Samma problem här. Ca 5 år gammal trall. Bara såpat årligen. Fin färg med mycket sprickor.

Nån som provat att vända på brädorna? Undersidan kanske är fin.

jag trodde att själva iden med tryckt trall, var att man inte gjorde något. Har till och med läst att olja försämrar hållbarheten på trallen

P plan-g skrev:
Samma problem här. Ca 5 år gammal trall. Bara såpat årligen. Fin färg med mycket sprickor.

Nån som provat att vända på brädorna? Undersidan kanske är fin.
En kollega hade ett riktigt risigt tryckimpregnerat trädäck som han skulle byta. När han började skruva loss brädorna var undersidan som ny. han vände på brädorna isf att köpa nytt.

L Leif i Skåne skrev:
Jag rengjorde min altan i början av Maj 2017. Den var nylagd våren 2016 oljad med den bästa oljan (trodde jag) jag hade fått två dunkar fel dom var brutna i guld, åkte ner till en lokal färghandlare för att kanske byta men han hade inte samma sort olja 48% linolja.
Däremot sa han en intressant sak. Man skall inte använda linolja då detta är ett organiskt ämne som vissa bakterier äter på och bajsar ut svart dynga där bak utan använda den nya syntetiska träoljan som dom inte äter upp.
Jag köpte en burk och använde till panelen runt badtunnan samt provade på 2 st trallbrädor!
Ett år senare
[bild]
Aldrig mer linolja!! den till höger

Nu gällde det att rengöra
Först Jotun Butinox oljeavlägnare (lasyefjerner) skrubba med skurborste / piassavakvast
sedan högtryckstvätta med bred stråle.

Nedan bild obehandlat / Behandlat
[bild] [bild] [bild]

Till sist tvätta med "Terasslyener" i prinsip rabarber (oxalsyra) som bleker träet.
[bild]

Torrt efter blekning
[bild]

Ny oljat.
[bild]
Får se hur det blir till nästa år.
Hur ser trallen ut för dig nu?
Och hur såg den ut året efter dessa bilderna?

Johan

Fem år sedan jag behandlade trallen.
Nu var det dags igen.
Blev fint tycker jag☺️
Nybehandlad trall på altan bredvid obehandlad del, med trädgårdsmöbler och berg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Rosmarihagman och 7 till
  • Laddar…
Q
Peter2400 Peter2400 skrev:
Fem år sedan jag behandlade trallen.
Nu var det dags igen.
Blev fint tycker jag☺️
[bild]
Riktigt snyggt, även den delen där behandlingen är 5 år gammal. Kör du med samma behandling som tidigare?
Har du gjort något med trallen under dessa 5 år tvättat elker liknande?

Q Adde byggahus skrev:
Riktigt snyggt, även den delen där behandlingen är 5 år gammal. Kör du med samma behandling som tidigare?
Har du gjort något med trallen under dessa 5 år tvättat elker liknande?
Tack! Spolar med högtryckstvätt varje år, men lagom tryck.
Första behandlingen är med cuprinol trädäckolja plus kulören ”sand”.
Den nya behandlingen är med cuprinol fönsterfärg kulör ”nordsjö trägrå 4” utspädd 1:1 med vatten:surprised:.
Känns väldigt trevlig att måla/lasera med, resultat och utseendet blir utmärkt.
Men vet tyvärr inget om hållbarheten:)

• Gilla
joakimbrodd och 1 till
  • Laddar…
Q
Tack! Spolar med högtryckstvätt varje år, men lagom tryck.
Första behandlingen är med cuprinol trädäckolja plus kulören ”sand”.
Den nya behandlingen är med cuprinol fönsterfärg kulör ”nordsjö trägrå 4” utspädd 1:1 med vatten:surprised:.
Känns väldigt trevlig att måla/lasera med, resultat och utseendet blir utmärkt.
Men vet tyvärr inget om hållbarheten:)
Det var lite annorlunda val , blir spännande att följa och förhoppningsvis bli uppdaterad om hållbarhet nästa vår/sommar...

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
På den här bilden, där trallen är blöt, är de tre närmaste brädorna behandlat med fönsterfärgen.
Näst längst bort är trädäcksolja och längst in mot berget är det pigmenterad tjära.

Jag gillar när trallen är ljus och fin oavsett årstid och fuktighet.
Därför valde jag fönsterfärgen.
Blöt trall med tre närmaste brädor målade med fönsterfärg och resten behandlade med trädäcksolja och tjära.
Skapa konto

• Gilla
Hullefar och 4 till
  • Laddar…
Q
På den här bilden, där trallen är blöt, är de tre närmaste brädorna behandlat med fönsterfärgen.
Näst längst bort är trädäcksolja och längst in mot berget är det pigmenterad tjära.

Jag gillar när trallen är ljus och fin oavsett årstid och fuktighet.
Därför valde jag fönsterfärgen.
[bild]
Ser bra ut. Jag gillar också ljusgrått och laserat så att träets struktur syns tydligt.

Målade resten av altanen på framsidan idag.
Blev väldigt ljust och fräscht☺️
Nymålad ljusgrå altan framför hus med vita väggar och svart dörr.
Skapa konto

• Gilla
Pasha_ och 3 till
  • Laddar…
Q
Målade resten av altanen på framsidan idag.
Blev väldigt ljust och fräscht☺️
[bild]
Blev riktigt sjyst. Du håller på att konkurrera ut både jotuns terasslasyr och sioox . Är det svarta räcket i bakgrunden hyvlat tryckimpregnerat? Vad är det för färg där?

Q Adde byggahus skrev:
Blev riktigt sjyst. Du håller på att konkurrera ut både jotuns terasslasyr och sioox . Är det svarta räcket i bakgrunden hyvlat tryckimpregnerat? Vad är det för färg där?
Tack!
Räcket är målat med samma produkt, Cuprinol dörr/fönsterfärg fast med 2 delar färg till en del vatten. Kulören är S 8000-N, tycker mörkgrått blir lite ”mjukare” än kolsvart.

• Gilla
Qjanto och 1 till
  • Laddar…
Q
Tack!
Räcket är målat med samma produkt, Cuprinol dörr/fönsterfärg fast med 2 delar färg till en del vatten. Kulören är S 8000-N, tycker mörkgrått blir lite ”mjukare” än kolsvart.
Är räcket byggt i tryckimpregnerat eller obehandlat virke?

Q Adde byggahus skrev:
Är räcket byggt i tryckimpregnerat eller obehandlat virke?
Tryckt 45x45.
Trädäck med tryckt 45x45 cm ribbstaket, blomlåda och krukor med växter.
Skapa konto

• Gilla
Pasha_ och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.