Byggahus.se
Vi hade svårt att välja vilken offert på ny luft/vatten-värmepump vi skulle välja. Därför anlitade vi Robin Toneby som är expert på värmepumpar för att ge oss råd om vilket värmepumpserbjudande och vilken värmepump som skulle passa bäst för vårt hus.

Du kan läsa blogginlägget här: Svårt att välja värmepump - så var det att få hjälp av Robin Toneby
 
  • Gilla
Åsa Lund och 2 till
  • Laddar…
Jag upplever det, precis som Robin också verkar mena på, att det rekommenderas lite kraftigare pumpar än nödvändigt, kanske beror det på lite väl generella riktmärken på effekt.

Vi beställde ny BVP i våras, säljaren tyckte att den offererade pumpen på 10kW var lite klen, och att vi borde ha en 13kW.
Vilket är intressant då den förra pumpen var på 9kW och värmde huset med 50% gångtid på kompressorn under vintern (och då var pumpen sliten med dålig COP)
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Det jobbet som görs här för 795kr kan man få istället få hjälp med gratis hos kommunens energirådgivare...
 
C
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag upplever det, precis som Robin också verkar mena på, att det rekommenderas lite kraftigare pumpar än nödvändigt, kanske beror det på lite väl generella riktmärken på effekt.
Finns ingen poäng med att överdimensionera, men å andra sidan - med senaste årens elpriser blir det också snabbt dyrt med en lite för klen pump än nödvändigt. Lagom är bäst, men det är också logiskt att avrunda uppåt. Grundproblemet är kanske att man lägger lite för lite jobb på att fastställa husets faktiska effektbehov(?)

Sen är det lite intressant detta med bolagens skadestatistik. Finns den publicerad någonstans? Känns lite tveksamt att man skall pröjsa Robin 800 kr för att han skall kika i försäkringsbolagens interna skadestatistik.
 
  • Gilla
MrJay och 4 till
  • Laddar…
H
Ang effekten på en luft vattenvärmepump. Det beror på vid vilken utetemperatur samt vilken framledningstemperatur som effekten är specad. Det framgår ej i texen ovan. Märklig.
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Det jobbet som görs här för 795kr kan man få istället få hjälp med gratis hos kommunens energirådgivare...
Jag kollade upp detta i min kommun och jag fick en stark känsla av att det handlar om att styra in folk i "rätt" spår för klimatmål och så vidare.

Jag kände mig inte trygg med att det var mitt bästa som den här personen skulle ha som främsta mål.

Om de är helt opartiska och neutrala vad gäller energislag så har de inte gjort ett bra jobb med att presentera sig i alla fall. Kanske är annorlunda i andra kommuner.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag kollade upp detta i min kommun och jag fick en stark känsla av att det handlar om att styra in folk i "rätt" spår för klimatmål och så vidare.

Jag kände mig inte trygg med att det var mitt bästa som den här personen skulle ha som främsta mål.

Om de är helt opartiska och neutrala vad gäller energislag så har de inte gjort ett bra jobb med att presentera sig i alla fall. Kanske är annorlunda i andra kommuner.
Ja det är klart att de har klimatmål och är partiska för energislag. Att elda olja eller köra direktel kommer de nog inte att rekommendera..
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Ja det är klart att de har klimatmål och är partiska för energislag. Att elda olja eller köra direktel kommer de nog inte att rekommendera..
Precis men det kan ju då vara ett skäl att anlita någon som inte har en agenda.
 
  • Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Precis men det kan ju då vara ett skäl att anlita någon som inte har en agenda.
Jag förstår dig, men hjälp med att jämföra offerter gör de ju gratis. Och då har man ju oftast redan valt energislag.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Precis men det kan ju då vara ett skäl att anlita någon som inte har en agenda.
Kan ju finnas en stor vinning att få lite hjälp av någon som har erfarenhet av många olika märken av värmepumpar eftersom installatörerna oftast är begränsade till något enstaka eller få leverantörer .
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.