Hej!
Funderar på att installera ett FTX system i vårt hus. Har tagit in en offert från en vent firma och den var på ca 150tkr. Kändes rätt dyrt med tanke på att en byggsats på nätet kostar runt 60tkr. Kanaldragningen i min värld inte jätte avancerade? Har markerat de rum som ska betjänas av FTX-aggregatet.
Ska jag ha ett don i sovrummen och två i vardagsrummet? Ska jag placera ett don i hallen med? Är det någon som gjort en liknande installation och kan säga hur lång tid det tog för er?
Funderar på att installera ett FTX system i vårt hus. Har tagit in en offert från en vent firma och den var på ca 150tkr. Kändes rätt dyrt med tanke på att en byggsats på nätet kostar runt 60tkr. Kanaldragningen i min värld inte jätte avancerade? Har markerat de rum som ska betjänas av FTX-aggregatet.
Ska jag ha ett don i sovrummen och två i vardagsrummet? Ska jag placera ett don i hallen med? Är det någon som gjort en liknande installation och kan säga hur lång tid det tog för er?
Låter som jättehögt pris med tanke på att huset inte alls är särskilt stort. Det bör absolut finnas frånluft även i köket (skilt från köksfläkten). Tilluft i vardagsrum (ev flera) samt i sovrummen. Man brukar normalt inte ha frånluft i hallen men ibland som här kan det nog vara vettigt för att få luftcirkulation även där.
jag tyckte också det lät väl saftigt med tanke på att det inte är så långa rördragningar.J Josth skrev:Låter som jättehögt pris med tanke på att huset inte alls är särskilt stort. Det bör absolut finnas frånluft även i köket (skilt från köksfläkten). Tilluft i vardagsrum (ev flera) samt i sovrummen. Man brukar normalt inte ha frånluft i hallen men ibland som här kan det nog vara vettigt för att få luftcirkulation även där.
Aha så det ska finnas från luft i köket med? Trodde det räckte med imkanal till fläkten.
Så frånluft i kök, badrum och hallen?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ja precis, frånluft i köket ska inte vara nära spisen och köksfläkten men t.ex. överdiskbänken där disken står och torkar. Köksfläkten kör man bara ibland och den ger stor värmeförlust. Imkanalen bör förses med kalluftsspjäll så inte ventilationen suger luft bakvägen via köksfläkten. Sedan frånluft i badrummet ganska rejält och även i hallen i detta fall tycker jag.
kan du rekommendera något aggregat kanske?J Josth skrev:Ja precis, frånluft i köket ska inte vara nära spisen och köksfläkten men t.ex. överdiskbänken där disken står och torkar. Köksfläkten kör man bara ibland och den ger stor värmeförlust. Imkanalen bör förses med kalluftsspjäll så inte ventilationen suger luft bakvägen via köksfläkten. Sedan frånluft i badrummet ganska rejält och även i hallen i detta fall tycker jag.
Vårat vardagsrum är ca 4*7m och där sitter det två tilluftsdon. Vi har bara 100mm rör vid donen men kan du ha minst 125 eller större räcker det kanske med ett don i vardagsrummet. 2st är ingen nackdel.
Med ett enplanshus kan du nog installera ventilationen själv med hjälp av en kamrat förutsatt att du kommer åt från vinden.
Med ett enplanshus kan du nog installera ventilationen själv med hjälp av en kamrat förutsatt att du kommer åt från vinden.
Jo funderar på att testa att installera det själv när arbetskostnaden va 80tkr, känns väl saftigt.R Runnis skrev:Vårat vardagsrum är ca 4*7m och där sitter det två tilluftsdon. Vi har bara 100mm rör vid donen men kan du ha minst 125 eller större räcker det kanske med ett don i vardagsrummet. 2st är ingen nackdel.
Installerade du själv?
Nej jag installerade inte mitt själv. Hade till/frånluftsvärmepump så alla rör fanns redan. En firma satte in aggregatet. Så här i efterhand hade jag kunnat installerat det men jag har en otroligt trång kattvind där aggregatet nu ligger. Men i ett enplanshus där man får plats och kan välj fritt så hade jag gjort allt själv. Då kan det få ta en vecka eller två med rördragning och isolering mm. Det är ju inte svårt att sätta ihop och kapa rör. Riktigt skoj att grejja och dessutom spara en rejäl slant med pengar.J JF. skrev:
Precis, det ska sitta på vinden. Har läst att en del haft problem med sina casa r5 här på forumet, men de kanske inte är mer drabbade än andra.B Blag skrev:
Tror inte det är mer problem med dem än nåt annat. Annars finns ju Östbergs Heru-aggregat. Är det bara på ett våningsplan som du ska ha ventilation, eller finns det källare också?J JF. skrev:
Se till att få balans på till- och frånluften också. I badrum/tvättstuga kan du köra 15 l/s. I kök och hall räcker det med 10 l/s. Ser att det även finns ett teknikrum, där kan det va bra med FL, säg 5 l/s
I stora sovrummet kan du köra 12 l/s, vardagsrum 20 l/s, lilla sovrum 8 l/s. Då har du balans. 40/40 l/s.
Det normala är att man har aningen högre frånluftsflöde jämfört med tilluftsflöde för att uppnå ett litet undertryck i huset. Det motverkar att fuktig inomhusluft tränger ut i husets konstruktion där fukt skulle kunna ge skador på sikt.
Installerade mitt system själv. Tog dock hjälp med ritningar o dimensionering.
Det krävs bygganmälan till kommunen vilket inkluderar egenkontrollprogram , ritningar med flöden och rördimension mm,även godkänd OVK besiktning innan godkännande av kommunen .
Lycka till.
Det krävs bygganmälan till kommunen vilket inkluderar egenkontrollprogram , ritningar med flöden och rördimension mm,även godkänd OVK besiktning innan godkännande av kommunen .
Lycka till.