116 788 läst ·
34 svar
117k läst
34 svar
Hjälp mig ordna upp sprucken altan (grå, tryckt virke, sprucken, obehandlad)
En kollega hade ett riktigt risigt tryckimpregnerat trädäck som han skulle byta. När han började skruva loss brädorna var undersidan som ny. han vände på brädorna isf att köpa nytt.P plan-g skrev:
Hur ser trallen ut för dig nu?L Leif i Skåne skrev:Jag rengjorde min altan i början av Maj 2017. Den var nylagd våren 2016 oljad med den bästa oljan (trodde jag) jag hade fått två dunkar fel dom var brutna i guld, åkte ner till en lokal färghandlare för att kanske byta men han hade inte samma sort olja 48% linolja.
Däremot sa han en intressant sak. Man skall inte använda linolja då detta är ett organiskt ämne som vissa bakterier äter på och bajsar ut svart dynga där bak utan använda den nya syntetiska träoljan som dom inte äter upp.
Jag köpte en burk och använde till panelen runt badtunnan samt provade på 2 st trallbrädor!
Ett år senare
[bild]
Aldrig mer linolja!! den till höger
Nu gällde det att rengöra
Först Jotun Butinox oljeavlägnare (lasyefjerner) skrubba med skurborste / piassavakvast
sedan högtryckstvätta med bred stråle.
Nedan bild obehandlat / Behandlat
[bild] [bild] [bild]
Till sist tvätta med "Terasslyener" i prinsip rabarber (oxalsyra) som bleker träet.
[bild]
Torrt efter blekning
[bild]
Ny oljat.
[bild]
Får se hur det blir till nästa år.
Och hur såg den ut året efter dessa bilderna?
Johan
Tack! Spolar med högtryckstvätt varje år, men lagom tryck.Q Adde byggahus skrev:
Första behandlingen är med cuprinol trädäckolja plus kulören ”sand”.
Den nya behandlingen är med cuprinol fönsterfärg kulör ”nordsjö trägrå 4” utspädd 1:1 med vatten
Känns väldigt trevlig att måla/lasera med, resultat och utseendet blir utmärkt.
Men vet tyvärr inget om hållbarheten
Det var lite annorlunda val , blir spännande att följa och förhoppningsvis bli uppdaterad om hållbarhet nästa vår/sommar...Peter2400 skrev:
Tack! Spolar med högtryckstvätt varje år, men lagom tryck.
Första behandlingen är med cuprinol trädäckolja plus kulören ”sand”.
Den nya behandlingen är med cuprinol fönsterfärg kulör ”nordsjö trägrå 4” utspädd 1:1 med vatten.
Känns väldigt trevlig att måla/lasera med, resultat och utseendet blir utmärkt.
Men vet tyvärr inget om hållbarheten![]()
På den här bilden, där trallen är blöt, är de tre närmaste brädorna behandlat med fönsterfärgen.
Näst längst bort är trädäcksolja och längst in mot berget är det pigmenterad tjära.
Jag gillar när trallen är ljus och fin oavsett årstid och fuktighet.
Därför valde jag fönsterfärgen.
Näst längst bort är trädäcksolja och längst in mot berget är det pigmenterad tjära.
Jag gillar när trallen är ljus och fin oavsett årstid och fuktighet.
Därför valde jag fönsterfärgen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser bra ut. Jag gillar också ljusgrått och laserat så att träets struktur syns tydligt.Peter2400 skrev:
Tack!Q Adde byggahus skrev:
Räcket är målat med samma produkt, Cuprinol dörr/fönsterfärg fast med 2 delar färg till en del vatten. Kulören är S 8000-N, tycker mörkgrått blir lite ”mjukare” än kolsvart.