Hej!

Jag är på besök hos en släkting och fick i uppdrag att fixa en läckande vattenutkastare.
Så jag skulle behöva forumets hjälp att identifiera denna vattenutkastare så jag kan se om det finns reservdelar (kägla mm).

Den är märkt "VA" och är säkert från sent 70-tal. Är det troligt att vårgårda/gustavsberg/vatette har samma sorts käglor och att en modern vatettekägla kan passa?

Gammal vattenutkastare märkt "VA" från 70-talet på en grå vägg med synlig läckage och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal vattenutkastare märkt "VA" i vägg, behöver reservdel, möjlig läcka vid anslutningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan undrar jag om någon har bra tips på hur man enklast byter käglan. Kan man göra det enbart utifrån?
Tack på förhand!
 
Krilleman
  • Gilla
Anders243
  • Laddar…
Ja, som krilleman säger, och med lite tur är det som det var med min fars som jag fixade i våras, bara en o-ring som behöver bytas ;)
 
  • Gilla
Anders243
  • Laddar…
Tack krilleman!
Jag ska försöka ta loss den enl bilden i reservdelskatalogen.

Om jag förstått det rätt så kan man köpa en spindelförlängning 400mm med RSK 435584 för att få alla delar som troligen behövs? Får hoppas sigro har någon hemma eftersom det annars är rätt klent med välsorterade vvs-butiker med helgöppet häromkring.
 
Krilleman
Ja reservdelskatalogen var inte direkt någon höjdare.

Demontera och kika hur det ser ut först.

Beträffande internetbutikers lager så har väl nästan alla majoriteten av produkterna som lagret hos grossisterna. Att ha massor med produkter lagerlagda kostar pengar. (Rinkaby är väl undantaget men dom är inte heller så billiga längre på allt)
 
Ja, jag testar nog att plocka isär den först...

Annars hade jag tänkt att åka till Sigros fysiska butik som ligger 20 min bort och hoppats på att de faktiskt hade ett lager så att problemet kunde blivit löst under mitt besök hos släktingen. Annars får jag kika nu, beställa delar och lösa problemet nästa gång vi ses. Det går ju också bra :)
 
Krilleman
Anders243 skrev:
Ja, jag testar nog att plocka isär den först...

Annars hade jag tänkt att åka till Sigros fysiska butik som ligger 20 min bort och hoppats på att de faktiskt hade ett lager så att problemet kunde blivit löst under mitt besök hos släktingen. Annars får jag kika nu, beställa delar och lösa problemet nästa gång vi ses. Det går ju också bra :)
Jaha, har sigro fysisk butik. Mer än jag visste! :thumbup:
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.