B
BigR
Är du sjuk i huvudet? du skall väl inte använda glyfosat!
 
B
Borgir Borgir skrev:
Är du sjuk i huvudet? du skall väl inte använda glyfosat!
Klart jag ska :cool::cool::cool:
 
  • Gilla
Foppa2 och 9 till
  • Laddar…
B
BigR BigR skrev:
Google Translate
Jag lyckades inte få rätt på det genom Google translate. Jag vill vara säker på att det blir helt rätt dosering
 
P
Vad ska du använda det till? Helt galet...
 
B
Varför nu helt plötsligt denna storm mot Glyfosat :thinking::thinking:

Glyfosat är det mest använda bekämpningsmedlet i världen. Har troligen använts på massvis av åkrar ni äter mat från.

Sluta tjura och hjälp mig att dosera om ni kan så slipper jag släppa ut mer än nödvändigt.

Det ska användas på simpla betongplattor och i andra mellanrum där jag har svårt att komma åt
 
  • Gilla
tripelj och 3 till
  • Laddar…
B Bob-TheBuilder skrev:
Jag lyckades inte få rätt på det genom Google translate. Jag vill vara säker på att det blir helt rätt dosering
En svensksåld flaska Roundup G har en koncentration på 162g/l, den tyska glyfos 360g/l.
På den svenska flaskan rekommenderar de att man blanda 40ml/liter vatten för alla ogräs, har för mig att man kan gå ner till halva den mängden för lättbekämpade ogräs.
Motsvarande för den tyska flaskan blir då 9-18ml/liter vatten.
 
  • Gilla
loffman och 1 till
  • Laddar…
P
Prova gasolbrännare.

Glyfosat som används i roundup är ju väldigt giftigt så det är bättre med andra sätt att ta bort ogräs. Just Glyfosat bryts inte ner utan bygger upp koncentration över tid och hamnar i vatten där det definitivt gör skada. Många anser även att det är cancerframkallande för människor. Jag tycker att försiktighetsprincipen är rimlig i sådana här fall.

Om du prompt vill använda glyfosat kan du kanske kolla upp koncentrationen i Roundup.
 
B
Peter2400 Peter2400 skrev:
En svensksåld flaska Roundup G har en koncentration på 162g/l, den tyska glyfos 360g/l.
På den svenska flaskan rekommenderar de att man blanda 40ml/liter vatten för alla ogräs, har för mig att man kan gå ner till halva den mängden för lättbekämpade ogräs.
Motsvarande för den tyska flaskan blir då 9-18ml/liter vatten.
Tackar vänligast.
 
  • Gilla
Kcee
  • Laddar…
B
Erik_Hansson skrev:
Prova gasolbrännare.

Glyfosat som används i roundup är ju väldigt giftigt så det är bättre med andra sätt att ta bort ogräs. Just Glyfosat bryts inte ner utan bygger upp koncentration över tid och hamnar i vatten där det definitivt gör skada. Många anser även att det är cancerframkallande för människor. Jag tycker att försiktighetsprincipen är rimlig i sådana här fall.

Om du prompt vill använda glyfosat kan du kanske kolla upp koncentrationen i Roundup.
Jag kommer använda Glyfosat. Redan fått hem flaskan.

Det är klart att man ska vara försiktig. Det ska inte användas vid vattendrag och det finns andra försiktighetsåtgärder. Men på envist ogräs som växer mellan mina betongplattor ser jag inte det som så allvarligt alls. Det används som sagt på hur många åkrar som helst världen över. Även i Sverige.
 
  • Gilla
Henrik Winge och 2 till
  • Laddar…
P
B Bob-TheBuilder skrev:
Jag kommer använda Glyfosat. Redan fått hem flaskan.

Det är klart att man ska vara försiktig. Det ska inte användas vid vattendrag och det finns andra försiktighetsåtgärder. Men på envist ogräs som växer mellan mina betongplattor ser jag inte det som så allvarligt alls. Det används som sagt på hur många åkrar som helst världen över. Även i Sverige.
Ja var försiktig. En tänkvärd artikel i Sveriges Radio belyser frågan om hur effektivt det är med glyfosat i längden. Men det är en en fråga för en annan tråd, kanske? https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3345&artikel=5540695
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Bob-TheBuilder
  • Laddar…
Glyfosat blir förbjudet i EU innom 4 år och tidigare i frankrike och tyskland..
ättika funkar ju ganska bra..
 
Mikael_L
Erik_Hansson skrev:
Glyfosat som används i roundup är ju väldigt giftigt så det är bättre med andra sätt att ta bort ogräs. Just Glyfosat bryts inte ner utan bygger upp koncentration över tid och hamnar i vatten där det definitivt gör skada. Många anser även att det är cancerframkallande för människor. Jag tycker att försiktighetsprincipen är rimlig i sådana här fall.

Om du prompt vill använda glyfosat kan du kanske kolla upp koncentrationen i Roundup.
Jag vill nog påstå att du har en del fel.
Glyfosat har väldigt låg toxicitet, det bryts även ner relativt snabbt när det hamnar i organisk miljö, typ i jord osv.

Cancerframkallande:
IARC (International Agency for Research on Cancer) har funnit glyfosat cancerframkallande till en viss grad (grupp 2A), i samma grupp hittar man ämnen som är läkemedel och antibiotika och ett ämne som bildas naturligt i morötter och den cancerogena molekyl som finns på bränt kött (när man grillat), akrylamid som vi hittar i chips.
Så JA, glyfosat har en erkänd forskningsinstitution klassificerat som cancerogent, men alltså i samma klass som flera andra saker vi faktiskt äter - inte sprutar på ogräset.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_IARC_Group_2A_carcinogens
Eller leta på deras egna hemsida.

Men du har definitivt rätt om glyfosat och vatten. I vatten ska man verkligen verkligen undvika att låta glyfosat hamna, ty där bryts det ner oerhört mycket långsammare, och skadar vissa vattenlevande organismer.
Och av den anledningen ska man också undvika att få glyfosat på hårdgjorda ytor, grus, betongplattor, asfalt osv. Där bryts det ner för långsamt och riskerar att rinna iväg till fel ställen vid nästa regn.

Bönderna bara i Sverige sprutar ut flera hundra ton glyfosat årligen, så vad man som husägare gör med en enlitersflaska kanske inte spelar så jättestor roll. Men jag tycker ändå att man ska använda detta (och andra herbicider och insekticider) så lite som möjligt. Det kan ju aldrig vara rent bra för naturen, utan bara möjligen knappt skadligt - i bästa fall.

Men man kan ju också vända på det lite. Om inte bönderna använde glyfosat, så skulle de kanske använda något annat - sämre medel. Eller om inte annat köra väldigt mycket mer med traktorerna för att harva och plöja och vad mer man nu kan göra för att hålla ogräset i schack, och då får vi istället mer utsläpp av avgaser, dieselpartiklar, fler motoroljebyten och annat som ska tas om hand om, och måste producera fler traktorer, vilket också naturligtvis kostar på miljön.


Så TS, använd du roundup du, men sparsamt och med förstånd, så blir det nog bra.
Jag gillade inte riktigt att du vill bespruta betongplattorna, det är ju fel. Men du får göra en bedömning av risken att det sen kan rinna iväg vid regn och hamna i dagvattnet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Brodern och 6 till
  • Laddar…
B
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag vill nog påstå att du har en del fel.
Glyfosat har väldigt låg toxicitet, det bryts även ner relativt snabbt när det hamnar i organisk miljö, typ i jord osv.

Cancerframkallande:
IARC (International Agency for Research on Cancer) har funnit glyfosat cancerframkallande till en viss grad (grupp 2A), i samma grupp hittar man ämnen som är läkemedel och antibiotika och ett ämne som bildas naturligt i morötter och den cancerogena molekyl som finns på bränt kött (när man grillat), akrylamid som vi hittar i chips.
Så JA, glyfosat har en erkänd forskningsinstitution klassificerat som cancerogent, men alltså i samma klass som flera andra saker vi faktiskt äter - inte sprutar på ogräset.
[länk]
Eller leta på deras egna hemsida.

Men du har definitivt rätt om glyfosat och vatten. I vatten ska man verkligen verkligen undvika att låta glyfosat hamna, ty där bryts det ner oerhört mycket långsammare, och skadar vissa vattenlevande organismer.
Och av den anledningen ska man också undvika att få glyfosat på hårdgjorda ytor, grus, betongplattor, asfalt osv. Där bryts det ner för långsamt och riskerar att rinna iväg till fel ställen vid nästa regn.

Bönderna bara i Sverige sprutar ut flera hundra ton glyfosat årligen, så vad man som husägare gör med en enlitersflaska kanske inte spelar så jättestor roll. Men jag tycker ändå att man ska använda detta (och andra herbicider och insekticider) så lite som möjligt. Det kan ju aldrig vara rent bra för naturen, utan bara möjligen knappt skadligt - i bästa fall.

Men man kan ju också vända på det lite. Om inte bönderna använde glyfosat, så skulle de kanske använda något annat - sämre medel. Eller om inte annat köra väldigt mycket mer med traktorerna för att harva och plöja och vad mer man nu kan göra för att hålla ogräset i schack, och då får vi istället mer utsläpp av avgaser, dieselpartiklar, fler motoroljebyten och annat som ska tas om hand om, och måste producera fler traktorer, vilket också naturligtvis kostar på miljön.


Så TS, använd du roundup du, men sparsamt och med förstånd, så blir det nog bra.
Jag gillade inte riktigt att du vill bespruta betongplattorna, det är ju fel. Men du får göra en bedömning av risken att det sen kan rinna iväg vid regn och hamna i dagvattnet.
Tack för ett utförligt inlägg.

Jag skrev klumpigt. Ska inte använda det PÅ betongplattor utan på envist ogräs som växer mellan där jag inte får upp rötterna, tex maskrosor som växer mellan sten-sten. Det är sant det du skriver. Det ska inte användas på hårda ytor för då bryts det inte ner som det ska. Jag kommer självfallet ha det i beaktning och använda medlet ansvarsfullt :)
 
  • Gilla
durrelagg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.