Byggahus.se
Till växthuset använde jag en gammal dubbelglasad altanpardörr. Innerdelen tog jag bort och använder bara ytterdelen. Låsmekanismen satt i innerdelen och jag behöver hjälp att komma på hur jag ska kunna hålla dörren stängd. Hittills har vi använt en gatsten men det är varken snyggt eller praktiskt :)

Hur ska jag göra? (Det behöver alltså bara vara något som håller dörren stängd. Något lås behövs inte.)

Dubbelglasad altandörr återanvänd som växthusdörr, tillfälligt stängd med en gatsten framför tröskeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En hasp kanske skulle fungera
Eller om du vill sätta på en dörrklyka på in eller utsida dörr beroende på hur du vill att det ska se ut?

Dörrklyka på insida dörr med en axell som går genom dörren med ett vred/handtag på utsida dörr som gör att du kan vrida axeln och på så sätt vrida/lyfta låsbrädan på insidan ur sin klyka och på så sätt öppna dörren från in eller utsida.

På en äldre lada har jag sett att de har satt skjutreglar av trä. I dörren har man sågat ett ovalt hål (slaglängden för låset) på insidan sitter en skjutregel som låser när den skjuts ut.
En pinne sitter i det ovala hålet, med denna kan du låsa eller öppna skjutregeln från utsidan.

Lycka till med låsbygget.
 
Med dubbeldörrar så är ju ngn form av spanjolett/garagedörrslås lämpligast. Borde ha varit ngt sådant i dörren från början. Går det inte att flytta från innerdörren till dessa ytterdörrar?
 
Du bör nog ha en skjutregel uppe och nere på den dörr som inte har den den överlappande läkten för att dörrarna ska hålla sig i karmen. För jag antar att det i vardagslag räcker att öppna den ena dörren.

Vad gäller dörren man faktiskt öppnar skulle jag satsa på en utanpåliggande låskista – eller vad man nu ska kalla det när man inte behöver kunna låsa med nyckel. Jag gillar iofs det rustika att bara ha en hästskoformad klinka som man fäller, men det känns lite vanskligt med allt glas. Verkar finnas lite olika varianter om man bildgooglar "dörrklinka".
 
Redigerat:
Tack för alla bra svar!
Bara en hasp räcker inte (har testat).
Låsanordningen på de andra dörrarna var inbyggda i själva dörren så de gick inte att återanvända.
Skjutregelvarianten med ovala hålet lät spännande men jag tror det lutar åt små skjutreglar på dörrbladet utan listen. Det känns stabilare när det blåser och takfönstren är öppna. Dörrarna skakar en hel del då.
Dörrklinkan ser ut som en snygg lösning! (tack för ordet). Verkar inte finnas jättestort utbud och vill hitta en som är liten nog både för dörren och plånboken :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.