Byggahus.se
Hej
Vi har en 13-åring som är väldigt teknikintresserad. Han kodar och är jätteduktig på ”allt” det där men hag vill hjälpa honom att utveckla sin hobby utanför skärmen.
Han vill gärna ha apparater att skruva isär, för att det är kul. Så nu har jag fixat ett gäng gamla grejer som han ska få.
Vi har en verktygsbod/verkstad dr han gärna får sitta o greja men till jul skulle jag vilja ge ngt mer.

Typ lödkolv. Och vad man nu har till den..? Men sen då? Vad mer kan man ge som ett kit så det blir kul att fixa med detta? Kommer inte riktigt på. Plåt som man kan löda fast grejer på..?
Vad skulle bli ett kul ”starter kit utanför skärm”? Det får kosta men inte 3d-skrivare-nivå än.

Tacksam för tips och länkar!
 
  • Gilla
Majep och 1 till
  • Laddar…
Varför inte 3D skrivare?

En bra instegsmodell och lära sig konstruera egna saker
 
Vill man sedan kombinera elektronik och lödning med programmering så finns ju "arduino-världen"

Massor av olika kort som man kan starta med och sedan koppla mot yttervärlden. Internet är sedan fullt av exempel och idéer på vad man kan göra.

Exempel: https://www.electrokit.com/produkt/arduino-uno-mega328-rev-3/
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Unikt namn
Eftersom man framförallt löder små el-komponenter i början kanske löd-kittet kan paras med en hygglig multimeter.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
useless useless skrev:
En robotbyggsats kanske så man får både koda och bygga?

[länk]
tack. Vill gärna slippa kodningen, den är är det fullt av ändå och han har saker till det. Vill få ut honom och koppla bort skärmtänk helt.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Eftersom man framförallt löder små el-komponenter i början kanske löd-kittet kan paras med en hygglig multimeter.
Vad är det? 😅
 
P Pligg85 skrev:
Varför inte 3D skrivare?

En bra instegsmodell och lära sig konstruera egna saker
Kostnad och kräver dator osv. Vill gå ut honom och vara mer manuell. Skärm i överflöd både hemma o skola så vill ha en hobby där man slipper sånt.
 
E etompau skrev:
Vill man sedan kombinera elektronik och lödning med programmering så finns ju "arduino-världen"

Massor av olika kort som man kan starta med och sedan koppla mot yttervärlden. Internet är sedan fullt av exempel och idéer på vad man kan göra.

Exempel: [länk]
Yes sånt här håller han på med massor. Vill slippa skärm helst.
 
E etompau skrev:
Har han inte lödat innan så bör man starta med någon/några enklare byggsatser, detta för att få upp lödtekniken.
En lödkolvssats, ex: [länk]

Sedan några enklare byggsatser:
Ljus och ljud är alltid kul:
[länk]
[länk]
Toppen, tack. Kan du ge mig en snabb-redogörelse vad man har alla grejer till? Superenkelt bara😅

De där byggsatserna behöver man inte dator till, bara prylar ute i boden?
 
Jag tycker inte du ska se detta som en ersättning till programmering, utan en utökning, och större sannolikhet att det blir roligt då också. Elektronik utan mjukvara känns extremt 80tal.
Vill du få bort inne sittande och skärmtid så är det bättre att pusha för någon idrott
 
A ajn82 skrev:
Jag tycker inte du ska se detta som en ersättning till programmering, utan en utökning, och större sannolikhet att det blir roligt då också. Elektronik utan mjukvara känns extremt 80tal.
Vill du få bort inne sittande och skärmtid så är det bättre att pusha för någon idrott
Förstår du du tänker. Jag tänker annorlunda men känner ju också mitt barn och ser hur vardagen i skolan osv ser ut. Jag efterfrågar något manuellt hobby-fixande utan skärm. Känner till idrott, så det har jag redan funderat över.
80-tal kan vara bra ibland!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.