S
Hej!

Vi håller på med ett golvbrunnsbyte som blev ett avloppsbyte i tvättstugan, nu verkar det inte heller stanna där.

Bifogar en bild i det här inlägget där man ser en ritning över hur avloppet är draget.

Som man ser så har jag haft en 110mm gjutjärnsstamm som gått från golvbrunnen i tvättstugan och ut genom yttervägg, på den stammen är även köksavloppet anslutet. Spygatten i garaget är ansluten till golvbrunnen i tvättstugan.

Vi har bilat ända till yttervägg, hade en plan om att bila under ytterväggen och skarva så långt ut som möjligt så att man kan gräva upp i framtiden och skarva när röret bytes där, utan att bila upp tvättstugan igen. Men att snedbila ytterväggen visar sig vara nästan omöjligt, den är stenhård.

Nu har jag en ny plan, jag har tillräckligt mycket kvar av gjutjärnsröret för att kunna göra en gummiskarv mot plaströr.

Eftersom varken golvbrunnen eller spygatten används egentligen över huvud taget så är det bara köket som kommer belasta den här stammen, då är min fundering om jag kan skarva med en gummimuff 110mm på gjutjärnssidan och 75mm på plastsidan, och sen trycker jag in plaströret 1 meter extra, så plaströret alltså går en extra meter innuti gjutjärnsröret, sen tätar man med gummimuffen. Tanken då är att jag har plaströret utanför yttervägg och vid framtida behov av att gräva så kommer man åt plaströret där utifrån.

Jag tycker det verkar som att jag har 3st avloppsrör som går ut genom yttervägg och kopplas ihop någonstans i marken. Ett 75rör från golvbrunnen vid fönstret, ett 110mm gjutjärnsrör där vi är och bilar, och ett sista rör som jag antar måste gå ut genom väggen ganska omgående efter rensbrunnen (rektangeln) i förrådet.

Sjukt mycket text och säkert svår att begripa, men min främsta fråga är alltså om jag kan sticka in ett 75mm plaströr en meter extra i ett gjutjärnsrör för att komma utanför huset med plast, och sedan skarva ihop det med en 110mm --> 75mm Gummimuff.

MVH //

• Svartvit ritning av avloppssystem i en byggnad med markerade golvbrunnar och rörstorlekar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Just köksavloppet får enorm påbyggad av biofilm på insidan av röret. Förvisso är plast glatt men med hjälp av fett från köket så byggs biofilmen på i alla fall och då minskar diametern snabbt på insidan av röret. Problemet med det är att det lätt blir problem med luften i avloppsstammen och då börjar det rinna dåligt i köksavloppet, klucka och lukta illa. Så 110 mm rekommenderas verkligen.

Det sagt så var 75 mm typiskt på köksavloppstammen förr och det går att spola plaströr så att biofilmen försvinner.

S
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Just köksavloppet får enorm påbyggad av biofilm på insidan av röret. Förvisso är plast glatt men med hjälp av fett från köket så byggs biofilmen på i alla fall och då minskar diametern snabbt på insidan av röret. Problemet med det är att det lätt blir problem med luften i avloppsstammen och då börjar det rinna dåligt i köksavloppet, klucka och lukta illa. Så 110 mm rekommenderas verkligen.

Det sagt så var 75 mm typiskt på köksavloppstammen förr och det går att spola plaströr så att biofilmen försvinner.

Jag pratade med en rörkrökare som sa att 75mm från plattan i källare upp till köket var fullt OK för köksavlopp. Det jag nu funderar över är ju att köra 75mm även i böjen och 1 meter ut, samt göra ett en meters instick med 75mm röret in i ett 110mm gjutjärnsrör som tätas med avsedd gummimuff.

Så nu fick jag dock en sak till att oroa mig för, är 75mm för litet för köksavloppet dessutom? Tråkigt isåfall för den delen är redan klar :(

Claes Sörmland
S SueCia skrev:
Jag pratade med en rörkrökare som sa att 75mm från plattan i källare upp till köket var fullt OK för köksavlopp. Det jag nu funderar över är ju att köra 75mm även i böjen och 1 meter ut, samt göra ett en meters instick med 75mm röret in i ett 110mm gjutjärnsrör som tätas med avsedd gummimuff.

Så nu fick jag dock en sak till att oroa mig för, är 75mm för litet för köksavloppet dessutom? Tråkigt isåfall för den delen är redan klar :(
Väldigt många avstick för kök är 75 mm så hela världen är det inte. Men jag skulle inte nyinstallera en horisontell ledning i källarens golv med den diametern. Men kanske är jag för nojig. Plast är du som sagt lättspolat om du sätter in en spolmöjlighet nedströms.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.