Liksom många så sitter man och funderar på att investera i solceller eller ej av endast ekonomiska skäl. Läst flera ämnen här men då folk bor i olika områden med olika behov så ställer jag ännu en fråga och tråd för min egen som kanske kan hjälpa fler på spåren och ber om hjälp från er att dela med tankarna kring detta.
Områdeskod 3
Förbrukning ca 14000
Plugin bil.
Leverantör Ellevio. De skall byta system till effekttoppar från januari som innebär saftigare elräkning för mig.
Befintliga solceller utan batteri, äldre på ca 3kw.
Batteri eller ej. Storlek på batteriet?
Tagit in flera offerter och valet blir inte lättare sett till (slopningen av 60 öre, offerterna som skiljer sig i varumärke och batteri osv, tuff marknad där många går i konkurs och garantierna som står på spel, oseriösa lirare).
En annan tråkig faktor är att batteriet tar plats som jag verkligen har ont om, och bör monteras inomhus!
Funderar på attt skaffa 10-12 paneler till med separat växelriktare och låta gamla systemet stå kvar. Sen kom batteri in i bilden troligen en Sigenergy..
Vad säger experterna här?
Här är några offerter
Endast solceller så snackar vi ca 80.000-90.000 för 10-12 paneler på 450-500w och 8-10 kw växlriktare.
10 solceller + 8kwh batteri + 10kw växelriktare ? ca 90000
10 solceller + 16 kwh batteri + 16kw växelriktare ca 110000
Frågan är om det är ens värt det idag? Och om ja skall man köra med batteri eller utan? Det som stressar är att bidragen skall minska Q3 2025, så man vill nytta det medan man kan om det är värt det?
Områdeskod 3
Förbrukning ca 14000
Plugin bil.
Leverantör Ellevio. De skall byta system till effekttoppar från januari som innebär saftigare elräkning för mig.
Befintliga solceller utan batteri, äldre på ca 3kw.
Batteri eller ej. Storlek på batteriet?
Tagit in flera offerter och valet blir inte lättare sett till (slopningen av 60 öre, offerterna som skiljer sig i varumärke och batteri osv, tuff marknad där många går i konkurs och garantierna som står på spel, oseriösa lirare).
En annan tråkig faktor är att batteriet tar plats som jag verkligen har ont om, och bör monteras inomhus!
Funderar på attt skaffa 10-12 paneler till med separat växelriktare och låta gamla systemet stå kvar. Sen kom batteri in i bilden troligen en Sigenergy..
Vad säger experterna här?
Här är några offerter
Endast solceller så snackar vi ca 80.000-90.000 för 10-12 paneler på 450-500w och 8-10 kw växlriktare.
10 solceller + 8kwh batteri + 10kw växelriktare ? ca 90000
10 solceller + 16 kwh batteri + 16kw växelriktare ca 110000
Frågan är om det är ens värt det idag? Och om ja skall man köra med batteri eller utan? Det som stressar är att bidragen skall minska Q3 2025, så man vill nytta det medan man kan om det är värt det?
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 575 inlägg
Lite i överkant prismässigt kanske 10kWp borde du kunna få installerat för 75'
Sen är väl batteriet ett bra val
Sen är väl batteriet ett bra val
En sån offert vill ja gärna ha! Tagit in offerter från 7 företag.Rabbithole skrev:
Inga som erbjuder 10KWP för sådana priser som 75! Då snackar jag växelriktare inkluderat.
Sen är 10KWP solceller overkill för mig och har inte ens plats för det.
12 paneler + Sigenstor 8Kw Tp (DMEGC solpaneler 500w) = 6kwp för ca 89000 |
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 575 inlägg
Kan du få in fler än 12 paneler?
Mest prisvärt är runt 435w paneler. Så gå på den effekten och maxa
Mest prisvärt är runt 435w paneler. Så gå på den effekten och maxa
Dessvärre ej på området som dem skall monteras på.Rabbithole skrev:
även 12 paneler blir tight. Har ju nämligen andra paneler på huset som nämnt
Men kan du vänligen förklara varför 435w skall vara mera prisvärt? Priserna skiljer sig ej tyvärr sett till panel styrkan på offerterna!
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 575 inlägg
Det är bara att dom är billigare i inköp, du får typ 3st 435w paneler mot 2st 500w. Sen får man hålla koll på storleken.3 3KGT skrev:
Men då förlorar du på effekt. Sen som nämnt så är dem ej billigare på offerterna!Rabbithole skrev:
Jag har fått offerter från
Eon- Slutat nu med solceller för några dagar sen
Vattenfall
Gosol
ettkommafem
solcellsexperten
Enwell
Sveasolar
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 575 inlägg
Ta offerten från Ettkommafem och multiplicera med 0,7 så har du ett okej pris.
1,5 gav offerter endast på batterier.Rabbithole skrev:
Samt deras batterier måste man hänga och tar mycket plats vilket jag har svårt att fixa hemma! Enda placering är i garaget men då måste jag förstärka gipsväggarna osv. Så deras batterier är ointressanta. Dessutom så erbjuder dem endast ett system med kopplad batteri (så kallad smart batteri/system).
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 575 inlägg
Svea solar samma sak. Dom där alla tillhör de dyra aktörerna.
Var har du installationen?
Var har du installationen?
Mina solceller producerar mest el under månaderna Mars till September. Och de har suttit uppe sedan våren 2021. De är på 12 060 w och har gett mellan 12' och 13,5 MWh per år.3 3KGT skrev:Liksom många så sitter man och funderar på att investera i solceller eller ej av endast ekonomiska skäl.
Cellerna överproducerar jämfört med offert och vi är kanonnöjda med prylarna.
Men de ger ett ekonomiskt tillskott på mellan 13 och 23 000 kr per år. Mest när jag hade fastprisavtal på 40 öre på köpt el och fick uppåt 2,50 kr per så kWh under 2022.
Mitt paket kostade 126 500 kr totalt efter bidrag och jag har idag dragit in lite drygt 60 000 kr på dem.
Förbrukar ca 60 % ajälv och säljer resten.
Jag har fått betala ca 1,20 kr för elen (allt ingår) under sommaren i år (månadsmedel) och ca 20-25 öre för såld solel + 60 öre skattereduktion).
Eftersom inkomsterna inte ökar i takt med kostnaden för installation så måste jag säga att:
NEJ !!! Solceller är enbart positivt för tillverkare, säljare och andra som är involverade.
Finns ingen som helst chans att man kan få räknat hem kostnaden.
Och batteri, glöm det.
Tack för detaljerade svaret.J Jan_G skrev:Mina solceller producerar mest el under månaderna Mars till September. Och de har suttit uppe sedan våren 2021. De är på 12 060 w och har gett mellan 12' och 13,5 MWh per år.
Cellerna överproducerar jämfört med offert och vi är kanonnöjda med prylarna.
Men de ger ett ekonomiskt tillskott på mellan 13 och 23 000 kr per år. Mest när jag hade fastprisavtal på 40 öre på köpt el och fick uppåt 2,50 kr per så kWh under 2022.
Mitt paket kostade 126 500 kr totalt efter bidrag och jag har idag dragit in lite drygt 60 000 kr på dem.
Förbrukar ca 60 % ajälv och säljer resten.
Jag har fått betala ca 1,20 kr för elen (allt ingår) under sommaren i år (månadsmedel) och ca 20-25 öre för såld solel + 60 öre skattereduktion).
Eftersom inkomsterna inte ökar i takt med kostnaden för installation så måste jag säga att:
NEJ !!! Solceller är enbart positivt för tillverkare, säljare och andra som är involverade.
Finns ingen som helst chans att man kan få räknat hem kostnaden.
Och batteri, glöm det.
Det är tyvärr lite det som jag själv är rädd för och börjat förstå.
Idag och imorgon är det tänkt att ge slutbesked till säljaren och förhandla in det sista, sen får jag se om jag ens investerar alla dessa pengar.
Nu när 60 ören försvinner eventuellt så är det en förlust äffar om detta sker och man har överskott,. vilket jag har redan med mitt lilla 3kw äldre solsystem vissa timmar och dagar under sommaren. Och dem producerar som max 2,4kw enligt panelns live visning. (Ej wifi kopplad).
Tanken med att öka paneler dök upp när Elevio ankom med idiotin om nytt system för beräkning på toppefekkter osv. Dem har under mina sidor ett "system" som visar vad dem beräknade kostnaderna blir med nya upplägget för 2025 och jämför med 2024. Där såg jag en ökning för mig på ca 20% ..Antagligen för att vi har torktumlare, avfuktare, plugin laddning m.m dagtid och ej brytt om tiderna sett till att vi inte hade tim avtal. Nu har jag fast 1 år 76 öre.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 575 inlägg
https://solmarknad.se/3 3KGT skrev:
Här har du bra priser och dom håller till i Stockholm.
Skickade ett mail till dom och fick en bra offert inklusive installation. Jag valde annan lokal leverantör istället.
Tack.. Skall försöka hinna kontakta dem imorgon.Rabbithole skrev:
Idag fick jag uppdaterade offerter, men rätt så lika ändå.
Men denna gång tillkom ett Solax batteri som jag får studera vidare
Skall kolla helheten och se vart jag hamnar