Byggahus.se
Din privata väderstation kan hjälpa forskarna att bättre förstå extrema väderhändelser.

Du kan läsa artikeln här: Hjälp till att samla väderdata
 
Jättebra, nu vill jag bara veta vad jag skall ha för utrustning också. Hittar ingen information om detta på SMHI.se dock. Men projektet drar inte igång förrän i höst dock.

Det hade varit kalas om mina egentillverkare mätare hade varit godkända. Det spelar inte så stor roll om de har en BIAS, bara den är känd. Jag skulle dessutom kunna justera dem om jag bara får facit också...
 
F
Om dom nu vill ha data från frivilliga, borde dom då inte åtminstone bekosta anläggningen?
 
BirgitS
F Fakathong skrev:
Om dom nu vill ha data från frivilliga, borde dom då inte åtminstone bekosta anläggningen?
Och varifrån tycker du att pengarna ska tas? Ökade skatter?

Det är väl bättre att, precis som i detta forum, alla som kan bidrar för att det ska bli bättre för många andra.

Den som redan har en väderstation som kan användas i detta sammanhang får ju inga ökade kostnader för att SMHI får rätt av läsa av den.
 
Du kan ju också titta på lantmäteriet tomtkartor direkt. De är tillräckligt nära sanningen för att du skall kunna avgöra på ett ungefär. Upplösningen är väl en meter om jag kommer ihåg rätt...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Du kan ju också titta på lantmäteriet tomtkartor direkt. De är tillräckligt nära sanningen för att du skall kunna avgöra på ett ungefär. Upplösningen är väl en meter om jag kommer ihåg rätt...
Hur tänkte du att det har med SMHIs väderdata att göra?
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Android-appen fick frispel. Förstår inte hur det inlägget kunde hamna i den här tråden. Har inte varit i vädertråden sedan jag skrev inlägg där tidigare idag.
 
F Fakathong skrev:
Om dom nu vill ha data från frivilliga, borde dom då inte åtminstone bekosta anläggningen?
Du svarade själv på frågan: frivilligt. Ingen som tvingar dig. Vill du inte bidra, gör det inte. Vill du, så varsågod.
 
Ganska nyfiken på hur det ska fungera rent praktiskt, för det lär inte bli handinmatad data... Vilka väderstationer är tillräckligt bra och hur ska data överföras? Det måste bli ganska realtid på något sätt...?

Många intressanta tekniska frågor...
 
Jag är övertygad om att SMHI inte godtar något hemmagjort mätinstrument. Dom vill kunna lita på mätvärden och kräver säkert någon slags kalibrering.
 
Förmodligen kommer SMHI att tillhandahålla ett API där man via HTTP själv får pusha in sina data i nåt känt format (XML...).
Sen har dom säkert nån rudimentär tvättningsfunktion som städar bort orimliga data, dåligt uppdaterade data och data som faller utanför nån standardavvikelse.
 
Det finns ett privat system som samlar in temperaturer från privatpersoner i Sverige.
https://www.temperatur.nu/matplatser.html

Dom har en server som regelbundet hämtar mätvärde från drygt 900 mätplatser.
 
SMHI har datorkraft och kompetens för att bearbeta och använda datat på ett helt annat sätt. Men som utgångspunkt skulle såklart ett samarbete med m.nu säkert vara en bra början.
 
E etompau skrev:
Det finns ett privat system som samlar in temperaturer från privatpersoner i Sverige.
[länk]

Dom har en server som regelbundet hämtar mätvärde från drygt 900 mätplatser.
Nej, man pushar in sina värden i detta så fort de ändrar sig från föregående värde. Har själv skrivit koden som trycker in mina värden...

Rörande kvalitén på värdena så tror jag inte att den är så viktig. Det spelar egentligen inte så stor roll om det är 21 grader eller 21,5 grader på termometern, det som är viktigast att få in är förändringarna. Dvs, temperaturen har sjunkit 2 grader den senaste timmen, eller det har börjat/slutat att regna, eller att byvinden har ökat med 2m/s. Du kan aldrig lita på värdena du får från en väderstation oavsett hur väl kalibrerad den är utan det är summan av alla stationer som ger dig ett resultat. Man räknar bort eller justerar värdena på många väderstationer när man predikterar väder redan idag för att man misstänker att det är lokala förhållanden eller felaktiga mätningar. Det är till och med så att man en gång filtrerade bort ett extremt värde som om det hade behållits hade förutsett en storm som dödade några kanotister på Öland (tror jag det var). Värdet var alltför extremt och inga närliggande väderstationer (relativt, riktigt nära finns inte ute på Atlanten) hade någon antydan till att detta värde skulle vara korrekt.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, man pushar in sina värden i detta så fort de ändrar sig från föregående värde. Har själv skrivit koden som trycker in mina värden...

.
OK, jag fick för mig att temperatur.nu hämtade värde från de olika supportade systemen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.