Byggahus.se

Hjälp till att samla väderdata

1. pacman42
    Medlem · Västra Götaland · 7 803 inlägg

pacman42

Medlem
    En sak till rörande temperatur.nu, de övervakar så att man inte har "dubbla toppar" på temperaturerna och så att man inte har värden som skiljer sig extremt från de närmaste rapportörerna, men det är den enda kontroller jag känner till att de har. I övrigt är det upp till dig att ha en bra termometer som är placerad på ett bra ställe.

Jag har en vit skärm med god luftgenomströmning (så att inte luften runt termometern skall värmas upp, man skall mäta lufttemperaturen, inte temperaturen när solen värmer sensorn) och ett tak (blöt termometer visar för låg temperatur pga avdunstning) ovanför min termometer, men det är uppenbart att många andra på temperatur.nu inte har gjort dessa åtgärder.

Sedan skall temperaturen mätas på en öppen yta också. Helst skall man ha ett skåp för ändamålet, i sådana här skåp mätte man både temperatur och luftfuktighet i förr i tiden:
    - Väderstation.jpg

• Laddar…
  2. trähandtag
    Medlem · skåne · 915 inlägg

trähandtag

Medlem
    Det finns ett system som heter Netatmo och jag vet att mina fd kollegor tittar på denna data för bilda sig en uppfattning om någon parameter, exvis temperatur.
    Se https://weathermap.netatmo.com/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.