51 197 läst · 135 svar
51k läst
135 svar
Hjälp! Grannen vill riva vårt garage.
Sida 1 av 10
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 925 inlägg
Vi har ett hus med rätt stor tomt. I husköpet ingick ett gammalt garage (50-tal), ca 30 meter från huset. Farbröderna som bodde i granngårdarna på den tiden tyckte att de skulle ha det tillsammans och således står det med ena delen (3,5 m) på vår fastighet och med andra delen, 3 meter på grannens mark.
Nu har grannen byggt ett hus med altan som slutar 3 meter från tomtgränsen (okej för mig). Men altanen slutar precis där gamla garaget ligger. Och därför vill han nu riva garaget som är i vägen. Enligt honom är halva garaget hans och halva mitt. Han har erbjudit sig att riva det.
Jag vill gärna ha kvar min halva och kan ombesörja att ta ner hans del på egen bekostnad. Min enskilda byggnad skulle då bli 12 kvadratmeter och 0,5 meter från tomtgräns och 3,5 meter från hans altan.
Han har ingenting emot att jag återbrukar virket från byggnaden eller att jag bygger om min del till en enskild byggnad men vill då att jag flyttar den längre från tomtgränsen än den står nu. Han har erbjudit sig att utföra markarbetet för ny placering.
Jag hade helst velat ha kvar min del där den står och rustat upp den, enklaste och billigaste lösningen. Men har såklart förståelse för grannens perspektiv.
Jag kan tänka mig att flytta min del en eller ett par meter, men helst inte 4,5. Dessutom har jag ju gått med på att hans altan ska få vara närmare gränsen än så.
Låt oss säga att vi är överens om att vi båda ska ha 3 meter till gränsen och jag väljer att bygga ett 12 kvadratmeter garage med befintlig stomme.
Frågor som uppstår:
Behöver jag ett nytt bygglov om jag flyttar byggnaden 2,5 meter i en riktning?
Räknas den i så fall som friggebod om jag anmäler ombyggnationen till kommunen?
Står den tillräckligt nära huset för att få klassas som friggebod?
Tänker jag rätt som går med på att flytta den eller ska jag stå på mig om att jag faktiskt äger byggnaden fram till tomtgräns?
Fördelarna är att jag får hjälp att ta ner den, hjälp med markarbetet och behåller den goda grannsämjan.
Nackdelar är eventuella byråkratiska konsekvenser och att jag behöver lägga mer tid och pengar på att återuppföra den på annan plats än där byggnaden står idag.
Jag har försökt läsa på lite kring regler för komplementsbyggnader och jag tolkar det som att en ny byggnad ej kräver lov utanför detaljplan eller sammansatt bebyggelse som är fallet där vi bor.
Hur skulle ni gjort?
Nu har grannen byggt ett hus med altan som slutar 3 meter från tomtgränsen (okej för mig). Men altanen slutar precis där gamla garaget ligger. Och därför vill han nu riva garaget som är i vägen. Enligt honom är halva garaget hans och halva mitt. Han har erbjudit sig att riva det.
Jag vill gärna ha kvar min halva och kan ombesörja att ta ner hans del på egen bekostnad. Min enskilda byggnad skulle då bli 12 kvadratmeter och 0,5 meter från tomtgräns och 3,5 meter från hans altan.
Han har ingenting emot att jag återbrukar virket från byggnaden eller att jag bygger om min del till en enskild byggnad men vill då att jag flyttar den längre från tomtgränsen än den står nu. Han har erbjudit sig att utföra markarbetet för ny placering.
Jag hade helst velat ha kvar min del där den står och rustat upp den, enklaste och billigaste lösningen. Men har såklart förståelse för grannens perspektiv.
Jag kan tänka mig att flytta min del en eller ett par meter, men helst inte 4,5. Dessutom har jag ju gått med på att hans altan ska få vara närmare gränsen än så.
Låt oss säga att vi är överens om att vi båda ska ha 3 meter till gränsen och jag väljer att bygga ett 12 kvadratmeter garage med befintlig stomme.
Frågor som uppstår:
Behöver jag ett nytt bygglov om jag flyttar byggnaden 2,5 meter i en riktning?
Räknas den i så fall som friggebod om jag anmäler ombyggnationen till kommunen?
Står den tillräckligt nära huset för att få klassas som friggebod?
Tänker jag rätt som går med på att flytta den eller ska jag stå på mig om att jag faktiskt äger byggnaden fram till tomtgräns?
Fördelarna är att jag får hjälp att ta ner den, hjälp med markarbetet och behåller den goda grannsämjan.
Nackdelar är eventuella byråkratiska konsekvenser och att jag behöver lägga mer tid och pengar på att återuppföra den på annan plats än där byggnaden står idag.
Jag har försökt läsa på lite kring regler för komplementsbyggnader och jag tolkar det som att en ny byggnad ej kräver lov utanför detaljplan eller sammansatt bebyggelse som är fallet där vi bor.
Hur skulle ni gjort?
Du kan återanvända allt virke, han fixar markarbetet för ny placering. Låter som en bra lösning och ni kan fortsätta vara goda grannar. Det blir ju ändå rätt bra att komma ur denna delägda byggnad som bara är besvärligt i längden.
Det kanske går att lyfta HELA byggnaden till en ny grund på din sida?
Det kanske går att lyfta HELA byggnaden till en ny grund på din sida?
Redigerat:
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 925 inlägg
Garaget är troligtvis uppfört på 50-talet utan bygglov men det är inmätt av lantmäteriet i samband med nybyggnationen av grannens hus och altan. Dock är ju själva garaget preskriberat.M MetteKson skrev:
Grannens altan är ca 50cm över marknivån. Räcke ej inräknat.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 925 inlägg
Tyvärr har jag inte plats för hela, räcker gott med de 12kvm jag äger för mina behov.MathiasS skrev:
Däremot går det säkert bra att lyfta stommen i sin helhet. Eternittaket har skyddat stommen väl och virket är ju av god kvalitet. Det roliga är att min del har egna takstolar för ett sadeltak så det stod troligtvis där innan grannen byggde sin del.
Så i samband med att taket (eternit) och panelen (masonitskivor) tas bort så går det säkert bra för 6 man att lyfta hela stommen två meter och ställa ner det på nya plintar.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 925 inlägg
Ingen som ser några problem med flytten angående bygglov eller att regler för ny komplementbyggnad skulle tillämpas?
Moderator
· Stockholm
· 52 313 inlägg
Jo det lär behövas bygglov. Flyttar du det så är det samma sak som nybyggnad.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 925 inlägg
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 925 inlägg
Det vet jag att han inte är men det skadar ju inte att fråga kommunen vad som gäller tänker jag.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 925 inlägg
Är det utrett vad som menas med omedelbar närhet till bostadshuset gällande komplementsbyggnader? Finns något exakt avstånd?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 854 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 854 inlägg
Det saknas praxis men i princip inom din hemfridszon, d v s på din lilla tomt runt huset. Propositionstexten anger att du inte kan utöka din hemfridszon med hjälp av komplementbyggnader av denna typ.S Småbrukaren skrev:
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 925 inlägg
Garaget ligger i en avskild del av trädgården ovanför huset, man behöver gå upp för en liten slänt men fågelvägen är det max 30 meter.
Teoretiskt sett så ska du vad jag har förstått klar det utan bygglov då 12m² kan bli en Friggebod om man håller sej minst 4,5m från tomtgränsen, storleken på Friggeboden ska vara utökad till 15m² vad jag har förstått.S Småbrukaren skrev: