommit tydligt att det är färg som ska slipas bort för att återgå till trägolv, så borde firman informerat om att det är en extra kostnad att slipa springorna då det inte är en vanlig planslipning som krävs.

Kanske du kan ha en lugn dialog med dem och se om ni kan kompromissa så du får ett bättre pris på att få bort färgen i springorna med?
 
  • Gilla
Newgolds och 2 till
  • Laddar…
R
S SueCia skrev:
Om jag hade beställt en golvslipning och det står att planslipning, finslipning och behandling ingår så hade jag nog trott att finslipning innebar att man finslipar och får till springorna. Jag har aldrig beställt golvslipning eller sett hur det går till så termerna är inte glasklara för mig iaf.

Men det ser ju betydligt mer ut som ett undergolv än golvet man faktiskt ska gå på. Varför kostar ni på det där golvet något över huvud taget? :O
Det är jättefint golvet fler o fler eftersöker att gammalt slitet furugolv.
Det man måste få med till golvsliparen i avtalet om man inte vill ha någon färg alls kvar är ordet TRÄRENT. Då kommer inga missförstånd att ske.
 
  • Gilla
Cadeex och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
S SueCia skrev:
Men det ser ju betydligt mer ut som ett undergolv än golvet man faktiskt ska gå på.
Det beror nog på att det är ett undergolv.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Du ser ut att ha fått exakt det du beställt. Men jag tycker hantverkaren skulle upplyst om att resultatet kommer bli kasst.

Tycker nog inte golvet ser ut att kunna bli fint. Jag hade lagt ett modernt golv över. Det där golvet har aldrig varit menat att synas så det är inte ”gammalt och genuint”. Det är som att ha OSB eller spånplatta som golv. Men där vet jag att en del inte håller med.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Jag slipade hemma i vardagsrummet häromveckan, det ser ut så fast utan färgen men med lika stora springor. Vi gillar sånt golv. Tycker det är snäppet bättre än OSB iaf :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Om jag hade beställt en golvslipning och det står att planslipning, finslipning och behandling ingår så hade jag nog trott att finslipning innebar att man finslipar och får till springorna. Jag har aldrig beställt golvslipning eller sett hur det går till så termerna är inte glasklara för mig iaf.

Men det ser ju betydligt mer ut som ett undergolv än golvet man faktiskt ska gå på. Varför kostar ni på det där golvet något över huvud taget? :O
Det är en gammal sekelskiftslägenhet. Är inte alla furugolv/plankgolv i de lägenheterna sk. "undergolv"? Eller har jag fått det om bakfoten?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F fiskarn87 skrev:
Jag slipade hemma i vardagsrummet häromveckan, det ser ut så fast utan färgen men med lika stora springor. Vi gillar sånt golv. Tycker det är snäppet bättre än OSB iaf :)
Vi har inget emot springorna! Vi gillar också den gamla känslan, annars hade vi bytt ut mot nytt golv. Men vi gillar inte att vita färgen sitter kvar i springorna.
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det beror nog på att det är ett undergolv.
Det är en gammal sekelskiftslägenhet. Är inte alla furugolv/plankgolv i de lägenheterna sk. "undergolv"? Eller har jag fått det om bakfoten?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.