Hej

Jag ska montera in FTX-aggregat (från självdrag) då jag har dålig ventilation och fukt på vinden.

Som jag ser det kan jag montera in tilluft utan jättestor ansträngning på två olika sätt.
Alternativ 1 via kattvindar, blir en utmaning att komma från nock till katt, men troligtvis möjligt.
Ca 10-12 liter i varje via 125 kanaler

Ritning på en enplans bostad med garage, kök, badrum, vardagsrum, sovrum och mätningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektonisk planta av andra våningen i ett hus med sovrum, badrum och trappor till vind.
Skapa konto

Det jag är lite orolig för är att luften inte skulle röra sig i mitten av vardagsrummet med luften från kattvindarna.

Som alternativ:
Tänkte jag gå ner via sovrummen på plan 2, sedan bygga in rören, tex i de små rummen blir det två garderober.
Då är jag lite orolig att luften kommer röra sig dålig i de gråmarkerade områdena.
Funderar också på om luften kommer gå den vägen med frågetecken i vardagsrummet.
1 125 rör i sovrummet 10-12liter
1 160 eller 125 rör 20-24 liter

Plan 2 skulle jag i så fall gå i de gröna rören (två i varje rum som två olika alternativ)
Då sticker jag på tilluftsdonen direkt på rören i sovrummen via väggdon, möjligtvis lite rör/slagdämpare emellan.
I de små rummen kommer luften med mynningarna mot fönstren kanske 1,5 meter ifrån. Är det bra placering eller dåligt?
I det större sovrummet placeras det enligt den blåa markeringen. jag är orolig att luften bara vandrar runt hörnet till dörren.

Planritning av bostad. Innehåller kök, vardagsrum, sovrum, badrum, garage. Märkningar och mått anges.
Skapa konto
Ritning av en våningsplan med mått, markerade sovrum och badrum, inklusive möblering och skala.
Skapa konto

För orientering:
Rosa = Tänkta frånluft
Röda = Befintliga frånluft
Blåa = Tänkta tilluft
Gröna = Rör från vind genom plan 2 och ner till entréplan.

BirgitS
Det normala är att ha tilluftsdonen så långt borta från frånluftsdonen som möjligt, alltså som i alternativ 1 nedre planet. Då blir det bäst genomluftning.

Det kommer väl även att gå en del luft ut genom badrummet på nedre planet.

Gällande alternativ 2:
E Edgefamily skrev:
Då är jag lite orolig att luften kommer röra sig dålig i de gråmarkerade områdena.
Jag med.
Samma sak med övre planet, luften kommer att ta närmsta vägen och det blir dåligt luftombyte kring sängarna där det behövs som mest.

Så skippa alternativ 2.

• Gilla
Edgefamily
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det normala är att ha tilluftsdonen så långt borta från frånluftsdonen som möjligt, alltså som i alternativ 1 nedre planet. Då blir det bäst genomluftning.

Det kommer väl även att gå en del luft ut genom badrummet på nedre planet.

Gällande alternativ 2:

Jag med.
Samma sak med övre planet, luften kommer att ta närmsta vägen och det blir dåligt luftombyte kring sängarna där det behövs som mest.

Så skippa alternativ 2.
Stort tack för svar
Kan tillägga att det är lutning i rummen på plan 2.
Lutningen börjar längs med badrumsväggen och garderoben.
Går den fuktiga luften upp i den delen av taket kanske det inte är så farligt i alla fall inte i de små rummen?

Någon som vet om det finns don med rak mynning, så man kastar in luften i rummet då kanske kurvan blir lite större? Skulle det hjälpa?
Kanske även sätta en som flödar riktat / kastar luften på på entréplan.

Kanske en fråga för en ny tråd, men hur är det att dra kanaler genom bjälklag.
Jag förstår att man försvagar konstruktionen, men kan man förstärka den, typ stålring runt hålet?

BirgitS
E Edgefamily skrev:
Går den fuktiga luften upp i den delen av taket kanske det inte är så farligt i alla fall inte i de små rummen?
Fuktig luft har man i badrummet och köket när man lagar mat. Men vad menar du med de små rummen?

I sovrum gäller det att byta ut utandade koldioxidbemängda luften mot frisk syrehaltig luft.
E Edgefamily skrev:
Någon som vet om det finns don med rak mynning, så man kastar in luften i rummet då kanske kurvan blir lite större? Skulle det hjälpa?
Kanske även sätta en som flödar riktat / kastar luften på på entréplan.
I alla fall för tilluftsdon i ytterväggen så finns det sådana som riktar luften åt ett håll. Hur det är med don för FTX vet jag inte.

Jag vet inte hur man drar kanaler genom bjälklagret mer än att det verkar lämpligt att dra mellan golvbjälkarna etc. om det är träbjälklag.

BirgitS BirgitS skrev:
I alla fall för tilluftsdon i ytterväggen så finns det sådana som riktar luften åt ett håll. Hur det är med don för FTX vet jag inte.
Inga konstigheter, det finns för takmonterade också.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.